Spækket med emotioner og fremtidsorienteret
Det, der allerede gjorde sig gældende for den legendariske model 356 fra 1948, gælder i endnu højere grad for den nye Taycan og den nye Taycan Cross Turismo: et bilkoncept, som er indbegrebet af tidens forandringer i bilbranchen, har brug for en sjæl med navnet Porsche.
Performance-batteri
Batteriet i Taycan får sit store potentiale fra poseceller, som rent cellekemisk er blevet optimeret til maksimale præstationer samtidig med en stor rækkevidde: I den store variant (Performance-batteri Plus) er der 33 moduler med i alt 396 celler til rådighed. Det mere kompakte Performance-batteri, der er standardudstyr i Taycan og Taycan 4S, får sin energi fra 28 moduler med i alt 336 celler. Taycan Turbo og Taycan Turbo S samt alle Taycan Cross Turismo-modeller er som standard udstyret med Performance-batteri Plus.
Permanent aktiveret synkronmotor
Ideen bag konstruktionen af en fremragende drivlinje bestod i den konsekvente videreførelse af purpose design-tilgangen: ingen kompromiser ved det perfekte samspil mellem drivlinjekomponenterne. Derfor er der monteret to permanent aktiverede synkronmotorer i Taycan 4S, Taycan Turbo og Taycan Turbo S samt i Taycan Cross Turismo-modellerne – en på hver aksel – og Performance-batteri Plus1 er integreret helt nede i bilens bund. Resultatet er en overlegen køredynamik og et firehjulstræk, som i de forskellige køreindstillinger kan indstilles optimalt til spredningen mellem effektivitet og dynamik.
¹ Fås som ekstraudstyr til Taycan og Taycan 4S. Standardudstyr i Taycan Cross Turismo-modellerne.
Rekuperation
Til rekuperationen i alle Taycan-modeller har vi udviklet Porsche Recuperation Management (PRM), som arbejder innovativt og kan rekuperere op til 90 % af bremseenergien. Ved aktiv opbremsning aktiveres rekuperationen i første omgang, og først ved behov for en kraftigere bremseydelse tager den mekaniske bremse fat – intelligent styret af det blendingkompatible bremsesystem.På den måde forbedrer du din bils udholdenhed markant, og en del af bevægelsesenergien bliver omdannet til flere kilometer køreglæde: Med en meget høj rekuperationseffekt på op til 275 kW kan der sendes energi tilbage til batteriet. Eller sagt mere præcist: I dagligdagen opnår du fx ved en sportslig kørestil op til en tredjedel af din rækkevidde udelukkende fra rekuperationen. Ved en nedbremsning via rekuperationen fra 200 km/h til 0 kan der genindvindes elektrisk energi til op til 4 km rækkevidde.
Køreindstillinger
Taycan og Taycan Cross Turismo føler sig godt tilpas ved alle hastigheder. Og da de jo bærer Porsche emblemet, er de udstyret med intelligente systemer, der gør, at deres førere har det på præcist samme måde.
Gravel-indstilling
Gravel-indstillingen er forbeholdt Cross Turismo og optimerer kørslen i let terræn, fx på grus eller i mudder. For endnu mere frihed – også uden for de asfalterede veje.
Launch Control
Launch Control-funktionen giver desuden maksimal acceleration fra stilstand: Den kan både aktiveres i indstillingen Sport og Sport Plus og forbereder alle systemer på en lynhurtig start – og leverer en ufattelig kraft til vejbanen: I løbet af de første 2,5 sekunder tilbagelægger Taycan Turbo S en længere strækning end en 918 Spyder.
Active Aerodynamics
Specielt til dynamisk kørsel er Taycan og Taycan Cross Turismo udstyret med systemet Porsche Active Aerodynamics med regulerbare køleluftindtag. I Taycan omfatter systemet desuden en adaptiv hækspoiler, der kører ud i tre trin afhængigt af kørselssituationen: Ved 90 km/h, 160 km/h og 200 km/h demonstrerer den, hvor en elbil bliver til en sportsvogn, og hvor en sportsvogn bliver til en Porsche. Det sidste trin – Performance – giver maksimal kørselsstabilitet og fuldt dynamisk potentiale.
Bremser
Porsche Surface Coated Brake (PSCB) kombinerer en støbejernsbremseskive med en keramikbelægning. Bremserne imponerer ikke kun med hvide bremsesadler – af andre fordele kan man nævne bremseskivernes modstandsdygtighed over for korrosion, også når bilen holder parkeret i længere tid, og den markant reducerede dannelse af bremsestøv. Resultatet er, at fælgene og bremsesystemet forbliver rene i længere tid.
Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB)
Eller du kan vælge den ekstremt lette Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) – standardudstyr på Taycan Turbo S. Vores high performance-bremsesystem stammer fra motorsporten og sikrer især ved høj belastning en kort bremselængde.