1. juli 2021

Porsche udvider nu 911-familien med de ekstra sportslige GTS-modeller, som både introduceres som Coupé, Cabriolet og Targa.

2021 06 porsche magasin 911 gts billede 03.jpg

2021 06 porsche magasin 911 gts billede 02.jpg

Ny udgave af en bestseller

Det er 12 år siden, at Porsche for første gang introducerede GTS-betegnelsen i 911-familien, og siden har de ekstra sportslige udstyrede modeller været populære blandt entusiaster, som søger en endnu mere fokuseret køreoplevelse. Nu lanceres endnu en generation af 911 GTS, og du kan glæde dig til en kraftigere og visuelt mere aggressiv udgave, som byder på endnu flere dynamiske oplevelser end nogensinde. De nye 911 GTS-modeller lanceres med både baghjulstræk og firehjulstræk i Coupé- og Cabriolet-varianterne samt i en Targa 4 GTS med firehjulstræk.

 

Et underspillet look

Det sporty og stadig underspillede look byder på et væld af eksteriørdetaljer i et mørkt tema, som netop altid har været karakteristisk for GTS-modellerne. Det ses blandt andet på de mørktonede forlygter og baglygter, ligesom bøjlen på Targa-versionerne er udført i sort. Af andre mørke detaljer kan nævnes, GTS-inskriptionen, lamellerne på motorgitteret, udstødningerne og ikke mindst de 20- og 21-tommers Turbo S- eller RS Spyder Design-fælge med centerlock, som også er standard. GTS-modellerne er desuden udstyret med Sport Design-pakken, som tilfører 911-designet en endnu mere aggressiv front og bagende.

 

Mere sport, mere lyd

De sportslige detaljer i GTS-modellerne fortsætter i interiøret, hvor de både tjener visuelle og funktionelle formål. Gearvælgeren til den manuelle gearkasse – alle GTS-modeller fås med enten 7-trins manuel eller 8-trins PDK-gearkasse – er eksempelvis forkortet med 10 millimeter, hvilket muliggør endnu hurtigere gearskift, mens du kan sætte dig i dybe og 4-vejs justerbare Sportssæder Plus og tage fat om GT-sportsrattet. Både sæder, rat, armlæn og andre komponenter er trimmet i det særlige Race-Tex-materiale, som giver et ekstra godt greb og løfter den dynamiske atmosfære yderligere. Sport Chrono-pakken, Porsche Track Precision-appen og dæktemperaturmåler er eksempler på GTS-udstyr, som gør modellen endnu mere egnet til banekørsel – og desuden er mængden af lydisolerende materiale reduceret, ganske enkelt for at booste den særlige og følelsesladede køreakustik.

Endnu stærkere – og hurtigere

Den 6-cylindrede, 3,0-liters boxermotor med turboladning leverer 480 hestekræfter, hvilket gør GTS-modellerne 30 heste stærkere end de nuværende Carrera S- og 4S samt de tidligere GTS-modeller. 0-100 kilometer i timen klares på blot 3,3 sekunder i Carrera 4 GTS med 8-trins PDK-gearkasse, hvilket er tre tiendedele hurtigere end forgængeren. Standard i GTS-modellerne (Coupé og Cabriolet) er også en 10 millimeter lavere aktiv undervogn med Porsche Active Suspension Management (PASM) samt det ekstra kraftige bremsesystem fra 911 Turbo. Ønsker man at løfte GTS-modellens performance yderligere, er det desuden muligt at bestille en særlig Lightweight Design-pakke, som takket være skålsæder, tyndere sideruder og et letvægtsbatteri reducerer bilens vægt med op til 25 kilo.

 

Tekst: Porsche Newsroom, Nikolaj Karlshøj
Foto: Porsche AG

 

2021 06 porsche magasin 911 gts billede 01.jpg

2021 06 porsche magasin 911 gts billede 08.jpg

Galleri
Relaterede artikler

GT3 Touring: Den diskrete racer

992-versionen af 911 GT3 fås nu også med en Touring-pakken, som gør det hele lidt mere diskret – og nu enten med manuel eller automatisk PDK-gearkasse.

Læs mere

Endnu mere personlighed i din Porsche

Med en udvidelse af Porsche Exclusive Manufaktur, Porsche Tequipment og Porsche Classic bliver der nu endnu bedre mulighed for at personliggøre din nye, brugte eller klassiske Porsche.

Læs mere

Performance-variant af Cayenne er hurtigste SUV på Nürburgring

En kommende performance-variant af Cayenne har bevist sit potentiale på Nürburgring Nordschleife, hvor den i hænderne på Porsches testkører Lars Kern har klaret en omgang på rekordtid.

Læs mere