23. december 2020

Tina Winther elsker sin 924 for alle de ting, som gør den til modellen, der aldrig helt er blevet accepteret som en rigtig Porsche.

Interview med Tina Winther

Se med, når Tina Winther fortæller om sin 924 - modellen, der aldrig helt er blevet accepteret som en rigtig Porsche.

2020 12 porsche magasin tina winther billede 1.jpg

Vores dages Boxster

Selv Porsche tør godt indrømme, at 924-modellen har haft det hårdt blandt nutidens hardcore fans af sportsvognsmærket fra Stuttgart. Den kompakte coupé med den vandkølede frontmotor og klaplygterne kom til verden i 1976 og var helt frem til 1988 den bedst sælgende model fra Porsche. De sportslige køreegenskaber kombineret med en pris markant under det, som du ellers måtte betale for en Porsche i halvfjerdserne og firserne, gjorde den til vores dages Boxster. En Porsche til folket, om man vil. Alligevel findes der blandt Porsche-fans stadig dem, som ikke mener, at 924 passer ind i familiens stamtræ af eksotiske sportsvogne. Men Tina Winther fra Nordsjælland er ikke en af dem. “Faktisk kan jeg netop lide 924-modellen for alle de ting, som ikke gør den til en 911,” siger Tina. “Klaplygterne og den store bagrude giver den sin helt egen særlige og anderledes karakter. Samtidig er den et udtryk for, at man ønskede at bygge en sportsvogn, som dels var billigere, men samtidig var mere praktisk og mere fremsynet end en 911.”

 

Den perfekte balance

Allerede i 1982 fik 924 selskab af den bredere og kraftigere 944-model. Men det standsede ikke udviklingen af den oprindelige coupé. Således blev der både produceret rally- og baneversioner af 924, ligesom den 2,0-liters rækkemotor med 125 hestekræfter i 1979 voksede til 170 hestekræfter (og senere 177 hestekræfter) i versionen med turbolader. I 1986 lanceredes 924 S med den større og stærkere 2,5-liters motor fra 944, og dertil kom en række forskellige specialmodeller og ikke mindst den ultimative og rå 924 Carrera GT, som blev bygget i et stærkt begrænset antal for at homologisere modellen til FIA’s Gruppe 4-reglement og IMSA-seriens GTO-klasse. “Selvom den uden tvivl blev markedsført som en billigere Porsche, så sparede man absolut ikke på ingeniørarbejdet,” siger Tina. “At motoren blev placeret forrest og gearkassen lagt helt omme ved baghjulene betød, at den fik en noget nær perfekt vægtfordeling sammenlignet med 911-modellen. Jeg har selv prøvet en 911 fra samme årgang som min 924, og jeg må altså sige, at min bil kører bedre. Den har en bedre balance, og så virker den også mere moderne for sin tid.”

En stigende interesse

Tina Winthers 924 er et sjældent, velholdt, originalt og let patineret eksemplar fra 1978 i farven Bahama Blue. Den er oprindeligt solgt fra ny i Schweiz, og servicebogen er fyldt med stempler, ligesom særligt kabinen ligner noget, der aldrig har været i brug. Hun bruger den så meget, hun kan – og især i sommerhalvåret, hvor hun ofte ses på den ikoniske Arne Jacobsen-benzintank ved Skovshoved, hvor fans af klassikere og youngtimers samles til uformel cars’n coffee hver lørdag formiddag. Her oplever hun en stigende interesse for den ellers så udskældte Porsche. “Det virker som om, at den har fået sin renæssance, især blandt det yngre publikum,” fortæller hun. “Det skyldes uden tvivl, at 911-modellerne er steget så meget i pris de senere år, og derfor er 924’eren en mere overkommelig vej til en klassisk Porsche. Men samtidig virker det også til, at folk tiltrækkes af designet. I dag ser du jo langt flere 911’ere, end du ser nogen andre Porsche-modeller, og det skaber et naturligt behov for at skille sig lidt ud. Dét gør du bestemt med en 924, og at du så samtidig får rigtig meget bil for langt færre penge, gør det jo kun endnu sjovere.”

 

Tekst: Nikolaj Karlshøj
Foto og video: Lars Ege, Field Production

2020 12 porsche magasin tina winther billede 2.jpg

Om Tina Winther

Tina Winther er freelance bogholder, bil- og motorcykelentusiast med en stor interesse for klassisk dansk møbeldesign. Blandt vennerne er hun især kendt for sin lidenskab for BMW, men generelt er Tina vild med tysk bilkunst i bred forstand og har i mange år drømt om at eje en Porsche. Den metalblå 924 blev købt af en bekendt for to år siden og bliver brugt så ofte, det er muligt – både som transportmiddel mellem kunderne og de forskellige arrangementer, som Tina flittigt deltager i. Tina kan især mødes i sommerhalvåret til de traditionelle cars’n coffee-træf, som afholdes hver lørdag formiddag på den ikoniske Arne Jacobsen-benzintank ved Skovshoved nord for København. Og så er hun en del at netværket bag viaRETRO, som er et onlinemagasin og forum for entusiaster med hang til veterankøretøjer og youngtimers.

2020 12 porsche magasin tina winther billede 3.jpg

Relaterede artikler

De røde smagsforstærkere

Ingeniøren Søren Dybdal har mere end almindelig hang til Porsche. Og især, hvis de er åbne, rå – og røde.

Læs mere

Den italienske Porsche

I Aalborg findes en af verdens mest sjældne Porscher. Den har været seks årtier undervejs, og ejeren har selv været med til at bygge den.

Læs mere

Ishockey, kryptovaluta – og Porsche

Han er benhård ishockeyspiller og ekspert i kryptovaluta. Men der er intet, som kan få Nikolaj Rosenthals hjerte til at smelte som en gammel Porsche.

Læs mere