17. september 2021

Nicolai Richter-Friis tegner huse og bygninger og har også en svaghed for linjerne, som definerer den klassiske Porsche. Arkitekten fra Nordsjælland har både den allerførste og den allersidste luftkølede udgave stående i garagen.

Vejen til den klassiske Porsche

De fleste bilentusiaster har haft biler omkring sig siden barndommen. Og tager man et kig på Nicolai Richter-Friis’ garage eller på de mange bøger, som fylder reolen bag hans skrivebord, vil man tro, at han er vokset op med sportsvogne. Det er han dog langtfra. Faktisk var der ikke én eneste bil i Nicolais barndom, hvor man i stedet lod sig transportere rundt på en mere simpel facon. “Jeg er vokset op i et hjem med cykler, så det var sådan, man kom frem og tilbage. Året rundt. Også juleaften, når man skulle køre alle sine gaver hjem gennem sneen,” fortæller han. “Men allerede dengang var jeg helt besat af biler og var meget misundelig på mine skolekammerater, som kom fra familier med op til flere biler i garagen. Der har ikke manglet noget som helst i min barndom, men lige når det gælder biler har jeg altid følt, at der har været noget, som jeg har skullet indhente,” siger Nicolai, som dog er kommet godt efter det, for I hans garage står der i dag et lille, nydeligt kurateret udvalg af højdepunkter fra historien om Porsche. Her finder du nemlig 356 A fra 1957 og en mere moderne 911 Carrera 2 fra midthalvfemserne. De to biler repræsenterer således den første og den sidste luftkølede model fra fabrikken i Zuffenhausen, Stuttgart.

 

Et design, der bevarer sin oprindelige form

Men én ting er den klassiske, raspende lyd fra de luftkølede boxermotorer, som i høj grad kendetegner de ældre Porscher. Noget andet, og lige så vigtigt, er designet. Og netop linjerne på de to tyske sportsvogne er dét, som virkelig interesserer den arkitektuddannede Nicolai. “Når de står ved siden af hinanden, fortæller de jo en masse om Porsches måde at evolutionere. Der er op mod 40 års udvikling imellem dem, men alligevel kan du jo tydeligt genkende former og elementer, som går igen, og som du stadig finder på selv de nyeste 911-modeller i dag,” forklarer Nicolai, mens han bevæger sig rundt om bilerne. Og som de står dér, side om side i indkørslen, er de et perfekt billede af ejerens passion for det tyske sportsvognsmærke. “Det er så interessant, især som arkitekt, at betragte den dér enormt stærke loyalitet overfor et design, som har båret konceptet gennem flere årtier, uden at ændre på dets oprindelige form. Det vidner om en stædighed, som jeg er så fascineret af, og som jeg bliver inspireret af hver eneste dag i mit arbejde.”

Bevarer originaliteten i garage og hjem

Sideløbende med fascinationen for det originale besidder Nicolai en lige så stor interesse for at bevare. Det gælder hans biler, men det gælder i samme grad hans hus, hvor han sammen med sin familie bor i et spektakulært design, tegnet og opført i 1972 af den danske arkitekt Jørgen Raaschou-Nielsen. “Når man taler om klassiske biler, bruger man jo meget begrebet ‘matching numbers’, som handler om, at bilens motor, gearkasse og så videre er de samme, som da bilen blev bygget. Men det samme gør sig faktisk gældende indenfor arkitektur,” forklarer Nicolai. “Det handler om at tage de ting, som er vigtige for bilen, eller husets, kulturarv, og arbejde videre med dem med respekt for den oprindelige idé. Du kan godt optimere teknologien uden at ændre eller ødelægge en form, design eller udtryk, og i min 356 er der på et tidspunkt i dens liv eksempelvis blevet monteret en forrude med varme, da den har skullet køre racerløb i områder med permafrost – akkurat som da vi på et tidspunkt udskiftede vinduerne i vores hus med moderne energivenlige ruder, men satte dem ind i de samme rammer,” forklarer han. “På dén måde bevarer og optimerer vi løbende huset uden at ændre dets udtryk, så de næste generationer også kan få glæde af et smukt og inspirerende design, som tidligere generationer har skabt. Akkurat som med bilerne.”

 

Tekst: Nikolaj Karlshøj
Foto og video:  Field Production

 

Galleri
Relaterede artikler

At køre er at leve

Mads Christensen har kørt 258.000 kilometer i sin Porsche 911 fra 1986, og han er langtfra færdig. Bilen er nemlig forfatteren og foredragsholderens meditative rum – og de lange køreture er de bedste.

Læs mere

Batterier og boxermotor

Kokken og iværksætteren Bo Sand Hersoug fascineres af det kraftfulde og lydløse boost fra sin elektriske Taycan – men kan heller ikke undvære brølet fra den luftkølede boxermotor i sin klassiske 911.

Læs mere

Passion for alle pengene

Tina Winther elsker sin 924 for alle de ting, som gør den til modellen, der aldrig helt er blevet accepteret som en rigtig Porsche.

Læs mere