28. august 2020

Vi kørte gennem København en tidlig morgen og satte kursen mod Nordsjælland – og et besøg på et ganske særligt museum.

2020 08 porsche mag tour de sjælland billede 1.jpg

2020 08 porsche mag tour de sjælland billede 2.jpg

Morgenlys

Der findes ikke noget bedre end tomme gader. I hvert fald ikke, hvis du kører bil. Og tomme gader er der masser af en tidlig søndag morgen i København, hvor sommersolen dovent hæver sig over byens tage og blotter et fantastisk lys. Egentlig skulle vi bare op og afsted og mod nord – men vi kunne ikke dy os for at holde ind et par steder og betragte den hvide Taycan Turbo S i morgensolens bløde skær.

Toldboden

Toldboden er en klassiker for bilentusiaster. Det historiske havneområde med udsigt til Den Kongelige Opera på den anden side af vandet har sit navn, fordi toldvæsenet flyttede hertil i 1600-tallet, og siden blev det stedet, hvor udenlandske kongelige og statsoverhoveder blev modtaget, når de ankom med skib til København. I dag er Toldboden et populært samlingssted for veteranbiler og youngtimers hver tirsdag aften i sommerhalvåret, hvor der drikkes kaffe og kigges på køretøjer i stor stil. Søndag morgen er vi dog den eneste bil på kajen.

2020 08 porsche mag tour de sjælland billede 3.jpg

2020 08 porsche mag tour de sjælland billede 4.jpg

2020 08 porsche mag tour de sjælland billede 5.jpg

Marmorkirken

Vi holder ind ved Marmorkirken i Frederiksstaden, hvor vores hightech’ede Taycan Turbo S – som denne sommer blev kåret som verdens mest innovative bil – står i stærk kontrast til det ældgamle monument. Noget har de to ting dog tilfælles: Både bygningen og den elektriske Porsche har været en udfordring at bygge. Faktisk gik der næsten 150 år, fra den første grundsten blev lagt i 1749, og til Marmokirken endelig kunne indvies i 1894. Så lang tid tog det trods alt ikke, fra Taycan var en idé, til den blev virkeliggjort…

Vesterbro

Kaffe skal der til, og dagens første mokka finder vi på Vesterbro, hvor vi også møder en gammel kending. Vi spotter nemlig en anden Porsche, som er stået tidligt op. Der er mere en 50 år mellem den blodorange 912 og vores Taycan. Den klassiske Porsche har en 4-cylindret, luftkølet boxermotor med 90 hestekræfter, mens vores Taycan Turbo S har en fuldt elektrisk drivlinje med op til 761 hestekræfter. Det er oldschool mekanik versus banebrydende teknologi. En raspende lyd af fortiden og den lydløse summen af fremtiden. Vi sparker lidt dæk – og sætter kursen nordpå.

2020 08 porsche mag tour de sjælland billede 6.jpg

2020 08 porsche mag tour de sjælland billede 7.jpg

2020 08 porsche mag tour de sjælland billede 8.jpg

Rudolf Tegner

Efter en frisk tur på motorvejen mod Helsingør, hvor vores Taycan får demonstreret sine imponerende mængder af kræfter og sublime langturskomfort, drejer vi af ved Kvistgård og følger de snoede smukke nordsjællandske landeveje, før vi ender ved Rudolf Tegners Museum og Statuepark. Dette spektakulære kunstmuseum ligger midt i det fredede, enebærbevoksede og lyngklæde naturområde kaldet Rusland syd for Dronningmølle. Og du behøver ikke være hardcore kunst-aficionado for at få et par timer til at gå med at kigge på den danske billedhuggers (1873-1950) mere end 250 skulpturer, som er opstillet i den bunkerlignende bygning og i den udendørs statuepark.

Rågeleje

Ingen tur til Nordsjælland uden et kig til havet, og vi vælger at sætte kursen mod den gamle fiskerby Rågeleje. Igen byder køreturen dertil på idylliske landeveje, hvor vores Taycan atter får mulighed for at demonstrere, hvorfor den af adskillige medier og motorjournalister er kåret som den mest velkørende elektriske sportsvogn – og vi ender på Rågelejevej, som fører os det sidste stykke ud til kysten. Selve Rågeleje byder på en strandpromenade og en indbydende sandstrand, mens det fredede morænebakke-område Heatherhill sydvest for byen er en betagende naturoplevelse med en fantastisk udsigt ud over Kattegat. Vi klapper de græssende får og slutter af med den obligatoriske dukkert i havet – før vi atter sætter kursen tilbage mod København.

 

Tekst: Porsche Danmark
Foto: Ingmar Bötker

2020 08 porsche mag tour de sjælland billede 9.jpg

2020 08 porsche mag tour de sjælland billede 10.jpg

Galleri
Relaterede artikler

Tour de Aarhus: Porsche Taycan

Vi udforskede Smilets By i den elektriske Porsche Taycan Turbo S – med et par pitstop undervejs.

Læs mere

Porsche Taycan er den mest innovative bil i verden

Videnskaben har talt, og Porsche Taycan kan nu kaldes for den mest innovative bil i verden.

Læs mere

Rundt om Taycan: Nu endnu smartere. Og hurtigere.

Det nye modelår bringer en række nye, smarte features ind i den elektriske Taycan, som samtidig bliver endnu hurtigere i Turbo S-versionen.

Læs mere