5. juli 2021

Med sine 640 hestekræfter er den nye Cayenne Turbo GT skabt til at kombinere rå og kompromisløse køreoplevelser med alsidig smidighed i hverdagen.

2021 06 porschemagasin cayenne turbo gt teaser billede 1.jpg

2021 06 porschemagasin cayenne turbo gt teaser billede 2.jpg

Den hurtigste nogensinde

De rå tal fortæller en stor del af historien: Den 4,0-liters V8 med biturbo i den nye Porsche Cayenne Turbo GT producerer 640 hestekræfter og 850 Newtonmeter, hvilket er hele 90 hestekræfter og 80 Newtonmeter mere i forhold til den eksisterende Cayenne Turbo Coupé. De ekstra kræfter har reduceret 0-100-tiden til blot 3,3 sekunder, mens topfarten er øget til 300 kilometer i timen, og faktisk har den allerede slået omgangsrekorden for SUV-modeller på den berygtede tyske racerbane i Eifelbjergene, Nürburgring Nordschleife. Det er ikke forkert at kalde Turbo GT for den hurtigste og mest brutale Cayenne nogensinde – men samtidig er de praktiske hverdagsdyder, som altid har kendetegnet Cayenne-modellerne, velbevarede.

 

Unik og optimeret

Under hjelmen er der sket ting og sager. Opgraderingen til dét, som nu er den mest kraftfulde V8-motor i Porsches modelprogram, er sket ved at optimere eller udskifte turboladere, indsugnings- og kølesystem, krumtapaksel, plejlstænger, stempler og andre vitale komponenter. Den 8-trins automatiske Tiptronic S-gearkasse samt stabiliseringssystemet Porsche Traction Management (PTM) er også blevet modificeret, og ikke mindst er Cayenne Turbo GT udstyret med en særlig sportsudstødning med to centrale placerede afgangsrør, som er udviklet specifikt til modellen og skaber et ganske markant lydbillede. Fra midten af bilen er udstødningssystemet, inklusive den bageste dæmper, skabt i det ultralette og særligt varmebestandige titanium – og samtidig er den midterste dæmper udeladt for at spare vægt.

 

Endnu stærkere performance

Undervognen har naturligvis været under kærlig behandling for at kunne håndtere de ekstra massive kræfter, og sammenlignet med Turbo Coupé har Turbo GT eksempelvis en 17 millimeter lavere ridehøjde, ligesom såvel fysiske komponenter som elektroniske systemer er opgraderet for at opnå en endnu skarpere dynamik. Blandt andet er luftundervognen og den aktive undervogn, Porsche Active Suspension Management (PASM) optimeret, ligesom også styretøjet, baghjulsstyringen og de aktive krængningsstabilisatorer er kalibreret med endnu større fokus på performance. De bredere forhjul og ændrede hjulvinkler er kombineret med 22-tommers Pirelli P Zero Corsa-dæk, som er særligt udviklet til Turbo GT. Resultatet er mindre krængning og bedre greb samt en markant forbedret evne til at angribe sving med højere hastigheder.

Kulfiber og alcantara

Men Cayenne Turbo GT er mere end imponerende performance. Præstationerne komplementeres nemlig af en unik designpakke, som blandt andet inkluderer en ekstra aggressiv front med større luftindtag. Kulfibertaget sænker tyngdepunktet og er sammen med de sorte skærmforøgere og de 22-tommers GT Design-fælge med til at forstærke det rå look. Sidepladerne i kulfiber, som bærer tagspoileren på bagenden, er unikt for Turbo GT, og det samme gælder den ekstra store adaptive hækspoiler samt den unikke diffuser i kulfiber, som omkranser udstødningerne. I kabinen følges der op med et intimt interiør med 8-vejs sportssæder foran og to separate bagsæder som standard – alle med indlæg i Alcantara. Trackday-entusiaster vil nikke genkendende til den gule markering i toppen af det tykke sportsrat, mens tech-entusiasterne vil begejstres over, at Turbo GT desuden er udstyret med en helt ny generation af infotainmentsystemet Porsche Communication Management (PCM). Her får du, foruden en forbedret brugermenu, nu både Apple CarPlay og Android Auto, hvilket gør det muligt at forbinde stort set alle markedets populære smartphones.

 

Tekst: Porsche Newsroom, Nikolaj Karlshøj
Foto: Porsche AG

 

2021 06 porschemagasin cayenne turbo gt teaser billede 3.jpg

2021 06 porschemagasin cayenne turbo gt teaser billede 4.jpg

Galleri
Relaterede artikler

De nye GTS-modeller: Endnu mere Porsche 911

Porsche udvider nu 911-familien med de ekstra sportslige GTS-modeller, som både introduceres som Coupé, Cabriolet og Targa.

Læs mere

GT3 Touring: Den diskrete racer

992-versionen af 911 GT3 fås nu også med en Touring-pakken, som gør det hele lidt mere diskret – og nu enten med manuel eller automatisk PDK-gearkasse.

Læs mere

Endnu mere personlighed i din Porsche

Med en udvidelse af Porsche Exclusive Manufaktur, Porsche Tequipment og Porsche Classic bliver der nu endnu bedre mulighed for at personliggøre din nye, brugte eller klassiske Porsche.

Læs mere