14. august 2020

Selv uden et S er den nye 911 Turbo hurtigere end nogensinde. Og du kan vel nok nøjes med 580 hestekræfter?

2020 07 porsche mag 911 turbo billede 2.jpg

Ekstra performance i hverdagen

911 Turbo har de seneste 45 år været definitionen på en supersportsvogn, som båder yde ekstrem performance og leverer praktik i hverdagen. Med introduktionen af den nye 911 Turbo S i foråret har det berømte ikon fået endnu en afløser – og nu fås den kraftfulde topmodel også i dét, som ret beset kan kaldes for en basisversion.

Der er nu ikke meget basis over de imponerende tal, som du finder på specifikationsarket. Ingeniørerne i Zuffenhausen, Stuttgart, har nemlig sørget for, at 911 Turbo også er både stærkere og hurtigere end nogensinde. Dette betyder, at den 3,8-liters boxermotor nu leverer 580 hestekræfter – dette er 40 mere end i forgængeren og akkurat samme ydelse som i den tidligere 911 Turbo S – og en accelerationstid, som bevæger sig under det magiske tre-sekunders-mærke. Blot 2,8 sekunder tager det for 911 Turbo at runde de første 100 kilometer i timen. Og så kan den som noget helt nyt tilmed udstyres med eksklusive optioner som Sport Design- og Lightweight-pakke, sportschassis og sportsudstødning.

 

Flere eksklusive features

911 Turbo var allerede i halvfjerdserne et flagskib af luksuriøse fornødenheder, og netop denne karakteristika er videregivet til den nyeste generation. Interiøret byder på fuld digital instrumentering kombineret med en klassisk, analog omdrejningstæller, akkurat som i de øvrige modeller i 992-generationen af 911. Infotainmentsystemet, Porsche Communication Management (PCM), betjenes nu endnu nemmere og mere intuitivt med lette tryk på det 10,9 tommer store midterdisplay, mens den imponerende lange liste over standardudstyr blandt andet byder på 14-vejs-justerbare sportssæder, Sport Chrono-pakken, GT-sportsrattet med skiftepadler samt det kraftfulde BOSE Surround Sound System. Og så kan du naturligvis tilkøbe et væld af ekstra features som Porsche InnoDrive med adaptiv fartpilot, Lane Keeping Assist med vejskiltegenkendelse, Night Vision Assist, Surround View og det ekstra eksklusive og velspilende audiosystem fra Burmester.

Endnu mere muskuløs

911 Turbo har lige siden modellens fødsel været kendetegnet ved sine brede skærme og svulmende linjer, og med den nye version er formerne blot gjort endnu mere muskuløse. Karrosseriet er vokset 45 millimeter i bredden foran og 20 millimeter bagtil for at matche dimensionerne på den videreudviklede undervogn, mens de markante pressefolder i fronthjelmen understreger modellens ekstra sporty karakter. LED-forlygterne med det intelligente Porsche Dynamic Light System Plus-system sørger i øvrigt for, at du kører gennem natten så oplyst som muligt.

Af andre karakteristiske hightech-detaljer, der pryder 911 Turbo, kan nævnes frontspoilerens variable luftindtag, der selv tilpasser mængden af den luft, som presses ind under kørslen for at optimere aerodynamikken. Samt ikke mindst den markant større adaptive hækvinge, som både skaber downforce på baghjulene og leverer køleluft til de to ladeluftkølere, som er placeret derunder. Og endelig prydes bagenden af den skarpt lysende LED-lygtestribe, som på elegant vis runder bagenden af som en funktionel designdetalje, der – som så mange andre elementer på den nye 911 Turbo – giver associationer til den allerførste generation af topmodellen.

 

Tekst: Nikolaj Karlshøj
Foto: Porsche AG

 

2020 07 porsche mag 911 turbo billede 6.jpg

Video: 911 Turbo

En model til evigheden – men også til hver dag.
Relaterede artikler

911 Turbo: Fra den første til den nyeste

Ingen kender Porsche 911 Turbo bedre end rallyelegenden Walter Röhrl. Den tidligere verdensmester og Porsche-testkører købte sit første eksemplar i 1979, og hans første firmabil hos Porsche var også en 911 Turbo. Her tager tyskeren et kig på alle syv generationer af den ikoniske model.

Læs mere

Turbo Power: Den hurtigste nogensinde

Den har skræmt, forarget og begejstret siden halvfjerdserne. Og nu er den tilbage igen. 911 Turbo S er den hurtigste Porsche nogensinde.

Læs mere

911 Targa: Åben for nye fornøjelser

55 år efter introduktionen af originalen kombinerer 911 Targa stadig det bedste fra begge verdener på sin egen cool måde.

Læs mere