25. marts 2020

Cayenne Turbo var den første SUV til at forene ekstrem performance på såvel asfalten som i terrænet. I nyeste udgave af den kraftfulde model forenes det hele med den klassiske coupéform, som jo nærmest er synonymt med Porsche.

Tekst: Nikolaj Karlshøj
Foto: Ingmar Bötker

 

Cayenne-coupe-billede-1.png

Coupéform

Det handler i store træk om design. Den visuelle forskel på Porsche Cayenne og Cayenne Coupé er nemlig den hældende taglinje, som giver den dynamiske SUV et elegant og endnu mere sportsligt udtryk. Forruden er også lagt mere ned, ligesom karrosseriet er 20 millimeter lavere og 18 millimeter bredere. På bagenden er den aktive spoiler desuden vokset i både størrelse og effekt – og flyttet fra toppen til bunden af bagruden, hvor den automatisk løfter sig ved 90 kilometer i timen for at stabilisere bilen og forbedre aerodynamikken. Og selv om pladsen i bagagerummet ganske vist må lide en smule under den lavere top, er der stadig helt op til 1.540 liters kapacitet til rådighed. Bagsædets ryglæn kan desuden justeres i hældningen – eller lægges ned i tre dele. Og således går praktik, design og dynamik op i en højere enhed.

Cayenne-coupe-billede-2.png

Stil

Panoramatag er standard på Cayenne Coupé Turbo, men du kan også vælge den ekstra sportslige Lightweight Sport-pakke, som blandt andet byder på et 22 kilo lettere kulfibertag – helt i stil med de hardcore GT-modeller fra Porsches sportsvognsfamilie. Det lettere lag sænker tyngdepunktet, hvilket kun giver et ekstra lille boost på det køredynamiske område – og samtidig giver de 22-tommers smedede fælge bilen et ekstra dominerende look. I kabinen griber dine hænder om et stramt betrukket sportsrat i alcantara, mens du kan specificere interiøret med noget så ikonisk som sort-hvid-ternet stof á la de historiske 911-modeller fra tresserne. Og hvis du ikke har behov for plads til tre personer på bagsædet, kan Cayenne Coupé udstyres med to individuelle skålformede sportssæder, som sikrer et fast greb om dine passagerer.

Cayenne-coupe-billede-3.png

Dynamik

Der er nogle, som mener, at lyden fra en Cayenne Turbo er en Le Mans-racer værdig. Og har du først hørt den 4,0-liters V8 med biturbo yde sit bedste, vil du formentlig give dem ret. Lige så moderne og hightech, Cayenne Turbo Coupé fremstår – lige så klassisk lyder den. Og meget lyd hænger i dette tilfælde sammen med meget power. Takket være hele 550 hestekræfter og et massivt drejningsmoment på 770 newtonmeter, kan du nemlig ekspedere de første 100 kilometer på blot 3,9 sekunder. Aktiv undervogn med adaptive dæmpere er standard, og det samme gælder muligheden for at vælge mellem de forskellige køreprogrammer, hvor såvel affjedring, styretøj, gearskifte og motorkarakteristik stiger i aggressivitet, når du bevæger dig op ad trinnene fra Normal til Sport Plus. Alt dette gør Cayenne Turbo Coupé til alsidighedens mester, som på imponerende vis formår at kombinere det luksuriøse med det praktiske, det kraftfulde og rå – pakket ind i et anderledes og elegant outfit.

Cayenne-coupe-billede-4.png

Galleri
Relaterede artikler

Mere power, mere sport: Den nye Cayenne GTS

Med GTS-versionerne af Cayenne og Cayenne Coupé tilføres Porsches SUV-familie et endnu mere sportsligt præg.

Læs mere

Ny Panamera: Opdateret hele vejen rundt

Med flere kræfter og mere udstyr er den nyeste version af Porsche Panamera den hidtil bedste kombination af sportsvogn og luksuslimousine.

Læs mere

Nu også PDK til de kraftigste 718-modeller

Endnu hurtigere: Nu kan du også bestille den syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse til din 718 GT4, Spyder eller GTS.

Læs mere