5. oktober 2020

Han er benhård ishockeyspiller og ekspert i kryptovaluta. Men der er intet, som kan få Nikolaj Rosenthals hjerte til at smelte som en gammel Porsche.

2020 10 porsche magasin nikolaj rosenthal billede 01.jpg

Det gamle er det bedste

Nikolaj Rosenthal er professionel ishockeyspiller, men det er ikke kun på banen, at han får et kick af hårdtslående grej. Den 29-årige sportsmand er nemlig også bidt af kraftfulde biler, og i særdeleshed kraftfulde biler af mærket Porsche. Der står hele tre af dem i garagen hjemme i Holte, og fælles for dem er, at de – trods deres relativt unge ejer – er af ældre dato. “De gamle modeller har noget råt og upoleret over sig, som jeg virkelig godt kan lide. Det er både lyden og stilen, men ikke mindst fornemmelsen af at køre dem. De giver dig noget, som de moderne biler slet ikke rummer. Min nyeste Porsche er snart 20 år gammel,” lyder det fra Nikolaj Rosenthal, som foruden sin 911 Turbo fra 2001 har to klassikere fra halvfjerdserne.

Den ene er komplet ombygget, så den ligner en af Rosenthals helt store favoritter, en ST fra de spæde halvfjerdsere. “Den er fra dengang, Porsche for alvor begyndte at pumpe 911’eren op til motorsporten. Det er en ægte racer, der blev bygget til berømte langdistanceløb som Le Mans, Daytona og landevejsløb som Targa Florio. Min egen version er hård, rå og upoleret, akkurat som jeg gerne vil have, mine biler skal være. Den er fantastisk på en racerbane, men den giver mig også en fed oplevelse, når jeg skal til kontoret eller til træning, eller når min søn skal køres til vuggestuen. Hele sommerhalvåret er den faktisk mit daglige transportmiddel,” fortæller Nikolaj om bilen, der blandt andet har sikkerhedsbur og dybe, skålformede racersæder.

Brede skærme og vinger

Og det er ikke kun på isen, at Nikolaj Rosenthal har hænderne ordentligt skruet på. Det har han også i garagen, hvor han laver så meget som muligt selv. Meget har han lært af fagfolk, men YouTube og diverse fora på nettet er også en kæmpe hjælp, når man roder med gamle biler, fortæller Rosenthal, som ved siden af ishockeykarriere også er direktør i kryptovalutabørsen Evonax. “Når man sidder på et kontor og bevæger sig rundt i den digitale verden hele dagen, så er der noget befriende i at tage fat i værktøjet og bruge sine hænder på noget mekanik,” siger han, mens han lader hånden glide hen over lakken på sit seneste projekt, en tro kopi af racerbilen 911 RSR fra 1974. “Jeg har et eller andet med de dér brede skærme og vinger fra dengang, man fandt ud af, at racerbilerne skulle se sådan ud. Og jeg har altid drømt om at bygge min helt egen, som jeg både kan tage med på racerbanen og samtidig bruge på landevejen,” forklarer Nikolaj om bilen, der er født som en 911 Turbo fra 1980. Der er dog ingen tvivl om, at det færdige resultat bliver endnu hurtigere end originalen – og meget, meget lettere på vægtskålen. “Dét her metal,” siger Nikolaj og banker på dørpladen med knoerne. “Dét har jeg for eksempel byttet ud med kulfiber...”

 

Tekst: Nikolaj Karlshøj
Foto og video: Lars Ege, Field Production

2020 10 porsche magasin nikolaj rosenthal billede 02.jpg

Om Nikolaj Rosenthal

Nikolaj Rosenthal (f. 1991) er professionel ishockeyspiller i Rungsted Seier Capital, som er forsvarende danmarksmestre. Udover talentet på isen, hvor Rosenthal i seneste slutspil tog titlen som topscorer, er den 29-årige sportsmand også direktør i kryptovalutabørsen Evonax – og er samtidig den første elitesportsudøver i verden, som har valgt at få udbetalt sin løn i den digitale valuta Bitcoin. Rosenthals helt store passion er imidlertid sportsvogne fra Zuffenhausen, og særligt de racerbetonede 911-modeller fra halvfjerdserne. Garagen består i øjeblikket af en rød ‘back datet’ 911 SC, som hylder den sjældne racerversion ST, mens en sort 911 Turbo fra 2001 tages i brug om vinteren. Tredje bil i garagen er et omfattende byggeprojekt, hvor Rosenthal med egne hænder genskaber en af sine helt store Porsche-favoritter, en 911 RSR fra 1974.

Video: Nikolaj Rosenthal

Porsche Magasin fik love at kigge ind i Nikolaj Rosenthals garage, som er fyldt med noget af det bedste, Porsche skabte i halvfjerdserne.

Billede-3.png

Relaterede artikler

Simon Spies' glemte Porsche

Gemt væk i en garage i Hørsholm står en Porsche 928, som har tilhørt én af Danmarkshistoriens helt store excentrikere: Rejsekongen Simon Spies.

Læs mere

Hitmagerens Porsche

Musikproduceren Rasmus Stabell ved hvordan man rammer hitlisterne. Og så elsker han sin sorte Porsche 912 fra 1967.

Læs mere

Tæt på en Porsche-vinder: Michael Christensen

Han har vundet de største racerløb i verden plus et verdensmesterskab. Og så er Michael Christensen ikke engang fyldt 30 år. Vi har besøgt den hurtige dansker, som

Læs mere