Drivlinje og undervogn

Det afgørende er ikke kun, hvor man vil hen. Men også hvor dynamisk og med hvor stor køreglæde man ønsker at komme frem. Og her kommer de nye Panamera GTS-modeller ind i billedet. De er fintunet til rendyrket sportslighed – og på at få din puls i vejret.

De drives af en 4,0-liters V8-biturbomotor. De to Twin-Scroll-turbiner ligger indvendigt mellem cylinderrækkerne, hvilket giver en kort afstand for udstødningsstrømmen til laderne og dermed hurtigere respons. Den gennemgående adskilte tilførsel af udstødningsgas til turbinehjulene forhindrer V8-specifikke ulemper ved belastningsændringer og leverer et højt drejningsmoment på 620 Nm ved lave omdrejningstal. Ydelsen er 460 hk (338 kW).

Motorstyringen er specielt tilpasset til GTS-modellerne, og det giver en mærkbart mere direkte respons fra motoren og en endnu hurtigere opbygning af drejningsmomentet. Og det er tilpasninger, man også kan høre på den sprøde motorlyd. Apropos lyd: I indstillingen SPORT PLUS leverer sportsudstødningsanlægget en lyd, som fra motorsporten, som også adskiller GTS fra de andre Panamera-modeller.

Også den 8-trins Porsche dobbeltkoblingsgearkasse (PDK) er mere sportsligt afstemt i GTS-modellerne. SPORT PLUS-programmet i den standardmonterede Sport Chrono-pakke byder eksempelvis på endnu hurtigere skiftetider.

Kraftoverføringen til vejen sker via det aktive firehjulstræk Porsche Traction Management (PTM) med elektronisk reguleret lamelkobling. Det giver fremragende fremdrift på de lange lige strækninger, i snævre sving og på vejbaner med forskellig friktion.

Undervognen på Panamera GTS-modellerne er udstyret med adaptiv luftaffjedring inklusive Porsche Active Suspension Managements (PASM) – en elektronisk regulering af støddæmperkraften.

Med luftaffjedringen i normalt niveau er karrosseriet allerede 10 mm lavere end på de andre Panamera-modeller, og støddæmpningen er strammere. I SPORT PLUS-indstillingen køres karrosseriet automatisk ned i den laveste position: yderligere 10 mm sænket. Samtidig indstilles der en hårdere affjedringsgrad ved hjælp af en reducering af luftvolumenen i luftaffjedringen. Det manuelt aktiverbare højeste niveau gør det muligt at hæve bilens karrosseri med 30 mm, så man fx kan reducere risikoen for at støde imod kørebanen ved indkørsel i parkeringskældre. Mere GTS-specifikt: Stabilisatoren på bagakslen er forstærket for at reducere karrosserikrængningen i sving endnu mere. Det giver en ekstra sportslig køreoplevelse.

Bremsesystemet bag de matsortlakerede 20” fælge i Panamera Design byder på røde helstøbte bremsesadler i aluminium med seks stempler foran og fire stempler bagpå. Bremseskiverne er indvendigt ventileret og forsynet med en not.

Som ekstraudstyr fås yderligere præstationsfremmende systemer som fx bagakselstyring, Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) eller Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).

Modelinformation