Taycan FAQ

FAQ

Bilen har verdenspremiere den 4. september 2019 og vil blive lanceret i Europa i starten af 2020.

Vi anbefaler, at du kontakter dit Porsche Center for spørgsmål angående levering. Årsagen er, at den faktiske leveringstid vil blive påvirket af en række faktorer, bl.a. tildeling af produktionspladser til de forskellige markeder og hvilken variant og specifikationer, du ønsker. Derudover kan andre produktionsforhold spille ind, da fabrikken til en hver tid optimerer sin produktion, hvilket kan resultere i en omfordeling af tildelte produktionspladser/ordrer.

Kontakt dit valgte Porsche Center for at bestille en Taycan. Sammen med forhandleren vil du kunne specificere din Taycan ligesom alle andre Porsche-modeller. Når bilen er konfigureret, vil du og forhandleren indgå en endelig købsaftale, og efter underskrift af ​​købekontrakten vil en bestilling af en Taycan med dine valgte specifikationer blive sendt til fabrikken. Du vil blive opkrævet et depositum på 100.000 DKK, der udgør depositum på bilen. Herefter vil du være bundet af aftalen, som ved ethvert andet bilkøb. Det samlede depositum vil blive fratrukket i købesummen for din Taycan, hvilket vil fremgå af den købekontrakt, som du indgår med forhandleren.

Porsche Taycan 4S koster 972.861 DKK  inkl. afgift, moms og levering.
Porsche Taycan Turbo koster 1.448.158 DKK inkl. afgift, moms og levering.
Porsche Taycan Turbo S koster 1.786.326 DKK inkl. afgift, moms og levering.

 

Priserne er 2020 priser, da Taycan først lanceres i Danmark i starten af 2020.

Vi ved, at der vil være flere varianter svarende til de varianter, vi kender fra de nuværende Porsche modeller, fx 4S, Turbo og Turbo S, men der kommer også flere varianter som vi ikke kender til endnu.

Taycan er størrelsesmæssigt placeret mellem en Porsche 911 og en Porsche Panamera, og er en 2+2 personers bil, hvor der ved hjælp af forskellige tiltag, er givet mere plads til bagsædepassagererne. 4+1 sæder kan tilvælges mod merpris.

Taycan vil, som Porsches andre modeller, være det sportslige valg i sin klasse. Porsche Taycan Turbo S kan accelerere fra 0-100 km/t på 2,8 sekunder. Topfart nås ved 260 km/t.

Det afhænger af mange faktorer, fx hvilken batteripakke du køber til bilen, hvilket kørselsmønster du har, hvordan vejret er, brug af klimaanlæg osv.

Den oplyste rækkevidde for Taycan 4S er jf. WLTP angivet til 333-407 km uden Performancebatteri Plus og til 386-463 km med Performancebatteri Plus.
Den oplyste rækkevidde for Taycan Turbo er jf. WLTP angivet til 381-450 km.
Den oplyste rækkevidde for Taycan Turbo S er jf. WLTP angivet til 388-412 km.

Udefrakommende påvirkninger som fx varme/kulde og vind kan have indflydelse på bilens range. Også antallet af passagerer, trafiksituation, kørselsmønster, hastighed samt brug af funktioner som fx sædevarme, klimaanlæg og infotainment anlæg vil have indflydelse. Og endelig kan ekstraudstyr som fx større fælge og soltag påvirke bilens range negativt.

Med et el-system på 800 volt er Porsche Taycan skabt til hurtigopladning, men opladningstiden afhænger bl.a. af, hvilken batteripakke bilen har, hvilken lader der anvendes, batteriets temperatur mv. Anvender du en hurtiglader på en af de etablerede Ultra Fast Charging ladestationer, vil det for Taycan Turbo tage ca. 5 minutter at lade til 100 km kørsel under forudsætning af, at der lades med det maksimale input på 270 kW ved 800V.

 

Ved elbiler oplyses det ofte, hvor lang tid det tager at lade en bil op til 80%. Det skyldes bl.a., at den resterende batterikapacitet af fysiske og kemiske årsager tager længere tid at oplade, og at man derfor i hverdagen ofte vil nøjes med 80% opladning.

 

En overvejende anvendelse af CCS (Combined Charging System) hurtigopladning fører til en langvarig stigning i opladningstider. Ved regelmæssig hurtig DC-opladning anbefaler vi en maksimal opladningseffekt på 50 kW. Når der oplades i et hjemligt miljø, anbefales AC-opladning med ladeboks (vekselstrøm, hyppigst 11 kW). Brug af en (AC) industriel stikkontakt (CEE) vil resultere i forbedret effektivitet, højere sikkerhed og en meget kortere opladningstid sammenlignet med at bruge en almindelig husholdningsstikkontakt med et nødkabel.


Porsche Taycan Turbo kan oplades fra 5% til 80% på 22,5 minutter, hvis der lades med det maksimale input med 270 kW ved 800V.

Ni ud af ti opladninger foregår hjemme, hvor bilen oftest lader over flere timer i løbet af natten. Denne opladning giver en højere og mere langstrakt belastning af boligens elinstallationer, og af netop den grund anbefaler Sikkerhedsstyrelsen, at man benytter en dedikeret installation med egen sikringsgruppe og fejlstrømsafbryder, hvor en autoriseret elinstallatør udfører arbejdet. Vi anbefaler ligeledes en sikker installation med en ladeboks, der kan klare de mange timers opladning af elbilen, da et såkaldt nødkabel kun bør bruges til opladning i maksimalt to timer ved 6A, da risikoen for overbelastning af elinstallationerne ellers forhøjes.

 

Hvis du bor i hus, er der flere muligheder. Der følger en Porsche Mobile Charger med bilen, og den kan tilsluttes et almindeligt CEE-stik. En anden mulighed er, at du via vores partner Clever tilbydes en Clever ladeboks (fås i tre farver). Ladeboksen forbindes direkte med din el-tavle, og derved får du mulighed for at få et abonnement med fast månedlig pris, hvor du kan oplade bilen både ude og hjemme til 749 kr./md (Clever Unlimited) eller 625 kr./md (Clever Unlimited Network), hvis du ikke har ladeboks hjemme, men udelukkende lader på offentligt tilgængelige ladestationer i Clevers netværk. De nævnte priser gælder ved bestilling af abonnement fra den 1. januar 2020.

 

Se også Clevers egen FAQ: http://supportdk.clever.dk/da/collections/912782-privat

Porsche er behjælpelig både med bestilling af Clever løsning og CEE-stik løsning.

Porsche anbefaler et CEE-vægudtag på 16A/400V, som vil kunne give en ladekapacitet på op til 11 kW (svarende til en opladningstid på ca. 9 timer). På et senere tidspunkt, vil Taycan kunne lade med op til 22 kW (forventes tidligst muligt ultimo 2020), og her vil anbefalingen være et CEE-vægudtag med en 32A/400V forbindelse. Med denne løsning vil man kunne lade op til 22kW, hvis bilen tillader dette. Med oplysningen om din valgte hjemmeinstallation af strømstik, vil Porsche kunne sørge for det korrekte kabel mellem den medfølgende lader til din bil og din forbindelse derhjemme.

 

Vælger du en ladeboks fra Clever inkl. abonnement med fast månedlig pris, behøver du ikke at foretage dig noget ift. din boligs strømkapacitet. Her sørger Clever for installation af en intelligent ladeboks hjemme hos dig.

Porsche samarbejder med Clever og tilbyder en hjemmeladeløsning med en ladeboks fra Clever, der lader med 11 kW. Qua dette samarbejde er det muligt at købe to forskellige abonnementer med en fast månedlig pris: Clever Unlimited* med ubegrænset opladning både hjemme og ude til 749 kr./md. Eller Clever Unlimited Network til dig, der ikke har en fast p-plads, og derfor ikke kan få ladeboks op derhjemme. Her har du ubegrænset adgang til strøm på alle Clevers ladepunkter for 625 kr./md. Hvis man udelukkende vil lade hjemme, skal man ligeledes vælge Clever Unlimited.

 

*Husk at være opmærksom på at ændre data for installationen af din Clever ladeboks, hvis leveringen af din bil udskydes, så ladeboks og bil følger hinanden. Ellers starter dit Cleverabonnement, før din bil er kommet. Du kan ændre installationen af din ladeboks ved at kontakte Clevers kundeservice +45 82 30 30 30 eller kundeservice@clever.dk

 

Se også clever.dk

 

Ovennævnte tilbud gælder kun, hvis man har købt en Porsche hos en autoriseret Porsche-forhandler. Har man købt en Porsche i udlandet eller en brugt via fx bilbasen, så kan man få Clever All-in-One, som også inkluderer ladeboks derhjemme og ubegrænset opladning, men til en højere pris end Clever Unlimited. Clever All-in-One skal man selv bestille på clever.dk

Det er desværre pt ikke muligt at få et flat fee abonnement i Danmark med de ladere, som Porsche AG tilbyder. Det skyldes at Porsches ladere ikke indeholder en kalibreret måler.

Porsche Charging Service giver adgang til at oplade sin bil på størstedelen af de offentlig tilgængelige ladestationer i Danmark (og flere lande i Europa) uafhængigt af udbyderen. Du lader til en fast pris pr. kWh. Porsche Charging Service får du ved hjælp af dit Porsche ID. Begge dele kan bestilles på My Porsche. Abonnementet på Porsche Charging Service er gratis de første 3 år, når man køber en Taycan. Du faktureres samlet en gang om måneden for dit forbrug.

Hvis du skal kunne lade din Taycan på offentlige ladestandere, er et såkaldt Mode 3 kabel nødvendigt. Et Mode 3 kabel kan købes som Tequipment og koster 2.398 kr.

Ionity er ved at bygge den 6. station i Greve. Udover denne ligger der en Ionity ladestation i Nørager, Skanderborg, Fredericia, Aabenraa og Nyborg.

Læs mere her.

 

Powered by E.ON Drive & Clever er i gang med at udvikle et nyt netværk af lynladestationer i hele Europa – de første står allerede klar.

Porsche AG giver 8 år/160.000 km (hvad der kommer først) garanti på batteriet. Vær dog opmærksom på, at man må forvente at batterikapaciteten falder med tiden, og at garantien derfor dækker reparation af batteriet til den forventede netto batteri kapacitet. Fx: hvis en bil på syv år/100.000 km har en netto batteri kapacitet på 65%, vil garanti-reparationen sikre, at netto batteri kapaciteten kommer op på 70% (hvilket vil være det forventelige niveau for en bil på 7 år/100.000 km).

I 2015 vedtog den daværende regering en indfasning af registreringsafgiften på elbiler fra 0% til 150% som på biler med almindelig forbrændingsmotor. Indfastningen er siden udskudt et par gange. Den gældende lovgivning på området er flg.:

I 2019 og 2020 er der 20% af de 150% registreringsafgift på elbiler. Pr. 1/1-2021 stiger det til 65% af de 150% (svarer til 97,5%), 1/1-2022 stiger det til 90% (svarer til 135%) og endelig stiger det til 100% af de 150% (= 150%) den 1/1-2023.

Derudover er der et bundfradrag, der gør, at elbiler er afgiftsfrie op til ca 400.000 kr. (gældende for 2019 og 2020).

De kommunikerede Taycan priser er 2020 priser, da bilen først lanceres i Danmark i starten af 2020.

En Taycan kommer maksimalt til at koste 500 kr. halvårligt i grøn ejerafgift.

Det er bekræftet fra Porsche AGs side, at konceptbilen ”Mission e Cross Turismo” vil blive sat i serieproduktion. Vi sender information ud via vores nyhedsbrev før vi eventuelt åbner for reservation af Porsche Taycan Cross Turismo. Tag alligevel gerne fat i dit foretrukne Porsche Center, hvis du er interesseret i en Cross Turismo.