6. april 2020

Med 420 hestekræfter og baneoptimeret undervogn er 718 Cayman GT4 ikke blot en effektiv sportsvogn. Det er din nye legekammerat.

Tekst: Nikolaj Karlshøj
Foto: Porsche AG

 

 

Gadeversionen af racerbilen

Trackdays er noget, som engang var forbeholdt den mest hardcore elite af entusiaster. I dag har interessen for at udfordre sig selv på racerbane bredt sig til et større publikum, og Porsche er et af de performancemærker, som hylder den populære tendens ved at designe, udvikle og producere sportsvogne med ekstra fokus på banekørsel. GT-programmet består således af modeller, der er optimeret af de samme folk, som skaber Porsches racerbiler – men stadig er det biler, som du kan bruge hver eneste dag. Akkurat som en Porsche altid har været tiltænkt.

Den nye 718 Cayman GT4 er det seneste eksempel. Med 420 hestekræfter er det ikke blot den kraftigste Cayman nogensinde. Det er også gadeversionen af den racerbil, som Porsche har udviklet til brug i motorsportens voksende GT4-klasse. Og ikke mindst er det indgangsmodellen i Porsches GT-familie, som også omfatter 911-modellerne GT3, GT3 RS og GT2 RS.

Hurtigste Cayman nogensinde

Hjertet i 718 Cayman GT4 er den 4,0-liters, sekscylindrede boxermotor, som modsat de firecylindrede turbomotorer i Cayman og Cayman S ikke har trykladning. Uden trykladning skabes nemlig en endnu mere omdrejningsvillig motor, som – helt i stil med racerversionen – yder sit maksimale ved højere omdrejningstal. Dette giver en mere aggressiv karakteristik. Og ikke mindst en mere markant lyd.

Præstationerne taler for sig selv: Med 4,4 sekunder fra 0-100 kilometer i timen er GT4 ganske enkelt modellen, du skal have, hvis du ønsker dig den hurtigste Cayman nogensinde. Først ved 304 kilometer i timen løber den tør for acceleration. Og undervejs kan du nyde, hvordan den sekstrins, manuelle gearkasse skifter smidig, effektivt og præcist.

 

Gennemtestet af racerkørere

Manuelt? Jeps, her er tale om en bil af den gamle skole, hvor du stadig skal bruge en koblingspedal og dertilhørende gearstang. Det er nemlig sådan, entusiasterne foretrækker det. Og alligevel har ingeniørerne ikke kunnet lade være med at tilføje lidt elektronisk magi: Takket være automatisk mellemgas matcher motoren sit omdrejningstallet til gearkassen under nedgearinger, så du kan angribe svinget endnu hurtigere – og mere kontrolleret.

Undervognen er også en specialitet. Ligesom den foregående generation låner 718 Cayman GT4 igen gennemprøvede komponenter fra 911 GT3. Og her er tale om komponenter, som er testet i 24-timersløbet på Nürburgring og andre benhårde racerløb. Porsche Active Suspension Management med aktive støddæmpere er standard, ligesom GT4 desuden står 30 millimeter tættere på asfalten end en almindelig 718 Cayman. Hvis du hører til dem, der ikke kan få det godt nok, så kan du desuden justere undervognen på en række punkter og optimere GT4 til lige præcis din kørestil. Akkurat som på racerbilen.


Opgradér med Club Sport Package

Og så har vi ikke engang været indenfor og gribe fat om det lille, tykke rat, som er stramt betrukket i Alcantara-materiale. For at undgå for megen unødig vægt er det et gabende tomt hul dér, hvor du ellers finder skærmen til infotainemtsystemet. Og så kan du naturligvis udstyre din 718 Cayman GT4 med keramiske bremser, skålsæder i kulfiber og den for Porsches GT-modeller sædvanlige Club Sport Package med sikkerhedsbur, brandslukker og en sekspunktssele til at holde styr det hele…

Klar på det hele

GT4 er den mest baneorienterede version af 718 Cayman. Modellen er gadeversionen af racerbilen, som er udviklet til internationale GT4-klasse, og således er modellen skabt af Porsches motorsportsafdeling. Med 420 hestekræfter fra den 4,0-liters, sekscylindrede boxermotor koblet til en sekstrins, manuel gearkasse, er 718 GT4 samtidig den kraftigste og hurtigste Cayman nogensinde. Den justerbare undervogn består blandt andet af komponenter fra 911 GT3, og i kabinen er alt unødigt komfortudstyr fjernet for at lette vægten og fremtrylle en ekstra rå og puritansk køreoplevelse.

Video: 718 Cayman GT4

Relaterede artikler

Porsche x BOSS Collection

Siden 2018 har Hugo Boss designet det officielle teamtøj til Porsche Motorsport ­– og det er et samarbejde, som faktisk går mange år tilbage.

Læs mere

Nu også PDK til de kraftigste 718-modeller

Endnu hurtigere: Nu kan du også bestille den syvtrins dobbeltkoblingsgearkasse til din 718 GT4, Spyder eller GTS.

Læs mere

Nutidens hightech i fortidens Porsche: PCCM

Med Porsche Classic Communication Management kan du opdatere din klassiker eller youngtimer med moderne hi-fi og navigation.

Læs mere