Fra bagenden og fronten til siden med den klassiske sportslige form – et tidløst design, som viser vejen fremad i alle detaljer.
Den gyldne middelvej? Er ikke noget, der nogensinde har været oppe til diskussion.
Hvordan videreudvikler man et design, som allerede i dets første udkast for over 45 år siden var så godt som perfekt? Det er svært. Ingen tvivl om det. Men umuligt? Det er et ord, som indgår lige så lidt i vores designeres som vores ingeniørers ordforråd. Og derfor fortsætter de ufortrødent jagten på det mest fuldkomne design til den mest fuldkomne sportsvogn. Og den gode nyhed er, at de har fundet frem til det.
Det vigtigste først: bagenden. For her har man siden 1963 kunnet finde det centrale element i enhver 911’er og siden 1974 også det centrale element i enhver 911 Turbo: boxermotoren. Bagenden på de nye 911 Turbo-modeller er kraftfuldt udformet: Den er blevet bredere. 20 mm bredere end forgængermodellerne for at være helt præcis. Bagskærmene er ekstra kraftfulde i deres udformning. De er et kendetegn, som har præget 911 Turbo lige fra den første model. Designet af bagenden er klart og præcist. Lige linjer, en tydelig understregning af de vandrette linjer. En reduktion til det væsentlige. Bagruden ser optisk længere ud, og den udmunder sig næsten ubrudt i bagklapgitteret med sorte lameller og sølvfarvede pyntelister.
Frontens formsprog viser tydeligt Porsches historie – og går alligevel nye veje. Den er nemlig blevet hele 45 mm bredere. I kombination med en bredere sporvidde øger det kørselsstabiliteten mærkbart. Skærmene er, som traditionen byder det, højere end frontklappen. De er endnu mere markant udformede og fremhæver det typiske Porsche design-DNA. Frontklappen med de karakteristiske fordybninger og den skarpe afslutning ned mod fronten viderefører formsproget fra de tidligere 911-modeller. Et andet umiskendeligt element er 4-punkts dagskørelyset og nærlyset i de nye, mere lodret placerede forlygter med LED-teknik.
Den mere pileformede front med de sorte airblades viser enhver form for modvind, hvor den skal hen. Nemlig ind i luftindtagene i siderne og de nye aktive køleluftspjæld, som giver mulighed for en behovstilpasset lufttilførsel og dermed optimal aerodynamik og køling. Derudover er der på fronten plads til kameraet og sensorerne til komfort- og assistentsystemerne, som er integreret her på en næsten usynlig måde.
Den variable frontspoiler derunder kan køres længere ud end på forgængermodellen, og det optimerer aerodynamikken yderligere.
Det gennemgående, enkelte lysbånd på bagenden inklusive navnet ”PORSCHE” forbinder de tredimensionelt udformede baglygter i LED-teknik.
Den variable frontspoiler derunder kan køres længere ud end på forgængermodellen, og det optimerer aerodynamikken yderligere.
Kaleche
At lufttilførslen i en 911 Turbo spiller en afgørende rolle, er næsten en selvfølge. Men hvorfor skulle man nøjes med motoren? Oplevelsen af at køre i en cabriolet kan nemlig løftes i højeste potens. 911 Turbo Cabriolet-modellerne kombinerer den klassiske silhuet fra en 911 Turbo med mulighed for at kunne nyde den umiskendelige lyd fra turbomotoren mere intenst med åben kaleche. De er udstyret med en fuldautomatisk stofkaleche. De er forsynet med en fast glasbagrude og tre integrerede støttende magnesiumelementer, som gør kalechen meget stabil og ekstra let. Kalechen kan åbnes og lukkes på ca. 12 sek. – op til en hastighed på 50 km/h. Og hvis du ønsker det, kan det også foregå via fjernbetjeningen.
Loftet er beklædt med varme- og støjdæmpende materiale. Mærkbare følger: ensartede kabinetemperaturer og en effektiv dæmpning af vindstøj. Hvis du da ønsker det.
Desuden er klimareguleringsfunktionen ved åben kaleche blevet markant forbedret. Uden at det er nødvendigt med manuelle indgreb, regulerer klimaanlægget også i dette tilfælde automatisk klimaet, så det er optimalt.
911 Turbo Cabriolet-modellerne har derudover en elektrisk vindafviser. Du kan køre den ud og ind på 2 sek. med et tryk på en knap. Den sørger for, at du kan køre med åbent tag – uden træk. Samtidig med minimal vindstøj.
Kun det, der kommer helt inde fra hjertet, kan udløse store følelser. Interiør.
Det løfte, som eksteriøret giver, indløses på konsekvent vis af interiøret. Allerede ved første blik ind i bilens kabine ser man en af de største optiske og digitale videreudviklinger i alle generationer. Kompromisløs sportslighed. Kombineret med høj komfort og en eksklusiv følelse ved berøring. Typisk for 911 Turbo.
Det horisontale præg i kabinen er nyt og samtidig en detalje fra tidligere 911-generationer. Konceptet giver desuden altid optimal adgang til alle vigtige funktioner. Antallet af betjeningselementer er blevet reduceret mærkbart, og alt er placeret inden for førerens direkte rækkevidde. Sportsvognsergonomi, som også er præget af det nye GT-sportsrat med multifunktion og skiftekontakter.
Detaljerne giver et særligt stilfuldt præg. Standard i 911 Turbo: læderinteriøret med kontrastsyninger i Chalk. Standard i 911 Turbo S: det tofarvede læderinteriør ligeledes med kontrastsyninger. Hertil kommer pyntelisterne i Lightsilver: i 911 Turbo med dekorindlæg i Diamar Darksilver og i 911 Turbo S med dekorindlæg i mat kulfiber. De quiltede midterstykker på sæderne og de quiltede dørelementer i 911 Turbo-modellerne er inspireret af deres egen storslåede historie – allerede i de første 911 Turbo-modeller var interiøret udført på denne avancerede måde. Endnu et bevis på, at toppræstationer også kan mærkes helt ud i fingerspidserne.
Sportslig komfort med GT-sportsrattet
Motorsportsemotionalitet, som man kan tage og føle på: GT-sportsrattet er standard i den nye 911 Turbo. Tommelfingergreb og kl. 12-markering samt eger med indlæg påført med skruer er klare tegn på motorsportsgenerne. Pynteringen rundt om Porsche logoet er holdt i sort, mens skiftekontakterne er holdt i Darksilver. GT-sportsrattet er betrukket med læder og forsynet med krydssyninger. Som ekstraudstyr fås det også betrukket med Race-Tex¹.
¹Race-Tex er et mikrofibermateriale, som er testet til kørsel på racerbaner, med et eksklusivt look og en eksklusiv følelse ved berøring på samme måde som vildtlæder. Det er behageligt blødt at holde på og giver et godt greb. Samtidig har det en lang levetid og har gode vedligeholdelsesmuligheder.
Lys- og design-pakke
Funktionel og æstetisk: lys- og design-pakken, som er ekstraudstyr. Den omfatter belysning i LED-teknik, som kan dæmpes, i midterkonsollen, ved dørhåndtagene, i opbevaringsrummene i dørene, i det forreste fodrum samt ved bagsæderne. Du kan i den forbindelse vælge mellem 7 belysningsfarver.
Sportssæder
De fuldelektriske sportssæder (14-vejs) er blevet komplet nydesignet. Ud over den elektriske sædehøjde- og ryglænsindstilling kan også længderetningen, lændestøtten samt sædehyndehældningen og -dybden indstilles elektrisk. En omfattende memoryfunktion er ligeledes en del af det. Hovedstøtterne er forsynet med ”turbo”- eller ”turbo S”-modelbetegnelse. Sædernes ryglæn har et quiltet midterstykke og er læderbetrukne.
Komplet skålformede sæder
De komplet skålformede sæder er fremstillet udelukkende af kulfiberforstærket kunststof (CfK) i kulfiberlook. Dermed giver de en særligt god sideføring samtidig med en minimal vægt. Indstillingen i længderetningen foretages manuelt, mens højdeindstillingen er elektrisk. Sæderne er betrukket med sort læder – sædernes midterstykke med perforeret Race-Tex. Perfekt finish: Porsche logoet på hovedstøtterne.
Bagsæde
Bagsædepladserne er forbavsende komfortable for en sportsvogn. Som på forsæderne er midterstykket på sædernes ryglæn quiltet. Opbevaringspladsen bagved kan udnyttes til ekstra opbevaring. Takket være de fremklappelige ryglæn har 911 Turbo Coupé-modellerne i bagagerummet, der rummer 264 l, rigeligt med plads til bagage. I 911 Turbo Cabriolet-modellerne er det 163 l.