25. juni 2021

Mads Christensen har kørt 258.000 kilometer i sin Porsche 911 fra 1986, og han er langtfra færdig. Bilen er nemlig forfatteren og foredragsholderens meditative rum – og de lange køreture er de bedste.

2021 06 porsche magasin mads christensen billede 02.jpg

2021 06 porsche magasin mads christensen billede 03.jpg

Det simple liv

Mads Christensen blev i halvfemserne kendt under sit alter ego, den speedsnakkende livsstilsekspert Blærerøven, som havde tjek på alt fra Rolex-ure til hjemmebundne butterflys, villa i Nordsjælland og alt, hvad der ellers hører sig til i det søde liv. I dag har Mads Christensen simplificeret sit liv. Han har skruet tempoet lidt ned, skilt sig af med sin enorme samling af slips og jakkesæt og bor nu helt alene på en båd, hvor der kun er plads til det mest nødvendige. “Jeg fik den billigt, fordi der havde været brand i den. Skroget havde dog ikke taget skade, så jeg gik selv i gang med at bygge den op indvendigt. Lige nu kan jeg slet ikke forestille mig at bo andre steder end her. Det er dejligt simpelt,” siger Mads fra stævnen af den imponerende kulfiberbåd, mens han spejder ud over vandet. Vender han sig om, kan han imidlertid se direkte ind i forlygterne på dét, som han næppe skiller sig af med, nemlig hans klassiske Porsche 911, som står parkeret et reelt stenkast fra båden. Den lilla Porsche er fra dengang, modellen stadig var luftkølet, og ganske som båden har Mads sat sit helt eget præg på den 35 år gamle sportsvogn. Den kendte foredragsholder, forfatter og debattør er nemlig ikke bange for at bruge sine hænder. “Den skulle egentlig have været olivengrøn, men samme dag, som den skulle males, hørte jeg nyheden om at Prince var død, og det valgte jeg at tage som et tegn,” forklarer han om bilens lilla farve, som naturligvis er et kip med hatten til popsangerens legendariske hit, Purple Rain.


Et meditativt univers

Og apropos Prince, så er Mads Christensens Porsche ingen ‘garage queen’. Den står nemlig under åben himmel dag og nat og hele året rundt, og de små knubs og skrammer vidner om, at den bliver brugt til noget. “Det er min brugsbil, og jeg sætter faktisk en ære i, at den har en bule i den ene dør,” forklarer han. Der findes uden tvivl dem, som vil ryste på hovedet over, at en klassisk Porsche 911 med den eftertragtede 3,2-liters boxermotor og fine G50-gearkasse må slide og slæbe i alt slags vind og vejr og være nusset og beskidt det meste af tiden. Men der findes også en voksende kultur af entusiaster, der, som Mads, nærmest hylder at de gamle modeller får lov til at gøre dét, de blev bygget til – nemlig at køre. “Jeg elsker at køre bil. Det er det bedste, jeg ved. Og jeg hører aldrig radio eller musik undervejs. Eller taler i telefon. Jeg kan nemt køre hele vejen til Italien i ét stræk uden at tale med andre end ekspedienterne på tankstationerne. Jeg får virkelig vendt nogle ting i hovedet på sådan en lang tur,” fortæller han. “Det bedste er at køre om natten. Så er det som om, at mørket omslutter mig og gør det endnu mere simpelt. Der er kun vejstriberne og støjen fra motoren. Så sidder jeg dér i mit eget lille meditative univers.”

En bil med personlighed

Med tiden har Mads Christensens lilla Porsche kørt det, der svarer til en tur omkring Jorden en seks-syv gange, og da dette interview laves, står triptælleren på lidt over 258.000 kilometer. “Og jeg har selv kørt dem alle sammen, for da jeg købte bilen i sin tid, var speedometeret gået i stykker, og jeg fik det repareret og nulstillet,” forklarer han og følger op med en interessant anekdote om, at netop speedometeret faktisk stammer fra en Porsche 959, topmodellen fra firserne. I det hele taget er der mange detaljer og særligheder ved den lilla Porsche. Dagen forinden har Mads eksempelvis monteret fire fjernlygter, naturligvis af mærket Cibié, som blandt kendere giver associationer til halvfjerdsernes rally-Porscher. Der er også en forlænget gearstang, så hænderne i de røde kørehandsker blot skal flytte sig en smule fra rattet for at skifte gear, og at den ellers ganske høje Mads sidder betragteligt lavt i den lille kabine skyldes, at han også har fået installeret et ultralet og skålformet racersæde i samme materiale, som båden hjemme ved havnepladsen er bygget af – nemlig kulfiber. “Jeg holder meget af at tage på køreture i Alperne, hvor der jo findes utallige bjergpas med snoede veje. Det er jo guf for en 911,” siger Mads. “Men du opdager hurtigt, hvor vigtigt det er at sidde ordentligt. Uanset hvor stor en motor, du har, nytter det ingenting, hvis du klamrer dig til rattet og er ved at falde ud af vinduet, hver gang vejen slår et sving. Hvis jeg skulle vælge mellem et godt sæde og en motor med 200 ekstra hestekræfter, så tager jeg sædet. Igen, det er også mere simpelt.”


Tekst: Nikolaj Karlshøj
Foto og video: Field Production

2021 06 porsche magasin mads christensen billede 04.jpg

2021 06 porsche magasin mads christensen billede 05.jpg

Om Mads Christensen

Mads Christensen (f. 1965) er foredragsholder, samfundsdebattør og forfatter til en række livsstilsbøger, ligesom han gennem en længere årrække var en af de mest anvendte paneldeltagere i det landskendte radioprogram Mads & Monopolet. Han blev kendt som Blærerøven, da han i halvfemserne udgav bogen af samme navn, mens han arbejdede som Danmarks første mandlige moderedaktør på herremagasinet Euroman. Foruden alt dette er Mads Christensen helhjertet bil- og motorcykelentusiast og har ejet adskillige sportsvogne af flere forskellige mærker. Dog altid med det mantra, at den bedste bil er dén, som både kan underholde dig på racerbanen om søndagen – og køre ungerne i skole om mandagen.
Galleri
Relaterede artikler

Batterier og boxermotor

Kokken og iværksætteren Bo Sand Hersoug fascineres af det kraftfulde og lydløse boost fra sin elektriske Taycan – men kan heller ikke undvære brølet fra den luftkølede boxermotor i sin klassiske 911.

Læs mere

En hyldest til rally-Porscherne

Porsche Magasins redaktør, Nikolaj Karlshøj, er så betaget af firsernes rally-Porscher, at han har bygget sin helt egen personlige hyldest.

Læs mere

De røde smagsforstærkere

Ingeniøren Søren Dybdal har mere end almindelig hang til Porsche. Og især, hvis de er åbne, rå – og røde.

Læs mere