4. december 2020

Ingeniøren Søren Dybdal har mere end almindelig hang til Porsche. Og især, hvis de er åbne, rå – og røde.

2020 11 porsche mag søren dybdal billede 1.jpg

Køreklar Porsche-samling

Et hurtigt kig ind i Søren Dybdals garage, og du er ikke i tvivl. Den 56-årige ingeniør fra Nordsjælland er bidt af Porsche. Der er 57 år mellem det ældste og det yngste eksemplar i hans fint kuraterede samling, som både tællere klassikere, youngtimers og det sidste nye. Alle bortset fra én er udstyret med nummerplader og klar til at køre ud gennem porten og videre til de alpeture, som Søren sætter stor pris på – eller blot en kvik køretur på de snoede, bakkede nordsjællandske landeveje. Der er dog to biler, som står hans hjerte ekstra nært, en 911 Speedster fra 1989 – og den seneste version fra 2019. Samt en Boxster Spyder fra 2016. Alle tre er åbne, rå og puritanske biler – og så er de tilmeld lakeret i samme karakteristiske røde farve. “Den første Porsche, jeg købte, var en sort 911 fra 1973, som jeg selv modificerede. Den endte med at blive en utroligt velkørende og ret barsk klassisk sportsvogn, og i dag kan jeg godt ærgre mig over, at jeg solgte den. Men det blev jeg nødt til for at få råd til dén,” siger Søren og peger på den ældste af de tre åbne røde Porscher.

 

De skal bruges

Netop den 31 år gamle 911 Speedster er lidt af en specialitet, da den først og fremmest er et utroligt sjældent syn. Ikke mindst i Danmark. “Den blev kun produceret i nogle ganske få måneder i 1989, hvor man var begyndt at bygge den mere moderne 964-generation. Så allerede dengang var den et samlerobjekt,” forklarer Søren Dybdal, som imidlertid ikke behandler den røde klassiker som en skrøbelig museumsgenstand. Den røde 911 med ‘double-bubble’-cover og Turbo-bagskærme står ganske vist og skinner, som havde den netop forladt samlehallen i Zuffenhausen, men kilometertælleren har rundet 177.000 kilometer, hvilket afslører, at den også bliver brugt til noget. Det samme gælder den seneste version, som er den ene af i alt 1948 producerede eksemplarer. Dén kørte Søren næsten 4.000 kilometer i på blot en måned i sommers. “Mine biler får rigeligt med kærlighed og pleje, men jeg skåner dem altså ikke. De skal ud at køre. Jeg har tidligere kørt motorcykel, og jeg elsker at køre på bane, men allermest lange ture med mine bilkammerater og familien til Norge – og i særdeleshed Alperne,” siger Søren.

Rå og ufiltreret

Hvorfor det netop er de to særlige 911 Speedster-modeller, som er perlerne i Søren Dybdals garage, har han et klart svar på. “Konceptet bag en Speedster passer mig simpelthen bare rigtig godt,” siger han. “Jeg elsker den dér rå og ufiltrerede fornemmelse af en sportsvogn, og dét er netop hvad en Speedster giver dig. Det er en smagsforstærker. Oprindeligt blev modellen jo designet til det amerikanske marked, hvor man tilbage i halvtredserne havde brug for en billig, åben og spartansk udstyret 356 til at skubbe gang i salget i bilernes land. At en 356 Speedster så med tiden er blevet en af de mest kostbare historiske modeller er jo lidt sjovt, men det skyldes uden tvivl, at man ramte entusiasterne lige i hjertet – og stadig gør det. Med 911-modellen gjorde man i firserne Speedster til en moderne, kraftfuld sportsvogn, og i den seneste version blander man det åbne og rå koncept med motor og teknik fra GT3-modellen. I min verden bliver det ganske enkelt ikke finere.”

 

Tekst: Nikolaj Karlshøj
Foto og video: Lars Ege, Field Production

2020 11 porsche mag søren dybdal billede 2.jpg

Om Søren Dybdal

Søren Dybdal (f. 1964) er ingeniør og bilentusiast. Udover en brændende interesse for mekanik, teknik og design, er Søren også bidt af biler og motorcykler og har gennem mange år dyrket passionen ved at arrangere køreture til Norges bjerge og Alperne sammen med familie og kammerater. Hans første bil var en Citroén 2CV, og den første sportsvogn en Austin Healey, som han selv restaurerede. Men i dag består garagen i det nordsjællandske fortrinsvis af Porscher – og alle med manuel gearkasse. Det er så forskellige modeller som 914 og 968 Clubsport, og der er 57 år mellem den ældste 356 og den nyeste 911 Speedster. Søren Dybdal er også stifter og arrangør af det årlige Oil of Man Rally, som siden 1996 har samlet danske klassikerentusiaster til et orienteringsløb.

Video: De røde smagsforstærkere

Se med, når Søren Dybdal fortæller om sin samling af Porsche, der i høj grad består af de åbne, rå - og røde.
Relaterede artikler

Den italienske Porsche

I Aalborg findes en af verdens mest sjældne Porscher. Den har været seks årtier undervejs, og ejeren har selv været med til at bygge den.

Læs mere

Ishockey, kryptovaluta – og Porsche

Han er benhård ishockeyspiller og ekspert i kryptovaluta. Men der er intet, som kan få Nikolaj Rosenthals hjerte til at smelte som en gammel Porsche.

Læs mere

Simon Spies' glemte Porsche

Gemt væk i en garage i Hørsholm står en Porsche 928, som har tilhørt én af Danmarkshistoriens helt store excentrikere: Rejsekongen Simon Spies.

Læs mere