4. august 2021

Det er ret beset en racerbil med nummerplader, og så er den naturligvis hurtigere end nogensinde. Men hvad gemmer sig ellers under skindet på den nye 911 GT3? Vi giver en walkaround om syvende generation af ikonet.

Gaderæseren

Det handler om at skrælle helt ind til benet. Og selv om 911 GT3 er blevet forfinet med årene, så er grundidéen den samme, som da den første version blev præsenteret i 1999: At skabe en gadebil, som bringer dig så tæt på oplevelsen og fornemmelsen af en racerbil som muligt. Det kan virke som en gave til entusiasterne, der foretrækker det råt, for usødet og uden komfortable filtre – og det er netop også dét, en GT3 er. Men frem for alt er det faktisk modellen, som giver Porsche mulighed for at vinde sejre på alverdens racerbaner med den legendariske 911. Reglerne siger nemlig – sådan ultrakort forklaret – at bilproducenterne skal bygge et bestemt antal gadeversioner af deres racerbiler for at få adgang til mesterskaberne. Og således blev GT3 født. Dengang som nu.

 

Lettere, hurtigere, mere larmende

Med 992-versionen af 911 er der tale om syvende generation af GT3. Hvad der tidligere var forbeholdt de ekstra hardcore entusiaster er i dag blevet en model, som tiltaler en bredere skare. Det skyldes uden tvivl, at interessen for at udfordre sig selv på en racerbane – trackdaybølgen – er vokset. Men det skyldes formentlig også, at konceptets rå, puristiske og taktile udtryk vækker begejstring i en verden, som bliver mere og mere digital. Den er stadig lettere, hurtigere, mere rå og mere larmende end enhver anden model i 911-programmet, men en længere række teknologier har gjort det hele nemmere at håndtere. Mere human, om man vil. Hvis man altså kan kalde en Porsche 911 med 510 hestekræfter for human. I de rigtige hænder, kan det nemlig gå stærkere end nogensinde.

Kræfter fra motorsporten

Dét med at kombinere en racerbil med en gadebil kommer bedst til udtryk bag bagakslen. Her finder du nemlig 911-familiens eneste sugemotor – altså en motor uden trykladning i form af turbo. Hvilket naturligvis ikke er tilfældigt. Den 4,0-liters, 6-cylindrede boxermotor er nemlig den samme, som du finder i de racerbiler, som kæmper i den verdensomspændende Porsche Carrera Cup-serie, hvor fremtidens Le Mans-vindere udklækkes. Dens konstruktion gør det muligt at ramme 9.000 omdrejninger i minuttet, og du bestemmer selv, om du skal skifte gear med paddles bag rattet – eller med en oldschool gearstang og dertilhørende kobling. I det hele taget er der frit valg på en del interessante hylder, når du sammensætter din GT3. Det handler dog primært om ting, der forstærker fornemmelsen. Tyndere sæder, kraftigere bremser, sikkerhedsbur og den slags. Og nej – bagsædet er stadig no-go...

 

Tekst: Nikolaj Karlshøj
Video og foto: Field Production

 

 

Galleri
Relaterede artikler

GT3 Touring: Den diskrete racer

992-versionen af 911 GT3 fås nu også med en Touring-pakken, som gør det hele lidt mere diskret – og nu enten med manuel eller automatisk PDK-gearkasse.

Læs mere

Legetøj for vovehalse: Den nye 911 GT3 Cup

Drømmer du om en karriere som racerkører? Så er den nye 911 GT3 Cup et godt sted at begynde. Vi giver en walkaround om den nye, brutale racerbil fra Zuffenhausen.

Læs mere

Endnu mere personlighed i din Porsche

Med en udvidelse af Porsche Exclusive Manufaktur, Porsche Tequipment og Porsche Classic bliver der nu endnu bedre mulighed for at personliggøre din nye, brugte eller klassiske Porsche.

Læs mere