30. oktober 2020

I Aalborg findes en af verdens mest sjældne Porscher. Den har været seks årtier undervejs, og ejeren har selv været med til at bygge den.

2020 10 porsche magasin zagato billede 02.jpg

Det glemte projekt

Enhver, som har begivet sig i krig med en renovering af en veteranbil ved, at sådan noget tager tid. Og ofte lang tid. For Peter Iversen i Aalborg tog det fem år at bygge en de mest sjældne Porscher, han nogensinde har haft i sin garage. Men faktisk har den været seks årtier undervejs. Der er nemlig tale om en Porsche 356 Zagato Coupé, og selvom tegningerne blev lavet helt tilbage i 1959, er det først i vor tid, at bilen er blevet skabt. “I slutningen af halvtredserne havde Porsche en 356 Carrera GT, som var bygget til motorsporten, men selv om den havde døre og klapper i aluminium, var den for tung. Derfor henvendte man sig til Zagato, som gav sit bud på et lettere og mere strømlinet karrosseri i aluminium. Opgaven endte, til grundlægger Ugo Zagatos store fortrydelse, imidlertid hos Abarth, så projektet blev aldrig fuldført,” forklarer Peter Iversen.

Spoler vi tiden seks årtier frem, så sidder Peter Iversen i 2015 til en frokost med medlemmer af Zagato-familien i Italien. Efterkommerne til Ugo Zagato havde på dette tidspunkt fundet tegningerne af den mytiske Porsche frem og besluttet sig for at lave en limiteret produktion. Bilerne skulle bygges på renoverede, originale Porsche 356-chassiser, og eftersom Iversen er kendt verden over for sit speciale i Carrera-versionerne af netop 356, bliver danskeren spurgt om hjælp til en udgave med Carrera-motor. “Det sagde jeg naturligvis ja til, for jeg kendte selv til historien om bilen og har altid syntes, at det var en af de smukkeste kreationer af 356’eren. Derfor spurgte jeg samtidig, om jeg mon kunne komme i betragtning til at købe et eksemplar,” siger Peter Iversen. “Og så blev der stille rundt om bordet.”

Én ud af ni

Det lykkedes dog for Peter Iversen at få Zagato-familien til at indse, at de roligt kunne lade ham blive ejer af den sjældne Porsche. “Jeg er entusiast, men jeg er jo også bilhandler, og de var tydeligvis bange for, at jeg blot var ude på at tjene nogle hurtige penge. Men de lovede at overveje tilbuddet, og pludselig en dag fik jeg en mail med en masse dokumenter, som jeg skulle læse igennem. Og så fik jeg lov til at bestille den,” forklarer han. Den sølvfarvede Porsche 356 Zagato er én ud af blot ni eksemplarer, som alle er håndbygget i Italien – og én ud af to med Carrera-motor. Iversen selv har stået for chassiset og det mekaniske samt motor og gearkasse. De røde finner på bagskærmene giver den lille og blot 700 kilo tunge sportsvogn et særligt præg, og selv om der er mere Toscana end Stuttgart over de smukke linjer, så er der ingen tvivl om bilens ophav, når nøglen drejes, og den spruttende Carrera-motor med noget, der ligner 150 hestekræfter, springer i gang. “Jeg måtte skrive under på, at jeg aldrig ville sætte bilen til salg,” lyder det Peter Iversen. “Og det kommer naturligvis heller aldrig til at ske.”

 

Tekst: Nikolaj Karlshøj
Foto og video: Lars Ege, Field Production

2020 10 porsche magasin zagato billede 03.jpg

2020 10 porsche magasin zagato billede 04.jpg

Om Peter Iversen

Peter Iversen (f. 1965) er udlært mekaniker og karrosserismed. Som søn af en Volkswagen-entusiast voksede han op i en Folkevognsboble og restaurerede sin første Porsche 356 i sin fars garage i midten af firserne. I dag driver han Peter Iversen Specialværksted sammen med sin hustru, Mette, og er især kendt for sin ekspertise inden for de særlige firecylindrede Carrera-motorer fra halvtredserne. Peter køber og sælger også klassiske Porscher, ligesom han også er en passioneret racerkører, der har deltaget i Classic Le Mans og andre historiske motorsportsevents.

Video: Porsche 356 Zagato Coupé

Se med, når Peter Iversen fortæller historien om den unikke Porsche 356 Zagato Coupé – og giver en tur på de smukke landeveje ved Aalborg.

2020 10 porsche magasin zagato billede 05.jpg

Relaterede artikler

Ishockey, kryptovaluta – og Porsche

Han er benhård ishockeyspiller og ekspert i kryptovaluta. Men der er intet, som kan få Nikolaj Rosenthals hjerte til at smelte som en gammel Porsche.

Læs mere

Simon Spies' glemte Porsche

Gemt væk i en garage i Hørsholm står en Porsche 928, som har tilhørt én af Danmarkshistoriens helt store excentrikere: Rejsekongen Simon Spies.

Læs mere

Hitmagerens Porsche

Musikproduceren Rasmus Stabell ved hvordan man rammer hitlisterne. Og så elsker han sin sorte Porsche 912 fra 1967.

Læs mere