28. maj 2021

Porsche vil bevare titlen som det mest vindende bilmærke på Le Mans og tilslutter sig i 2023 det nye Hypercar-program i FIA World Endurance Championship.

2021 05 porsche magasin le mans billede 1.jpg

Tilbage til klassikerne

Med 19 generelle sejre mellem 1970 og 2017 er Porsche det mest vindende bilmærke i 24-timersløbet på Le Mans, og nu tager sportsvognsfabrikken fra Zuffenhausen, Stuttgart, igen kampen op i verdens mest prestigefulde motorsportsbegivenhed. Porsche tilslutter sig fra 2023 det nye Hypercar-program, som er topklassen i verdensmesterskabet for sportsvogne, FIA World Endurance Championship, samt det amerikanske IMSA WeatherTech SportsCar Championship. Begge mesterskaber er vigtige titler for Porsche, og det samme gælder seriernes individuelle løb, som foruden 24-timersløbet på Le Mans også tæller de to amerikanske klassikere, 24-timersløbet på Daytona og 12-timersløbet på Sebring.

I kamp mod rivalerne

Hypercar-programmet vil bestå af to kategorier, LMH og LMDh, hvor begge koncepter imidlertid kæmper om de samme pokaler. Porsche har, ligesom Audi, valgt at basere sig på LMDh (Le Mans Daytona Hybrid), som giver deltagerne mulighed for at skabe sit eget visuelle design, baseret på et færdigkonstrueret chassis. Der er samtidig også frihed til selv at udvikle brændstofmotoren i bilens drivlinje, som, kombineret med et standardiseret hybridsystem, vil udvikle omkring 680 hestekræfter. Bilens vægt vil være lige over 1.000 kilo. “Ingen har vundet 24-timersløbet på Le Mans lige så mange gange som Porsche, og med vores tilslutning til LMDh-kategorien i det nye Hypercar-program er dét en position, som vi vil kæmpe for at bevare. LMDh har også mødt stor interesse fra andre bilmærker, så jeg håber, at vi kan genoplive nogle af de store og spændende kampe mellem fabrikkerne, som vi især oplevede i firserne og halvfemserne,” lyder det fra Vice President hos Porsche Motorsport, Fritz Enzinger.

Teamer op med de bedste

LMDh-kategorien kræver, at deltagerne skal basere deres racerbil på et præ-designet chassis, og her har Porsche indgået et teknisk samarbejde med canadiske Multimatic. “Det er det mest oplagte valg for os, eftersom vi allerede gennem adskillige år har haft et succesfuldt partnerskab med Multimatic og er fuldt overbevist om den høje kvalitet i deres arbejde. Vi behøver således ikke starte fra bunden, men kan ramme asfalten i fuld fart, og dét er netop hvad vi har brug for, når det kommer til at udvikle en ny og succesfuld racerbil,” forklarer Fritz Enzinger. Fra hovedkvarteret i Toronto styrer Multimatic produktionsfaciliteter i både USA, Europa og Asien, og virksomheden har i årevis være tæt knyttet til Porsche – blandt andet som udvikler af komponenter til den seneste 911 GT3 Cup, den rekordsættende 919 Hybrid Evo samt Formel E-racerbilen, Porsche 99X, og 911 RSR i FIA World Endurance Championship.

Tekst: Nikolaj Karlshøj
Foto: Porsche Newsroom

2021 05 porsche magasin le mans billede 2.jpg

2021 05 porsche magasin le mans billede 3.jpg