25. juni 2020

Med GTS-versionerne af Cayenne og Cayenne Coupé tilføres Porsches SUV-familie et endnu mere sportsligt præg.

Et buldrende V8-hjerte

En af de helt store nyheder findes under motorhjelmen, hvor den nye Cayenne GTS i stedet for forgængerens 3,6-liters V6 nu er udstyret med en 4,0-liters V8 med biturbo. De 20 ekstra heste giver en samlet effekt på hele 460 hestekræfter og en 0-100-tid på blot 4,5 sekunder med Sport Chrono-pakken – det er mere end et halvt sekund hurtigere end forgængeren. Topfarten? 270 kilometer i timen.

Ingeniørerne har desuden skabt en særlig sportsudstødning til GTS, så lyden matcher de imponerende præstationer og giver den helt rigtige oplevelse af en endnu mere sportslig SUV. Både Cayenne GTS og Cayenne GTS Coupé kommer som standard med fire afgangsrør, mens en helt ny og ekstra rå udstødning med to centralt placerede afgangsrør kan tilkøbes coupéversionen i kombination med letvægtssportspakken, som er er unik for Cayenne Coupé.

Fintunet køredynamik

Den ekstra power følges op med en fintunet sportsundervogn, som er 20 millimeter lavere og byder på endnu mere præcise svingegenskaber. Standard er desuden Porsche Active Suspension Management (PASM) med aktive støddæmpere samt Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) med differentialespærre – mens de 390 millimeter store bremser (358 millimeter bagtil) sørger for den optimale deceleration. Er du fan af trackdays, kan du med fordel opgradere til de endnu mere baneorienterede Porsche Surface Coated Brakes (PCCB) med særlig overfladebehandling af bremseskiverne, ligesom også de kulfiberkeramiske Porsche Ceramic Composite Brakes (PCCB) kan tilkøbes – akkurat som luftaffjedret undervogn, Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) samt aktive krængningsstabilisatorer.

Underspillet og sportslig

Visuelt adskiller GTS-versionen sig fra de øvrige modeller i Cayenne-familien med sine mørke og underspillede designdetaljer så som de sortlakerede rudelister, luftindtag og afgangsrør. Den attraktive Sport Design-pakke er standard, og det samme gælder de mørktonede forlygter med LED-teknologi og Porsche Dynamic Light System (PDLS) samt sortlakerede 21-tommers RS Spyder Design-hjul. Også baglygtestriben med LED-teknologi fremstår i mørkt design, ligesom de sorte emblemer og inskriptioner er medvirkende til GTS-modellernes unikke look.

Den sportslige stil fortsætter i kabinen, hvor både Cayenne GTS og Cayenne GTS Coupé er udstyret med ottevejs justerbare sportsæder med indlæg i Alcantara. Det ruskindslignende naturmateriale, som oprindeligt kommer fra motorsporten, er ligeledes anvendt på sportsrattet, i loftet samt på døre og armlæn og håndtag mellem sæderne – hvilket således gør det muligt både at se og mærke det særlige GTS-trim.


Tekst: Nikolaj Karlshøj
Foto: Porsche AG

 

Grand Turismo Sport

Den første Porsche til at bære GTS-betegnelsen, var en sølvfarvet Carrera-racerbil, som vandt det berømte sicilianske landevejsløb Targa Florio i 1964. I firserne og halvfemserne var det modeller som 924 GTS og 928 GTS, som intensiverede køreoplevelsen for entusiasterne. I 2007 blev betegnelsen igen taget i brug med Cayenne GTS, og siden er den implementeret i hele Porsches modelfamilie – fra Cayman til Macan. I dag er GTS-betegnelsen forbundet med en ekstra sportslig sammensætning af udstyr til dem, som både ønsker mere performance og et unikt look.

Relaterede artikler

Ny Panamera: Opdateret hele vejen rundt

Med flere kræfter og mere udstyr er den nyeste version af Porsche Panamera den hidtil bedste kombination af sportsvogn og luksuslimousine.

Læs mere

Elegant brutalitet: Cayenne Turbo Coupé

Cayenne Turbo var den første SUV til at forene ekstrem performance på såvel asfalten som i terrænet. I nyeste udgave af den kraftfulde model forenes det hele med den klassiske coupéform, som jo nærmest er synonymt med Porsche.

Læs mere

Panamera-familien vokser

Nu kan du for første gang vælge imellem tre forskellige plug-in-hybrider, hvis du er ude efter en Panamera.

Læs mere