15. september 2020

Med flere kræfter og mere udstyr er den nyeste version af Porsche Panamera den hidtil bedste kombination af sportsvogn og luksuslimousine.

Panamera-G2-II-billede-1.png

Stærkere og hurtigere

At den nye Panamera endnu en gang løfter barren i segmentet for luksuriøse limousiner med sportsvognspræstationer skyldes blandt andet en gennemgribende revidering af motorprogrammet. Med sine 630 hestekræfter er den nye Panamera Turbo S således hele 80 heste stærkere end den tidligere Turbo, og de massive 820 newtonmeter bidrager til en acceleration fra nul til 100 kilometer i timen på blot 3,1 sekunder med Sport Chrono pakke samt en topfart på 315 kilometer i timen. Også GTS-modellen er løftet i effekt til 480 hestekræfter og desuden udstyret med et helt nyt udstødningssystem, mens Panamera 4 fortsat gør brug af den velkendte 2,9-liters V6 med biturbo og 330 hestekræfter. Til trods for effektforøgelsen stiller den nye Panamera med et reduceret forbrug og lavere CO2-emission over hele linjen.

 

Kraftfuld plug-in-hybrid

Interessen for de elektrificerede Porsche-modeller er stigende, og dén tendens ændrer sig ikke med den nye 4S E-Hybrid. Takket være kombinationen af en stærk V6-benzinmotor med biturbo og en elmotor med 136 hestekræfter, leverer denne nye plug-in-hybrid hele 560 hestekræfter (systemydelse) og tager dig fra nul til 100 på blot 3,7 sekunder med Sport Chrono pakke. I forhold til den tidligere Panamera 4 E-Hybrid er batterikapaciteten vokset fra 14,1 til 17,9 kilowatttimer, ligesom køreprogrammerne er optimeret til en bedre energiudnyttelse. Resultatet er en endnu bedre brændstoføkonomi, en lavere CO2-emission og ikke mindst en mulighed for at køre helt op til 54 kilometer på ren el. Senere ventes yderligere plug-in-hybrider at tilslutte sig det opdaterede Panamera-modelprogram.

Opdateret dynamik

For at sikre, at de ekstra kræfter overføres så effektivt som muligt til asfalten, er også trekammer-luftundervognen samt de aktive dynamiske systemer som Porsche Active Suspension Management (PASM), Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) og Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) optimeret til de nye Panamera-modeller. Og tilmed er enhver Panamera nu som standard udstyret med Sport Design-front, som takket være de markante luftindtag giver et endnu mere sportsligt udtryk, mens Turbo S-versionen kan spottes på de dobbelte horisontale lysmoduler i frontspoileren, som giver et bredere look. Bagest kan den nye Panamera desuden genkendes på den lysende stribe, som binder de to reviderede LED-baglygter sammen – et iøjnefaldende klassisk Porsche designelement, som genkendes fra 911-familien.

 

Tekst: Nikolaj Karlshøj
Foto: Porsche AG