26. august 2020

Den amerikanske Porsche-entusiast Jeff Zwart vil være blandt de hurtigste på Pikes Peak. Her afslører han, hvorfor han er så vild med det benhårde amerikanske hillclimb i Rocky Mountains.

2020 08 porsche magasin jeff zwart billede 1.jpg

Filmmand og racerkører

Hvis du kender til det legendariske amerikanske hill-climb Pikes Peak, så kender du sikkert også til Jeff Zwart. Den amerikanske fotograf, filminstruktør, Porsche-entusiast og racerkører har nemlig deltaget i det berømte rally på bjerget i Colorado ikke færre end 17 gange – og som regel i en Porsche 911. Til dato har han vundet en klassesejr hele otte gange, og i år, hvor løbet afvikles den 30. august, stiller han atter op på Pikes Peak.

Ræs mod himlen

Bilen, som Jeff Zwart vil besejre bjerget med, er den 700-hestes limiterede Porsche 935, som blot findes i 77 eksemplarer. En bil, som er bygget til racerbanen – hvilket i Jeffs tilfælde er en stejl bjergstrækning, som snor sig gennem utallige sving på vej mod toppen. Pikes Peak-ruten strækker sig over 20 kilometer og gennem 156 kurver, før du krydser målstregen næsten halvanden kilometer meter tættere på himlen, end du startede. Det benhårde ræs har fundet sted i mere end 100 år og er inddelt i forskellige klasser af biler og motorcykler i mere eller ekstreme udformninger.

2020 08 porsche magasin jeff zwart billede 2.jpg

Den ultimative rally

Det lyder som en brutal udfordring, men Pikes Peak er i virkeligheden Jeff Zwarts andet hjem. Den ellers så afslappede californier faldt for det vilde ræs, da han som ung fotograf opdagede eventen for næsten 40 år siden. “Det amerikanske bilblad Road and Track sendte mig til Pikes Peak i begyndelsen af firserne,” siger Zwart. “Jeg var allerede dengang bidt af motorsport og især rally, og da jeg ankom tænkte jeg straks, at dét her måtte være det ultimative rallyløb. Særligt fordi, at ruten dengang stadig bestod af grus og jord. Det gav et kick i mig alene at fotografere bilerne, fordi højden, udsigten, de mange sving og klipper gav nogle fantastiske billeder.”

 

Et tilbud fra Porsche

Jeff Zwart første forsøg som deltager i Pikes Peak-løbet var bag rattet af en Mazda-rallybil i slutningen af firserne. Han blev kåret som ‘Rookie of the Year’ og var straks bidt af ræset. Herefter blev han kontaktet af Porsche Motorsport, som tilbød Zwart at tage udfordringen op igen i en Porsche 911 Carrera 4 fra 964-generationen. Men inden da blev rallybilens sugemotor byttet ud med en turbomotor med omkring 550 hestekræfter – direkte fra den racerbil, som Porsche kørte i det amerikanske IMSA-mesterskab. “Jeg husker tydeligt den første tur op ad bjerget, hvor det gik op for mig, hvilket monster jeg havde sat mig ind i,” siger Zwart. “Men fordi Porsche stod bag projektet var vi ret opsatte på at gøre det godt, og jeg endte med at vinde en klassesejr dét år, hvilket blev begyndelsen på et langt samarbejde.”

2020 08 porsche magasin jeff zwart billede 3.jpg

Fra jord til asfalt

Siden da har Jeff Zwart erobret Pikes Peak i et utal af 911-varianter, lige fra lettere modificerede gadeversioner til de mest ekstreme udgaver. Men da man begyndte at asfaltere løbsstrækningen for et årti siden, droppede han rallybilerne og kiggede i stedet imod de hårdere baneracere. Zwart stillede i 2010 op i en GT3 Cup-racer – af samme type, som anvendes i den internationale Porsche Carrera Cup-serie – og selvom en stor del af strækningen på daværende tidspunkt stadig bestod af grus og jord, slog han rekorden i sin klasse med hele 38 sekunder.

Ekstreme kræfter

Året efter stillede Zwart op i en 911 GT2 RS, som han startede med at køre fra sit hjem i Californien og direkte til startlinjen – en tur på 1.600 kilometer. Selv om han missede klassesejren med blot to sekunder dét år satte han stadigvæk ny rekord for ikke-modificerede produktionsbiler. “At tage en gadebil med nummerplader og 620 hestekræfter til Pikes Peak og køre direkte op ad bjergsiden var en øjenåbner for mig,” forklarer han. “Jeg havde aldrig tidligere stillet op med så mange hestekræfter, og den blev bare ved med at trække som en gal på vej mod toppen.”

2020 08 porsche magasin jeff zwart billede 4.jpg

Hvorfor Porsche?

Efter at have have oplevet både Porsches puristiske racerbiler og de kraftfulde turbomotorer, besluttede Jeff Zwart sig for at kombinere disse to ting. Han vendte tilbage til bjerget med en 911 GT3 Cup udstyret med en specialbygget turbomotor. Og i tredje forsøg vandt han påny en klassesejr. “En Porsche 911 er på mange måder den ideelle bil til Pikes Peak,” siger han. “Jeg har kørt 911 så længe, jeg kan huske, og modellen er blevet udgangspunktet for alle mine racerbiler. Hækmotoren, det ekstreme greb i baghjulene og den dér helt særlige måde at bevæge sig, er virkelig en fordel på Pikes Peak.”

Debut i 935

2020 bliver året, hvor Jeff Zwart igen teamer op med Porsche, når han som den første nogensinde udfordrer Pikes Peak i den limiterede specialmodel 935. Bilen er ejet af den amerikanske Porsche-samler Bob Ingram, og for Zwart er det en drøm, som er gået i opfyldelse. “Da 935-modellen blev præsenteret i forbindelse med Porsche-eventen Rennsport Reunion på Laguna Seca i 2018, gik det straks op for mig, at den ville være en perfekt Pikes Peak-racer,” forklarer han.

2020 08 porsche magasin jeff zwart billede 5.jpg

En letkørt racerbil

Jeff Zwart stiller op i Time Attack-klassen, som består af biler, der er uændrede fra fabrikken. Denne gang har amerikaneren altså ikke frie hænder til at konstruere sin helt egen Pikes Peak-racerbil. Men som de indledende testkørsler på en racerbane afslørede, så bliver dét intet problem: “Bilen har tre ting, som jeg aldrig tidligere har oplevet på Pikes Peak,” forklarer han. “PDK-gearkasse, traction control og ABS-bremser. Den føles let at køre, og systemerne fungerer fantastisk. Allerede tredje omgange var jeg totalt komfortabel i sædet. 935’eren er nok den mest letkørte racerbil, jeg nogensinde har kørt.”

 

Benhårde konditioner

Men der er stadig en række ubekendte i ligningen. Startlinjen på Pikes Peak befinder sig eksempelvis 3.000 meter over havets overflade, og de udfordringer, som højden og eksempelvis den tynde luft giver både kørere og racerbiler er svære at forberede sig på. At ruten i dag er helt asfalteret fra start til slut betyder samtidig, at bilernes setup og greb er mere sårbare overfor ændringer i vejret end tidligere. Pikes Peak i regnvejr er med andre ord noget ganske andet end Pikes Peak i tørvejr.

Elsket og frygtet

“Pikes Peak er helt klart ét af de steder, som man både elsker, men som samtidig kan have frygtelige konsekvenser. Det er sjældent, at nogen snurrer rundt på Pikes Peak – men det er kun, fordi at du altid enten rammer bjerget, eller ryger ud over en klippe,” forklarer Jeff. “Men som årene er gået, har jeg naturligvis lært stedet rigtig godt at kende. Det er en meget kompleks racerbane. Det går stejlt opad hele vejen. Du skal igennem et utal af sving, og målstregen befinder sig fire og en halv kilometer over havets overflade. Jeg plejer altid at sige, at du ikke kæmper mod de andre kørere. Du kæmper mod bjerget. Det er sådan, jeg forbereder mig på løbet. Jeg holder hovedet koldt og bekymrer mig ikke så meget om, hvad alle andre gør omkring mig.”

 

Tekst: Porsche Newsroom, Nikolaj Karlshøj
Foto: Larry Chen

Pikes Peak

Pikes Peak International Hill Climb, også kendt som ‘Race to the Clouds’, er en årligt tilbagevendende amerikansk motorsportsbegivenhed, hvor biler og motorcykler i forskellige kategorier kæmper om at komme hurtigst til spidsen af et af de højeste områder i Rocky Mountains, Colorado. Ruten er 20 kilometer lang og snor sig gennem 156 sving, før den slutter i 4.302 meters højde – knap halvanden kilometer højere, end den starter. Det første ræs blev kørt i 1916, og eventen blev for alvor verdensberømt, da europæiske teams begyndte at stille op til det spektakulære løb i firserne. Frem til begyndelsen af nullerne bestod ruten af jord, sand og grus, men er i dag asfalteret fra start til slut. Mere end 100 biler og motorcykler stiller hvert år op til Pikes Peak-løbet. Den generelle rekord indehaves af den franske Porsche-fabrikskører Roman Dumas, som i 2018 krydsede målstregen efter syv minutter og 57,148 sekunder i den elektriske Volkswagen I.D. R.
Relaterede artikler

Jan Magnussen til start i 2020-udgaven af Porsche Carrera Cup Scandinavia

Den danske firedobbelte Le Mans-vinder og IMSA-mester bliver gæstekører i Skandinaviens førende racerserie.

Læs mere

Michael Christensen tog sejren i årets sidste VM-afdeling

Det blev til en velfortjent sejr til Porsche-duoen Michael Christensen og Kevin Estre, som dominerede VM-finalen i Bahrain.

Læs mere

Bastian Buus: 17 år og Porsche-vinder

Bastian Buus er ikke gammel nok til at tage kørekort. Alligevel vinder han store racerløb i en Porsche med 400 hestekræfter.

Læs mere