2. april 2020

Den har skræmt, forarget og begejstret siden halvfjerdserne. Og nu er den tilbage igen. Den nye 911 Turbo S er den hurtigste Porsche nogensinde.

Tekst: Nikolaj Karlshøj
Foto: Porsche AG

 

 

2020 04 porsche magasin 911 turbo s billede 1.jpg

Det store gennembrud

Halvfjerdserne var et årti, hvor mekanik for alvor blev til teknologi. Købmandsbutikker blev til supermarkeder. Fjernsynet fik farver. Og sportsvogne blev til superbiler. Uskyldigheden forsvandt, og den klassiske elegance fra tresserne blev til hårdtpumpet jern. Og den første Porsche 911 Turbo er et godt eksempel. Den var formentlig aldrig blevet til noget, hvis ikke Porsche i sommeren 1970 havde brudt den amerikanske dominans på Le Mans og vundet verdens hårdeste racerløb. Det var ingeniøren Ferdinand Piëch – en nevø til grundlæggeren Ferdinand Porsche og fætter til Ferry Porsche – som havde ledet udviklingen af den mægtige 917-racerbil. Et projekt, der nær havde ruineret fabrikken i Stuttgart, men som takket være succesfulde bedrifter på alverdens baner var med til at gøre Porsche til en af de absolutte topspillere i motorsporten. Og hvis der var noget, som kunne sælge Porscher om mandagen, så var det, hvis en Porsche havde vundet et racerløb om søndagen. Det var nogenlunde samtidig, at det gik det op for fabrikken, at mærket havde brug for en model, som kunne overføre motorsportens brutale vildskab og innovative teknologi til bilerne på gaden. Løsningen blev 911 Turbo, der blev præsenteret som koncept i 1973, hvor den lignede et vanvidsprojekt med sine brede skærme og en kæmpe hækvinge. Det var bestemt ikke alle, der brød sig om det vilde udseende.

Det hemmelige våben

Men hemmeligheden var turboladeren, som på magisk vis satte tryk på lufttilførslen til forbrændingskamrene i den sekscylindrede boxermotor og løftede effekten til hele 260 hestekræfter i produktionsudgaven. Kræfterne blev leveret med samme ømhed som en forhammer, og at styre en 911 Turbo krævede en doktorgrad i avanceret køreteknik. Men den var skræmmende hurtig og tilmed fyldt med alt det luksuriøse udstyr, man kunne drømme om. Og så havde den stadig bagsæde, handskerum, soltag og bagrudevisker fordi, at det var sådan, en 911 skulle være. 911 Turbo røg direkte på plakaten på drengeværelset, og den blev fabrikkens flagskib for avanceret teknologi – og frem for alt power i rigelige mængder.

Stærkere, hurtigere, nemmere

Den nyeste generation fortsætter historien. Med sine 650 hestekræfter er den nye 911 Turbo S den kraftigste nogensinde, og med 2,7 sekunder fra 0-100 kilometer i timen, har der ret beset aldrig været nogen hurtigere Porsche. Den når 200 kilometer i timen på 8,9 sekunder og stopper først accelerationen ved 330 kilometer i timen. Alligevel har den heller aldrig været nemmere at håndtere, takket være alle de features, som ingeniørerne har tilført den gennem årene. Halvfemserne gav den firehjulstrækket, som konstant fordeler kræfterne mellem for- og baghjul. Nullerne fremtryllede den adaptive undervogn, som tilpasser sig underlaget og derfor både kan yde komfort og et fast greb alt efter behov. Og 10’erne bidrog med den effektive dobbeltkoblingsgearkasse, som skifter hurtigere, end du kan nå at blinke med øjet. Læg dertil et væld af intelligente assistentsystemer, som gør det nemmere for dig at udnytte de massive mængder af kræfter. Dengang som nu er 911 Turbo bilen, der forener luksuriøs cruising med evnen til at levere sublim underholdning på en racerbane om søndagen.

Stadig en ægte Porsche

Og jo – i dag er de fleste modeller i 911-programmet udstyret med turbomotorer, hvilket hæver effekten og sænker forbruget. Men i Turbo S er de to turboladere gjort større og mere effektive, hvilket understreges af de karakteristiske luftindtag på bagskærmene – en detalje, som har været en fast og funktionel del af designet siden 996-generation fra 2000. Den er også bredere, lavere og visuelt mere aggressiv – og udstyr som baghjulsstyring (som mindsker venderadius ved bykørsel og øger stabiliteten på motorvejen) og kulfiberkeramiske bremser (som standser bilen med samme effektivitet som en betonmur) er standard på en Turbo S. Det samme gælder i øvrigt det praktiske bagsæde, kopholderne og den store skærm med Apple CarPlay samt stereoanlægget fra Bose. For det bliver jo også mandag igen...

Et fornyet ikon

Den nye Porsche 911 Turbo S er med sine 650 hestekræfter den kraftigste udgave af den berømte model, som oprindeligt blev præsenteret i 1973. Kræfterne kommer i dag fra en opgraderet udgave af den 3,8-liters, 6-cylindrede boxermotor fra 911 Carrera S, her med blandt andet større turboladere og et videreudviklet kølesystem. Takket være den 8-trins PDK-gearkasse og et firehjulstræk, som selv fordeler kræfterne mellem for- og bagaksel, klarer den nye topmodel de første 100 kilometer i timen på blot 2,7 sekunder, hvilket gør modellen til den hurtigste 911 nogensinde.

2020 04 porsche magasin 911 turbo s billede 2.jpg

Video: 911 Turbo S

Relaterede artikler

911 Targa: Åben for nye fornøjelser

55 år efter introduktionen af originalen kombinerer 911 Targa stadig det bedste fra begge verdener på sin egen cool måde.

Læs mere

Heritage Design Edition: Tilbage til rødderne

911 Targa 4S Heritage Design Edition er skabt til de Porsche-entusiaster, der elsker halvtredserne og tresserne.

Læs mere

Turbo uden S: Du kan faktisk godt nøjes

Selv uden et S er den nye 911 Turbo hurtigere end nogensinde. Og du kan vel nok nøjes med 580 hestekræfter?

Læs mere