25. august 2021

Fremtidens racerbiler kører på strøm, og begejstringen skal bogstaveligt talt starte i det små. Første udgave af Porsche Talks gjorde deltagerne klogere på udviklingen af elektriske gokarts.

Fremtiden er elektrisk

Benzintanken er byttet ud med batterier, og den traditionelle motor med den karakteristiske lyd af ungdommeligt racerløb er erstattet af en nærmest lydløs elmotor. Ellers er alt, som det plejer i den elektriske gokart fra den verdensberømte producent af gokartmotorer, Rotax. Man sidder i et lavt, skålformet sæde, og betjeningen er simpel med et rat og to pedaler. Accelerationen er voldsom, også selv om den strømførende gokart med sine kraftfulde batterier er tungere end de traditionelle udgaver. Akkurat som med de elektriske biler er udviklingen imidlertid sat i højeste gear, for fremtidens racerbiler synes at køre på strøm. “Det er ingen tvivl om, at der er et skifte i gang i motorsporten,” lød det fra Steven Chapman, som var den første taler i Porsche Talks – en ny serie af foredrag, der blev skudt i gang i forbindelse med 2021-sæsonens anden afdeling af Porsche On Track på Padborg Park tidligere på sommeren. Chapman gav On Track-gæsterne indføring i visionerne om elektrisk karting og gav samtidig mulighed for at prøve suset på egen hånd i et eksemplar af den højspændte mini-racer.

 

Teknologiens kræfter

De tørre facts taler for sig selv. Den elektriske gokart yder knap 33 hestekræfter og sender dig afsted med 140 kilometer i timen, hvilket føles ret voldsomt, når man sidder med bagenden få millimeter fra asfalten. Der er en boost-funktion, som giver dig ekstra power, når en konkurrent skal angribes, og samtidig er det muligt at udstyre gokarten med et rekuperationssystem, der anvender bremseenergien til at oplade batteriet. Således fungerer teknologien i princippet præcis som på den elektriske Porsche Taycan. Og det er netop de samme kræfter, ambitioner og ønsker om et mere klimavenlig ageren, som driver udviklingen af motorsportens mindste racere i den elektriske retning. Bombardier Recreational Products, som foruden Rotax også står bag brands indenfor sne- og ATV-køretøjer samt vandscootere og flyvemaskiner, investerer over de kommende fem år mere end 300 millioner i en omstilling fra fossile brændstoffer til el. Selskabet har opført et udviklingscenter i Canada med fokus på batterier og opladning, mens et tilsvarende center i Østrig skal udvikle de eldrevne drivlinjer.

Motorsportens overlevelse

Men giver det mening? Vil elektriske gokarts – eller elektriske racerbiler – for den sags skyld, kunne fascinere på samme måde, som de larmende, lugtende og benzindrevne skabninger, vi alle sammen kender? “Akkurat som med elbilerne er det vores opgave at skabe begejstring for den nye teknologi. En elektrisk gokart kan i dén grad levere spænding og intensitet og er et tegn på, at motorsporten har en fremtid i et langt mere bæredygtigt format. Samtidig oplever kørerne bedre muligheder for at finansiere deres sport, fordi virksomhederne og dermed sponsorerne i dag har stort fokus på miljø, verdensmål og klimavenlige værdier,” forklarede Steven Chapman og brugte Danmark som eksempel på en nation med store ambitioner indenfor elektrisk racing. Danmark er nemlig det første land uden for Tyskland med et mesterskab i elektrisk karting. Bag dette står organisationen E-Kart Danmark, som drives af erfarne kræfter indenfor karting, og har som mål at udvikle sporten i samarbejde med netop Rotax og det internationale motorsportsforbund, FIA. “Mange entusiaster ser den elektriske udviklingen som enden på motorsporten, og det er bestemt til at forstå,” forklarede Steven Chapman. “Men i virkeligheden skaber vi en fremtid, hvor vi fortsat kan konkurrere på racerbanerne.”

 

Tekst: Nikolaj Karlshøj
Foto: Aldo Pavia

Galleri
Relaterede artikler

Den elektriske Porsche Macan er på vej

De første prototyper af den kommende elektriske Macan er nu sluppet ud af porten hos Porsches udviklingscenter i Weissach.

Læs mere

Panamera 4 E-Hybrid: Grøn omstilling i overhalingssporet

Med den nye Porsche Panamera 4 E-Hybrid kombinerer du 462 hestekræfter med muligheden for at køre på ren el i helt op til 56 kilometer.

Læs mere

Finalen i Porsche Esports Carrera Cup: Mikkel Gade sikrede mesterskabet på Hockenheim

De blev til dobbelt løbssejr og mesterskabstriumf i et brag af en finale i Porsche Esports Carrera Cup, som blev afviklet på i Østre Gasværk på Østerbro i København.

Læs mere