14. maj 2020

Bildesigneren Søren er bidt af sin lyseblå 928, som han bruger hver dag året rundt. Bildesigneren ejer hele fire eksemplarer af den særlige Porsche.

En anderledes Porsche

Søren Essendrop åbner en af portene i garageanlægget ved det lejlighedskompleks i Hellerup, hvor han bor. Porten er elektrisk og glider lydløst op. Bagenden af en tidlig Porsche 928 kommer til syne. Den er lyseblå. Mørk kabine. Så åbner han endnu en port. En anden 928 kommer til syne. Den er petroliumsblå. Beige interiør. Så åbner han den tredje port. Bag denne står en flaskegrøn 928. “Den sidste står nede i Haslev,” siger han og smiler. “Ja, jeg troede kun, jeg skulle have én, men nu har jeg altså fire.” Den 51-årige designer, windsurfer og bilentusiast blev i halvfemserne uddannet på Art Center College of Design i Schweiz, og siden har han blandt andet designet møbler, færger, skibe og sportsudstyr samt en række koncepter for forskellige bilproducenter. Samtidig underviser han på forskellige designskoler.

Lige bestemt Porsche har dog altid haft en særlig plads i Sørens hjerte. Men hvor de fleste ofte fremhæver en 911 som ikonet over dem alle, er det 928-modellen, der oprindeligt blev præsenteret i 1977, som betager ham. “Jeg har altid været fascineret af modellen, fordi den har den dér futuristiske form,” forklarer Søren. “Noget af det særlige ved 928 er, at det var en af de allerførste biler, hvor man bevidst fjernede alt krom. Den er totalt renset for det blanke metal, og kofangerne er gemt væk bag plastik. De rigtige kofangere sidder indenunder som kraftige bjælker, hvilket også betød, at man ikke behøvede at ændre på designet for at introducere den i USA, hvor mange europæiske modeller typisk skulle udstyres med ekstra brede kofangere. De amerikanske myndigheder indførte en regel om, at biler skulle kunne kollidere med fem kilometer i timen, uden at forlygterne gik i stykker, men dét kunne en 928 uden problemer.”

Designstudiet

Designeren springer begejstret rundt om sin lyseblå 928 mens han forklarer, sætter sig på hug, peger, rejser sig igen, går frem og tilbage og bruger sine hænder til at demonstrere kurver, former og reflek­sioner. Han forklarer, hvordan karrosseriet på en 928 ikke har nogen ‘skuldre’ – knækket mellem nedre og øverste del af kar­rosseriet – hvilket giver den brede og simple form. “Det traditionelle bildesign består af to ting. Den nederste del af karrosseriet, og så toppen, som man kal­der for greenhouse – eller drivhuset, fordi du har alle ruderne. Når man adskiller disse to komponenter, så er det nemmere at skabe et godt design, for så bryder du karrosseriet. Hvis du i stedet dropper skuldrene og smelter det hele sammen, så får du masser af plads, men du ender også tit med noget, som ligner en vare­vogn,” forklarer han.

“Udfordringen er at bryde formen, så du bevarer den simple, rene form. Det har de gjort med det her buk,” forklarer Søren og kører hånden hen langs siden ad bilen. “Det er faktisk det mest geniale ved den her bil. Bukket giver en reflek­sion, som samtidig får bilen til at fremstå lang og lav. Den har heller ikke de her markerede skærme, eller ‘skærmlæber’, som man kalder dem. På en 928 er skærmene en del af bilens form. Hvis du ser den fra siden, har den nærmest en hajformet facon,” forklarer han om det karakteristiske design, som også har givet 928-modellen kælenavnet ‘the landshark’.

Halvfjerdsernes luksus

Mens 924 blev designet af Harm Lagaay, som senere blev overordnet designchef hos Porsche, er 928 designet af Wolfgang Möbius. Kravet var en rummelig sportsvogn med frontmotor og et design, som skulle sætte nye standarder, akkurat som 911-modellen havde gjort i det foregående årti. Og den vækkede bestemt opsigt, da den blev præsenteret i Genève i foråret 1977, hvilket i sig selv var en sensation, da Porsche plejede at vise sine nye modeller i Frankfurt. Samtidig var det usædvanligt at introducere en sportsvogn med en 4,5-liters V8 i en tid, hvor oliekrisen stadig var et ret aktuelt fænomen, og 928 var modsat 911-modellen et flagskib af luksus med alskens elektriske udstyr samt automatgearkasse.

Har man aldrig siddet i en Porsche 928, bliver man overrasket over den rum­melige kabine, hvor bagsæderne uden problemer rummer to voksne personer. Bagsædets to ryglæn kan desuden fældes, hvil­ket gør bagagerummet ekstra stort. Den perfekte rejsesports­vogn, med Sørens egne ord. “Vi var tre gutter, som kørte på skiferie for nogle år siden,” siger han. “Selv med tre personer i bilen kunne vi stadig have både ski og bagage inde i bilen,” fortæller han. Designeren er også en habil windsurfer, og hans korte surfbræt glider nemt ind i bagagerummet, mens de rigtig lange bliver spændt fast på de originale tagbøjler – ligesom havkajakken.

Produceret frem til 1995

“Historierne om, at 928 var en fiasko er noget sludder,” siger Søren Essendrop. “Problemet var bare, at man havde troet, den skulle erstatte 911-modellen. Da man indså, at det ikke skulle være sådan, satte man prisen voldsomt op for at markedsføre den som en luksuriøs sportsvogn i toppen af modelprogrammet. Det betød, at der ikke blev solgt så mange, som man kalkulerede med fra start, til gengæld tjente Porsche kassen på hver og én. Man havde nok ikke ladet produktionen af 928 køre i 18 år, helt frem til 1995, hvis det var en fiasko,” forsvarer designeren og giver sig adspurgt i gang med at fortælle om prisniveau på de brugte modeller, hvad man skal være opmærksom på, når man går på udkig efter en ældre 928 – samt hans store drøm om en dag at eje den allersidste version af modellen, 928 GTS.

En karakterfuld sportsvogn

Den første 928 havde 240 hestekræfter og kunne både fås med automatisk og manuel gear­kasse, og Søren har begge versioner. “Selvom det ikke lyder af mange kræfter i dag, er den stadig god til at køre på bjergveje. Den har godt med bundtræk, og når du har vænnet dig til kørestilen, finder du ud af, at den faktisk også kan lide sving,” siger Søren. Udover designet rummede 928 også andre inno­vative opfindelser, blandt andet den såkaldte Weissach-aksel – en slags passiv baghjulsstyring, som reducerede risikoen for overstyring ved speederløft i kurver. Man gjorde også brug af moderne og lettere materialer i konstruktionen. Grundkarros­seriet er i galvaniseret stål, mens klapper, døre og kofangere er i aluminium eller kunststof.

“Jeg vil ikke sige, at den er verdens smukkeste bil, men den har karakter. En meget stærk og moder­nistisk karakter,” udbryder Søren pludselig. “Det synes jeg er fedt, frem for det romantiske eller vulgære design, som kende­tegner mange amerikanske biler, hvor man ofte dramatiserer tingene. En 928 er meget mere underspillet,” siger han og holder en kort pause. “Ja, altså... Hvis man skal sammenligne den med en kvinde, vil jeg sige en nordisk kvinde. Ikke gudindesmuk. Men karakterfuld. Veltrænet. Sporty klædt. Og med sneakers.”

 

Tekst: Nikolaj Karlshøj
Foto og video: Lars Ege, Field Production

 

Om Søren Essendrop

Søren Essendrop (f. 1969) er uddannet bildesigner fra Art Center College of Design i Montreux, Schweiz. Han er indehaver af tegnestuen SE Design i Hellerup, hvor han gennem de seneste 15 år har løst konsulentopgaver for flere forskellige brancher, herunder virksomheder som Nokia, Bekey, Fredericia Furniture, Jacob Jensen, OSK-ShipTech og en række bilproducenter. Søren Essendrop er en habil windsurfer og står også bag designet af forskelligt sportsudstyr som kajakker, og han underviser i dag på DTU og på forskellige design- og arkitektskoler, ligesom han giver foredrag for private virksomheder. Og så er han Porsche-entusiast med en forkærlighed for 928-modellen.

Video: Søren Essendrop

Porsche Magasin besøgte Søren Essendrop i hans garage i Hellerup til en snak om bildesign og om at bruge en 39 år gammel Porsche 928 hver dag – året rundt.
Relaterede artikler

Back 2 Tape: Hiphop i København

Back 2 Tape er musikjournalistens Niko Hüls jagt efter hiphop-kulturen i Europas storbyer. I København møder han breakdanseren Sune Pejtersen, graffitilegenden Lars Pedersen og hiphop-duoen Gebuhr.

Læs mere

Porsche-samleren fra Østerbro

Henrik Bjørling er indehaver af Danmarks største samling af Porsche, og de står alle parkeret i hans lejlighed på Østerbro i København.

Læs mere

Vild med Italien. Vild med Porsche

Iværksætteren Erik Bjørn elsker det meste fra Italien. Og især de smukke bjergveje, der er som skabt til hans 30 år gamle Porsche 911.

Læs mere