30. december 2020

Ingen kender Porsche 911 Turbo bedre end rallyelegenden Walter Röhrl. Den tidligere verdensmester og Porsche-testkører købte sit første eksemplar i 1979, og hans første firmabil hos Porsche var også en 911 Turbo. Her tager tyskeren et kig på alle syv generationer af den ikoniske model.

2020 12 porsche magasin 911 turbo generation 930.jpeg

2020 12 porsche magasin 911 turbo generation 964.jpeg

Generation 930 (1974-1989)

“Faderen til enhver 911 Turbo var en teknisk revolution inden for bilproduktion. Den første variant med 260 hestekræfter og 4-trins gearkasse var brutal for sin tid, hvilket gjorde den til en noget af en udfordring, selv for trænede chauffører. Samtidig var designet som taget ud af en drøm med de svulmende skærme, de brede Fuchs-fælge og selvfølgelig den store hækvinge. Jeg fik en personlig drøm opfyldt da jeg i 1979 – kun fem år efter modellens introduktion – fik mulighed for at købe min første 911 Turbo.”

Generation 964 (1990-1994)

“964-generationen kørte videre med den samme 3,3-liters turbomotor med intercooler og 320 hestekræfter, som blev introduceret i 930-modellen i 1978. De karakteristiske skærme og hækvingen blev smukt integreret i det mere moderne halvfemserdesign, og ligesom de øvrige 964-modeller blev køreegenskaberne markant forbedret med blandt andet servostyring og ABS-bremser, hvilket sammen med en helt anden type affjedring gjorde bilen nemmere og mere forudsigelig at køre. Alt dette fik imidlertid motoren til at virke en anelse forældet – men dette ændrede sig senere med en helt ny 3,6-litersmotor med 360 hestekræfter, som for alvor gjorde 964-generation til den ultimative 911 Turbo for mange af nutidens Porsche-entusiaster.”

2020 12 porsche magasin 911 turbo generation 993.jpeg

2020 12 porsche magasin 911 turbo generation 996.jpeg

Generation 993 (1995-1997)

“Firehjulstræk blev det næste store skridt. Jeg tror, at jeg spillede en ikke helt uvæsentlig rolle i udviklingen af denne model, fordi jeg dengang sagde, at ‘en bil uden firehjulstræk blot ville være en midlertidig løsning.’ På et tidligt stadie i udviklingen stod jeg fast på, at det ville være umuligt at få en bil med 408 hestekræfter til at køre godt, uden brug af firehjulstræk. Og efter en masse test besluttede vi at gå videre med en ny viskosekobling, som kunne variere fordelingen af kræfter til forhjulene, i stedet for det gamle princip med en fast fordeling mellem for- og bagaksel. Det hele fungerede især godt i kombination med den helt nye ‘Weissach-bagaksel’ og en mere harmonisk levering af kræfter fra turbomotoren, som i øvrigt nu havde to turboladere. 993-generationen blev simpelthen en fantastisk køremaskine og kan i dag stadig imponere med sin power og dynamik.”

Generation 996 (2001-2005)

“Næste teknologiske milesten for 911 Turbo blev den vandkølede boxermotor. Med introduktionen af 996-generation skiftede alle 911-modeller nemlig fra luft- til vandkøling, ligesom resten af bilen også var helt ny fra inderst til yderst Og særligt Turbo-versionen var et teknologisk mesterværk. Selv de keramiske bremseskiver fra motorsporten kunne nu bestilles til den nye 911 Turbo, som uden tvivl var den bedste version af modellen indtil da. Desværre var det ikke alle, som brød sig om det nye design, hvilket i mine øjne var aldeles uberettiget. I dag har entusiasterne dog for længst fundet ud af, at 996-generationen af 911 Turbo er en smuk og ekstremt hurtig sportsvogn, som også passer glimrende til hverdagsbrug – og alt dette til en rimelig pris. 996-generation var i øvrigt også den første 911 Turbo, som kunne bestilles med den automatiske Tiptronic-gearkasse – men jeg vil dog til enhver tid vælge den med manuel gearkasse, som får det maksimale ud af de 420 hestekræfter.”

2020 12 porsche magasin 911 turbo generation 997.jpeg

2020 12 porsche magasin 911 turbo generation 991.jpeg

Generation 997

“997-generation repræsenterede i mine øjne et kæmpe skridt for 911 Turbo, særligt på det visuelle område. Selv i dag – 16 år efter dens introduktion – fremstår 997’eren stadig som en moderne Porsche. På den tekniske side blev den magiske grænse på 500 hestekræfter brudt med den faceliftede version, hvor også den traditionelle Tiptronic-automatgearkasse blev skiftet ud med en hurtigere og mere effektiv PDK-dobbeltkoblingsgearkasse. Selv i dag kan jeg ikke finde noget som helst negativt at sige om 997-generationen. Den giver mig den dér særlige analoge følelse af styretøj, motor, gearkasse og bremse, som betyder, at jeg stadig nyder at sidde bag rattet af netop dén version af 911 Turbo.”

Generation 991

“Med 991-generation blev 911 Turbo igen endnu bedre, og de svulmende skærme får mig til at tænke på de tidligste versioner af modellen. Samtidig blev den endnu mere teknologisk, blandt andet med en endnu mere intelligent fordeling af kræfterne ud til hjulene, introduktionen af baghjulsstyring og – naturligvis – endnu mere effekt. 991-generation løftede standarden i klassen for supersportsvogne så højt, at det var svært at forestille sig, at det kunne blive bedre. Dens respons, dens balance og ikke mindst de uanede mængder af power fra motoren... Den er ganske enkelt fantastisk.”

2020 12 porsche magasin 911 turbo generation 992.jpeg

Generation 992

“Jeg må være ærlig og sige, at jeg ikke havde forestillet mig, at det var muligt at yderlige forfine den oplevelse, som 991-generationen leverede. Men når jeg kører den nyeste 911 Turbo i dag må jeg sande, at det absolut har været muligt. Modellen er igen blevet forbedret på så mange punkter, at jeg faktisk er lidt tom for ord. 992-generationen af 911 Turbo leverer på niveau med en ægte supersportsvogn, og samtidig kan enhver sætte sig bag rattet uden at blive bange. Der er ingen overstyring. Ingen understyring. Den er bare ufattelig hurtig. Jeg tager hatten af for udviklingsafdelingen, for dén her bil besidder ganske enkelt nogle talenter, som var totalt uopnåelige for bare få år siden.”

 

Tekst: Porsche Newsroom, Nikolaj Karlshøj
Foto: Porsche Newsroom

Walter Röhrl

Walter Röhrl (f. 1947) begyndte sin rallykarriere i 1968, blev fabrikskører i 1972 og var gennem halvfjerdserne og firserne blandt de bedste rallykørere i verden. Tyskeren vandt blandt andet det prestigefulde Monte Carlo-rally fire gange og sikrede verdensmesterskabet i 1980 og 1982. Röhrl kørte for Porsche i 1981-udgaven af det tyske rallymesterskab og kørte samme år en Porsche 911 i VM-afdelingen i San Remo og en 944 LM i 24-timersløbet på Le Mans. Det var også i firserne, at Walter Röhrl blev en del af udviklingsafdelingen hos Porsche, hvor han eksempelvis spillede en rolle i udviklingen af den første Porsche 911 med firehjulstræk, 964-generationen. Blandt højdepunkterne hos Porsche kan inkluderes udviklingen af superbilerne 959, Carrera GT og 918 Spyder, ligesom han siden 1993 har være aktiv i hele verden som official ambassadør for Porsche. Walter Röhrl blev i 2019 optaget i FIA-organisationens Hall of Fame.
Relaterede artikler

Turbo Power: Den hurtigste nogensinde

Den har skræmt, forarget og begejstret siden halvfjerdserne. Og nu er den tilbage igen. 911 Turbo S er den hurtigste Porsche nogensinde.

Læs mere

911 Targa: Åben for nye fornøjelser

55 år efter introduktionen af originalen kombinerer 911 Targa stadig det bedste fra begge verdener på sin egen cool måde.

Læs mere

Heritage Design Edition: Tilbage til rødderne

911 Targa 4S Heritage Design Edition er skabt til de Porsche-entusiaster, der elsker halvtredserne og tresserne.

Læs mere