16. juni 2021

992-versionen af 911 GT3 fås nu også med en Touring-pakken, som gør det hele lidt mere diskret – og nu enten med manuel eller automatisk PDK-gearkasse.

2021 06 porsche magasin gt3 touring billede 1.jpg

Manuel eller automatisk?

Er du den diskrete type, som samtidig kan lide det lidt hårdt? Så bliver du glad for at høre, at den nyeste generation af 911 GT3, akkurat som forgængeren, nu kan bestilles med den eftertragtede Touring-pakke. Her får du den samme 6-cylindrede, 4,0-liters boxer med 510 hestekræfter som i GT3 – kombineret med den mest baneorienterede undervogn i modelfamilien. Men du får også et mere underspillet look, hvilket først og fremmest skyldes, at den markante bagvinge er sløjfet. Det betyder dog ikke, at du mister dens funktion, for den nødvendige downforce ved høje hastigheder skabes i stedet af en skjult, variabel hækspoiler, som automatisk rejser sig fra bagenden. Og til forskel fra forgængeren, som udelukkende kunne fås med 6-trins, manuel gearkasse, fås den nye GT3 Touring nu også med den automatisk 7-trins PDK-gearkasse – uden merpris.

 

Klassiske referencer

Touring-betegnelsen – der blev genintroduceret i 2015 – stammer helt tilbage fra GT3-modellens stamfader, den ikoniske 911 Carrera RS fra 1973, som ligeledes var skabt til entusiaster med hang til en ekstra puristisk oplevelse. Her kunne man vælge mellem den strippede Lightweight-version og den lidt mere komfortable Touring-udgave, som stadig var en stram sag – men dog knap så hardcore. Det samme gør sig gældende med den nye GT3 Touring, som foruden den glatte bagende også adskiller sig med sine sølvfarvede lister i anodiseret aluminium omkring ruderne, ligesom hele frontpartiet er lakeret i karrosserifarven, hvilket giver en mere klassisk og frem for alt underspillet fremtoning. Du får også unikke detaljer som Touring-betegnelsen på motorhjelmens grill samt de sølvfarvede GT3-udstødninger, som således matcher rudelisterne – begge dele fås også i blanksort, hvilket desuden giver dig mørktonede forlygter.

Stilfuld og afdæmpet

Touring-pakken kommer også til syne i interiøret, der er skruet op for den klassiske stil med en stilfuld og afdæmpet kombination af stof og sort læder, ligesom dørpanelerne og komponenterne på instrumentbordet og midterkonsollen er beklædt med børstet sort aluminium. Og så fås GT3 Touring naturligvis med alle de tekniske features, som også er mulige til den almindelige GT3 – herunder eksempelvis alle de GT3-specifikke eksteriør- og hjulfarver, LED-forlygter med Porsche Dynamic Light System (PDLS) og Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus), keramiske bremser (Porsche Composite Ceramic Brakes, PCCB), elektrisk løft på forakslen, Sport Chrono-pakke og forskellige sæder og audio-systemer.

 

Tekst: Porsche Newsroom, Nikolaj Karlshøj
Foto: Porsche AG

Galleri