22. februar 2021

Syvende generation af den mest baneorienterede 911 har mere tilfælles med racerbilerne end nogensinde.

2021 02 porsche magasin gt3 billede 01.jpg

2021 02 porsche magasin gt3 billede 02.jpg

Den syvende i rækken

GT3 er blandt Porsche-fans en af de mest populære kombinationer af tal og bogstaver. Årsagen er enkel. Porsche 911 GT3 er udviklet af motorsportsafdelingen i Weissach, side om side med de racerbiler, som år efter år har vundet trofæer på alverdens racerbaner. Den første generation blev lanceret i 1999 som en specialmodel i begrænset antal, men efterspørgslen på en rå, rendyrket og baneorienteret 911 var så overvældende, at modellen sidenhen blev en fast del af programmet. Den nye version er syvende generation, og endnu en gang har ingeniørerne fra Porsche Motorsport overgået de vildeste forventninger. Det lyder ekstremt, men ekstrem er netop ordet, som beskriver filosofien bag en GT3.

Fra banen til gaden

Dengang som nu deler GT3 ikke kun visuelle træk, men også mekaniske elementer med racerbilen. Et eksempel er forakslen med de særlige wishbones, som ikke findes på nogen anden 911-variant, samt den umiskendelige og justerbare hækvinge, som for første gang er hængslet foroven – ligesom diffuseren er kraftigt inspireret af dén, du finder på topversionen af racermodellen, Le Mans-vinderen 911 RSR. Sammenlignet med forgængeren er karrosseriet på den nye GT3 endnu bredere, ligesom hjulene er vokset i størrelse, men uden at bilen har taget på i vægt. Takket være specialkomponenter som frontklappen i kulfiberforstærket plastik, ruderne i letvægtsglas og et udstødningssystem, som er hele 10 kilo lettere end dét, du finder på en Carrera S, er det faktisk lykkedes at reducere bilens vægt helt ned til blot 1.418 kilo.

2021 02 porsche magasin gt3 billede 03.jpg

2021 02 porsche magasin gt3 billede 04.jpg

Trinløs volumenknap

Netop udstødningssystemet gemmer på en af de detaljer, som fans af enhver sportsvogn vil sætte pris på: De elektriske spjæld, der styrer volumen af lyd fra rørhalerne, kan nu justeres trinløst, så du selv kan dosere mængden af auditiv power. Den 6-cylindrede, 4,0-liters boxer med 510 hestekræfter er som altid en sugemotor uden trykladning, hvilket sikrer en evne til at levere sin performance ved inciterende høje omdrejningstal og gøre det muligt at dosere kræfterne på fineste vis. Motoren er stort set identisk med dén, du finder i racerbilen GT3 R – forskellen er blot, at du i denne form kan anvende den på gaden. Og på gammeldags manér er det muligt at bestille den nye 911 GT3 med en 6-trins, manuel gearkasse – alternativt en 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse (PDK). Vælger du sidstnævnte, klarer du 0-100-disciplinen på blot 3,4 sekunder.

Ny milepæl i Det Grønne Helvede

Og nu vi taler fart, så er det værd at nævne, at GT3 nu er endnu hurtigere rundt på den internationale målestok for baneorienterede performancebiler, Nürburgring. At den nye generation skulle slå sin forgænger på stopuret på den berømte Nordschleife kommer nok ikke som nogen overraskelse – men at 911 GT3 anno 2021 skulle være hele 17 sekunder hurtigere og bryde syv-minutters-mærket på den fulde 20,8-kilometers strækning er alligevel en sensation. Det var Porsches testkører, den erfarne racerkører Lars Kern, som satte tiden 6:59,927 minutter i en GT3 med Michelin Pilot Sport Cup 2 R-dæk – og hans kollega, den Le Mans-vindende tyske racerkører Jörg Bergmester, kaldte ved samme lejlighed den nye Porsche for “med længder den bedste gadebil” han nogensinde havde oplevet på den berygtede tyske racerbane.

2021 02 porsche magasin gt3 billede 07.jpg

2021 02 porsche magasin gt3 billede 08.jpg

Redskaber til trackdays

Bagsædet er stadig en ikke-eksisterende feature i GT3, for her er oplevelsen koncentreret omkring første række i kabinen. Akkurat som i forgængerne er modellen indrettet med fokus på den ultimative køreoplevelse, og blandt de nye features finder du eksempelvis en såkaldt “track screen”: Med et tryk på en knap reduceres informationen på skærmene på begge sider af den centrale omdrejningstæller (som når hele 10.000 omdrejninger i minuttet) til vigtige facts som dæktryk, olietryk, olietemperatur, vandtemperatur og andre ting, som er væsentlige at have styr på, når du dyrker passionen på en racerbane. Du får også en visuel gearskifteindikator, som med farver og skiftelys optimerer dine gearskifte – igen en feature, som kraftigt inspireret af teknologien fra motorsportsafdelingen.

Din helt egen udgave

Særligt når det gælder GT-modellerne fra Porsche, opleves der en stigende efterspørgsel på individualisering. Derfor er den nye 911 GT3 også omfattet af Porsche Exclusive Manufaktur, hvilket gør det muligt at skræddersy din GT3 på helt unik og personlig vis. Her kan eksempelvis nævnes muligheden for at opgradere med kulfibertag, mørke LED matrix-forlygter og fælge med Guards Red eller Shark Blue kontrastlakering. Ligesom interiøret kan styles med omdrejningstæller, Sport Chrono-stopur, sikkerhedsseler i karrosserifarve – og sågar et armbåndsur fra Porsche Design med komponenter i samme titaniummateriale som plejlstængerne i boxermotoren – og med urkrans i en farve, som matcher din GT3.

Tekst: Nikolaj Karlshøj
Foto: Porsche AG

2021 02 porsche magasin gt3 billede 09.jpg

Relaterede artikler

Årets sidste On Track: Fuld fart som altid

2020-sæsonens sidste On Track-event blev kulminationen på et år, hvor selv ikke en pandemi kunne afholde Porsche-entusiasterne fra at komme ud på racerbanerne.

Læs mere

Turbo uden S: Du kan faktisk godt nøjes

Selv uden et S er den nye 911 Turbo hurtigere end nogensinde. Og du kan vel nok nøjes med 580 hestekræfter?

Læs mere

Porsche Track Precision App: Din personlige trackday-træner

Optimér dine evner bag rattet med Porsche Track Precision App, som nu indeholder mere end 300 internationale racerbaner og fungerer via Apple CarPlay.

Læs mere