6. juni 2021

Kokken og iværksætteren Bo Sand Hersoug fascineres af det kraftfulde og lydløse boost fra sin elektriske Taycan – men kan heller ikke undvære brølet fra den luftkølede boxermotor i sin klassiske 911.

2021 06 porsche magasin bo sand hersoug billede 01.jpg

2021 06 porsche magasin bo sand hersoug billede 02.jpg

En ægte grøn elbil

Bo Sand Hersoug har været fascineret af elbiler lige så længe, han kan huske. Derfor var det oplagt, at kokken og iværksætteren fra Brønshøj nord for København bestilte en spritny Taycan 4S, da den blev præsenteret i Danmark i efteråret 2019. Bos Taycan skulle imidlertid ikke være som alle de andre, og derfor valgte han den mest spektakulære farve i konfiguratoren, Mamba Green. “Alene navnet, altså. Prøv at sige det. Mamba Green. Lyder det ikke bare fantastisk?” siger han fra sin plads i vinduet i sin egen café, isbar, restaurant og hæng-ud-sted, Bröns, på hovedgaden i Brønshøj. Den elektriske Porsche står som et iøjnefaldende blikfang ved fortovet på den anden side af vinduet, hvor det metalgrønne stykke højteknologi skaber en interessant kontrast til caféen, som er rustikt indrettet med et miks af tidssvarende vibes og spisekort, secondhand-interiør, pudsige detaljer og farver. “Det er kombinationen af at søge det perfekte og samtidig ramme noget, der er skævt, vildt og råt og har lidt kant,” forklarer Bo om sin stil. “På samme måde er min Taycan både klassisk og hightech. Det er jo dét, en Porsche kan. Se bare på en 911 fra halvfjerdserne, som jo stadig står snorlige i dag. En Taycan er ultramoderne og et unikt eksempel på tiden lige nu, men designmæssigt har den noget, som jeg tror, har potentiale til at gøre den lige så tidløs som andre af mærkets modeller.”


De elektriske fordele

Selvom han trives i det dynamiske og altid hektiske miljø i cateringbranchen, hvor Bo gennem en årrække opbyggede en succesfuld virksomhed, lægger han ikke skjul på, at det er elbilens lydløse kvaliteter, som drager ham. Den bløde, kraftfulde og ubesværede fremfærd med ‘instant power’ er i hans øjne den største kvalitet ved den elektriske bil, men først når det kombineres med dynamiske egenskaber, bliver det rigtig godt. “Min dag starter bedst, når jeg kan sætte mig ind i en lydløs bil og lade mig glide gennem trafikken. Om vinteren er den forvarmet, om sommeren er kabinen afkølet. Det er total luksus, ren meditation og en god måde at forberede sig på dagens aktiviteter. Enten sidder jeg og nyder roen, eller også hører jeg musik for fuld udblæsning. Jeg er stor musikelsker, og du finder ikke noget bedre sted at høre dine yndlingsalbums end i kabinen i en elbil, hvor du er lukket helt af fra lyde og vibrationer,” forklarer Bo, som ikke blot nøjes med de gængse veje, når de elektriske kræfter skal nydes. “Jeg tog den med på sin første trackday kort efter, jeg fik den. Der blev kigget lidt, da jeg parkerede den ved siden af rækken af GT3’ere, men med 571 hestekræfter og et Porsche-mærke på fronten er det jo nærmest en pligt også at tage den med på en bane en gang imellem.”

Et oldschool supplement

Selvom elbilen er Bos foretrukne transportmiddel i det daglige, så er det imidlertid hjemme i garagen, at den helt store passion står og venter på, at han har fri for arbejde: En åben 911 fra midten af firserne, komplet med boxermotor, manuel gearkasse og andre ting fra en tid, som efterhånden er svunden. “Jeg plejer, sådan lidt kækt, at sige, at hvis min Taycan er min trofaste kone, så er dét her min vilde elskerinde,” fortæller Bo, som har parkeret det grønne lyn og byttet den trådløse Taycan-nøgle ud med en oldschool metalversion, som skal stikkes ind i tændingslåsen på venstre side af rattet for at skyde gang i den raspende sekscylindrede boxermotor. I den rå og spartanske cabriolet er der ingen servostyring eller komfortable features som Apple Carplay eller 360-graders-kamera. Til gengæld byder den på noget så gammeldags som en koblingspedal og en gearstang, som skal motioneres flittigt for at få det maksimale ud af de 231 hestekræfter. “Min perfekte arbejdsdag slutter med, at jeg parkerer min Taycan og hopper direkte over i min 911. Når dagen er omme, trænger jeg til at blive rystet igennem. Den giver mig vind i håret, vibrationer i kroppen og masser af lyd i ørerne, og når jeg kommer hjem igen, lugter jeg også af den! Den giver mig alt dét, som jeg ikke opnår i min Taycan – og måske er det netop derfor, at de to biler tilsammen giver mig den helt perfekte garage.”


Tekst: Nikolaj Karlshøj
Foto: Field Production

2021 06 porsche magasin bo sand hersoug billede 03.jpg

 

2021 06 porsche magasin bo sand hersoug billede 04.jpg

Galleri
Relaterede artikler

En hyldest til rally-Porscherne

Porsche Magasins redaktør, Nikolaj Karlshøj, er så betaget af firsernes rally-Porscher, at han har bygget sin helt egen personlige hyldest.

Læs mere

De røde smagsforstærkere

Ingeniøren Søren Dybdal har mere end almindelig hang til Porsche. Og især, hvis de er åbne, rå – og røde.

Læs mere

Ishockey, kryptovaluta – og Porsche

Han er benhård ishockeyspiller og ekspert i kryptovaluta. Men der er intet, som kan få Nikolaj Rosenthals hjerte til at smelte som en gammel Porsche.

Læs mere