16. april 2020

935 er en moderne hyldest til en af de helt store ikoner i Porsches motorsportshistorie. Og måske den ultimative trackdaybil?

En vinder fra start

“Denne spektakulære bil er en fødselsdagsgave fra Porsche Motorsport til fans rundt om i hele verden,” sagde Head of Porsche Motorsport, Dr. Frank-Steffen Walliser, da han præsenterede reinkarnationen af den ikoniske Porsche 935 under motorsportseventen Rennsport Reunion på Laguna Seca i Monterey, Californien i 2018. Den særlige banebil er en hyldest til 935/78, også kaldet ’Moby Dick’ grundet den ekstra lange bagende, der blev skabt specielt til Mulsanne-langsiden på Le Mans i 1978.

Den vandt sit debutløb på Silverstone dét år, men i selve 24-timersløbet blev Moby Dick faktisk slået af sin egen forgænger fra det private Kremer-team. Inden da nåede den imidlertid at chokere med sine massive mængder fart og kraft, og modellen vil for altid være en umiskendelig del af Porsches motorsportshistorie med sin legendariske silhuet.

Udviklet til ekstremerne

Den nye 935 blev kun produceret i 77 eksemplarer, og fordi bilen ikke skal leve op til nogen som helst reglementer, havde ingeniørerne fået frit løb til at skabe den ultimative trackdaybil. Den er baseret på den kraftfulde 911 GT2 RS, men ligesom dens historiske forgænger er flere af karrosseriets komponenter udskiftet eller suppleret med lettere dele i kulfiber og kunststof. De markante spoilere på de ekstra brede forskærme, som også ses på den seneste version af Porsche 911 GT3 R, er blot et eksempel på detaljer, som både har en performancemæssig funktion, men samtidig giver reference til nuværende eller tidligere racerbiler.

Og netop referencer er der utallige af på 935 – eller ‘Nine-thirty-five’, som de amerikanske fans notorisk kalder den. De aerodynamiske, lukkede fælge er eksempelvis inspireret af hjulene på den originale 935/78, mens LED-baglygterne er adopteret fra den moderne Le Mans-vinder, 919 Hybrid. Sidespejlene er identiske med dem, du finder på nutidens 911 RSR (som danske Michael Christensen brugte til at vinde en klassesejr i 2018-udgaven af 24-timers Le Mans og senere også titlen i FIA World Endurance Championship), mens de fritlagte udstødninger i titanium designmæssigt er inspireret af klassikeren Porsche 908 fra 1968.

700 hestekræfters vildskab

Basisbilen GT2 RS er med sine 700 hestekræfter i forvejen den kraftigste version af 911-modellen, Porsche nogensinde har produceret. Den 3,8-liters,6-cylindrede boxermotor med biturbo lever videre i 935, som også er udstyret med Porsche Stability Management (PSM) inklusive traction control samt ABS. Disse assistentsystemer kan imidlertid justeres efter behov og erfaring – eller slås helt fra, hvis du er kyndig nok til at tæmme en af de mest rå og kraftfulde trackdaybiler, Porsche nogensinde har skabt.

Og så fortsætter den rå racerstil ind i kabinen, som naturligvis mangler enhver form for komfort. Til gengæld er den udstyret med et komplet sikkerhedsbur og brandslukningssystem samt dybe skålsæder fra Recaro med sekspunktsseler. Kørehandskerne kan gribe fat om præcis det samme rat, som du finder i racerbilen 911 GT3 R, mens gearvælgeren – som har forbindelse til en 7-trins PDK-gearkasse – på elegant vis er toppet med en knop i træ á la berømte modeller som halvfjerdsernes mægtige 917 og supersportsvognen fra nullerne, Carrera GT.

Krav om anvendelse

Prisen? Dén er skam ikke hemmelig. Ved præsentationen af 935 blev købesummen oplyst til at være 701.948 euro, svarende til godt 5,2 millioner danske kroner plus moms. Med limiteret produktionsantal på blot 77 eksemplarer siger det næsten sig selv, at ventelisten allerede før den officielle præsentation var lang. Og for at sikre, at enhver 935 vil blive anvendt til dets rette formål og ikke med det første blev parkeret i en samling, var det kun de interesserede, som kunne dokumentere, at de ville anvende bilen i dens rette miljø – på en racerbane – der ville komme i betragtning.

 

Tekst: Nikolaj Karlshøj
Foto: Porsche AG

En del af historien

Porsche 935 er en hyldest til den historiske racerbil 935/78, som fik kælenavnet ‘Moby Dick’ på grund af sin karakteristiske lange bagende. Det spektakulære design blev udviklet af den tyske ingeniør Norbert Singer, som spillede en vigtig rolle i udviklingen af Porsches racerbiler gennem tre årtier. Singer havde specialiseret sig i aeroteknologi, og kombinationen af en kraftfuld turbomotor og den langstrakte silhuet udgjorde den perfekte cocktail til Mulsanne-langsiden på Le Mans. Moby Dick var alt andet end skuffede, da den vandt sit debutløb på Silverstone i maj 1978 – men selv om den også var chokerende hurtig på Le Mans, betød tekniske problemer, at bilen faktisk blev slået af sin forgænger i det franske 24-timersløb. Den moderne reinkarnation blev præsenteret på 40-året for originalen og blev kun produceret i 77 eksemplarer – hver og én kun beregnet til banebrug.

Video: Porsche 935

Relaterede artikler

Jan Magnussen til start i 2020-udgaven af Porsche Carrera Cup Scandinavia

Den danske firedobbelte Le Mans-vinder og IMSA-mester bliver gæstekører i Skandinaviens førende racerserie.

Læs mere

Endurance: Hæsblæsende Porsche-dokumentar

Endurance er en medrivende dokumentarfilm, som beskriver, hvordan Porsches fabriksteam gennemførte to af verdens hårdeste racerløb indenfor otte dage.

Læs mere

En helt ny verden: Formel E

Elektriske racerbiler? Jeps! Formel E er et spændende bud på, hvordan fremtidens racerløb kan foregå. Samtidig er den strømførende motorsportsserie et rullende laboratorium, der bidrager til udviklingen af fremtidens klimavenlige sportsvogne.

Læs mere