911 GT3

Fra kr. 3.314.900 inkl. moms og afgifter

Teknik | Konfigurér

911 GT3 Touring

Fra kr. 3.314.900 inkl. moms og afgifter

Teknik | Konfigurér

Tekniske Data

911 GT3

Forbrug / CO2-udledning
Forbrug, kombineret (WLTP): 7,7 km/l

CO2-udledning, kombineret (WLTP): 294 g/km
7,7
km/l
294
g/km
510 hk / 375 kW Ydelse (hk / kW)
3,4 sek. Acceleration 0 - 100 km/t
10,8 sek. Acceleration 0 - 200 km/t
318 km/t Tophastighed
1.852 mm Bredde
4.573 mm Længde

Er du interesseret i at høre mere om 911?

Hvis du ønsker at høre mere om 911, bedes du udfylde formularen, hvorefter du vil blive kontaktet af en salgsrådgiver fra dit valgte Porsche Center hurtigst muligt.
Når du henvender dig, behandler vi dine personoplysninger. Læs mere om behandlingen her.

Du giver samtykke til, at autoriserede Porsche-forhandlere (2), Porsche-servicepartnere (3) og Volkswagen Semler Finans Danmark A/S kan ringe til dig med henblik på at indgå en aftale om service og reparation af min bil, forsikringsprodukter, leasing og finansiering ved køb af ny bil, køb af en ny eller brugt bil samt køb af ladeløsning til plug-in hybrid og elbiler.

Ved at tilmelde dig, giver du samtidig samtykke til at modtage nyheder og tilbud, herunder indkaldelse til service fra Skandinavisk Motor Co. Premium Import A/S, Skandinavisk Motor Co. A/S, Dr. Ing. H.c. F. Porsche AG, Porsche Smart Mobility GmbH og Porsche Financial Services GmbH, autoriserede Porsche-forhandlere (2) og autoriserede Porsche-servicepartnere (3) i Danmark, Clever A/S og Volkswagen Semler Finans Danmark A/S via post, e-mail, SMS, App, push beskeder, widgets, notifikationer, private beskeder og besvarelse af kommentarer på Facebook, Messenger, YouTube, LinkedIn, Snapchat, Twitter, og Instagram. Nyheder og tilbud vil vedrøre vores produktkategorier.

Du giver også samtykke til, at dine personoplysninger må deles mellem og behandles af ovennævnte selskaber til markedsføringsformål. Personoplysningerne behandles i overensstemmelse med databeskyttelseslovgivningen og vores privatlivspolitikker, som du kan læse mere om her.

Du kan til enhver tid trække dit samtykke tilbage og bede os ophøre med at behandle dine personoplysninger til markedsføringsformål.

Highlights
*

Motorsport

*

Tættere på drømmen. Hurtigere fremme ved destinationen.
I motorsporten tæller hvert sekund altid – især dem, hvor man udlever sin drøm. Og her er den nye 911 GT3 perfekt til alle dem, der drømmer om adrenalin på racerbanen – og som ikke behøver at skifte sportsvogn til hjemturen.

Den er fortsættelsen af vores vision om at bygge den vel nok mest alsidige GT-racerbil i verden. 911 GT3 har fællestræk med 911 GT3 Cup, men adskiller sig ved at være godkendt til gadebrug: Bagest i bilen banker det samme hjerte – den 4,0-liters 6-cylindrede boxersugemotor med en ydelse på over 500 hk. Ud over produktionslinjen i Zuffenhausen deler de to ekstremt sportslige modeller også en række komponenter som forakslen med dobbelte tværstillede bærearme, der er udviklet til racerbanen.

*

Undervogn

*

For første gang er der monteret en foraksel med dobbelte tværstillede bærearme på en 911 GT3. Opsætningen er afledt direkte fra 911 RSR – og giver dig nogle værdifulde sekunders fremdrift i 911 GT3.

Forakslens respons er blevet yderligere markant forbedret med denne akselkonstruktion – og den dermed forbundne nedsatte indre friktion i støddæmperne. Den nye akselgeometri giver desuden mulighed for en afstemning, som kan give større stabilitet i sving og endnu mere spontane indstyringsegenskaber. For at opnå endnu højere hastigheder i sving.

På bagakslen anvendes den velkendte multilinkaksel med LSA-princippet (let, stabil, adræt) med et forøget antal kugleled for endnu mere præcision.

Undervognshøjden, styrtet og stabilisatorstivheden kan indstilles individuelt på begge aksler. Stivere fjedre i forbindelse med motorsportstypiske hjælpefjedre anvendes både for og bag. En ny støddæmperteknologi giver desuden mulighed for endnu mere performance-orienterede køreegenskaber samtidig med en forøget kørekomfort.

Motorsport

Tættere på drømmen. Hurtigere fremme ved destinationen.
I motorsporten tæller hvert sekund altid – især dem, hvor man udlever sin drøm. Og her er den nye 911 GT3 perfekt til alle dem, der drømmer om adrenalin på racerbanen – og som ikke behøver at skifte sportsvogn til hjemturen.

Den er fortsættelsen af vores vision om at bygge den vel nok mest alsidige GT-racerbil i verden. 911 GT3 har fællestræk med 911 GT3 Cup, men adskiller sig ved at være godkendt til gadebrug: Bagest i bilen banker det samme hjerte – den 4,0-liters 6-cylindrede boxersugemotor med en ydelse på over 500 hk. Ud over produktionslinjen i Zuffenhausen deler de to ekstremt sportslige modeller også en række komponenter som forakslen med dobbelte tværstillede bærearme, der er udviklet til racerbanen.

Undervogn

For første gang er der monteret en foraksel med dobbelte tværstillede bærearme på en 911 GT3. Opsætningen er afledt direkte fra 911 RSR – og giver dig nogle værdifulde sekunders fremdrift i 911 GT3.

Forakslens respons er blevet yderligere markant forbedret med denne akselkonstruktion – og den dermed forbundne nedsatte indre friktion i støddæmperne. Den nye akselgeometri giver desuden mulighed for en afstemning, som kan give større stabilitet i sving og endnu mere spontane indstyringsegenskaber. For at opnå endnu højere hastigheder i sving.

På bagakslen anvendes den velkendte multilinkaksel med LSA-princippet (let, stabil, adræt) med et forøget antal kugleled for endnu mere præcision.

Undervognshøjden, styrtet og stabilisatorstivheden kan indstilles individuelt på begge aksler. Stivere fjedre i forbindelse med motorsportstypiske hjælpefjedre anvendes både for og bag. En ny støddæmperteknologi giver desuden mulighed for endnu mere performance-orienterede køreegenskaber samtidig med en forøget kørekomfort.

*

Bremser

*

Bremser.
Spild ikke tiden – det gælder især ved den negative acceleration. Et nyudviklet og ekstra kraftfuldt bremsesystem udgør her det stabile grundlag. De standardmonterede bremseskiver af støbejerns-aluminiums-sammensætning har nu en diameter på 408 mm på forakslen – 28 mm mere end på forgængermodellen – og 380 mm på bagakslen. Takket være den ligeledes nyudviklede vakuumbremseforstærker kan bremsekraften nu doseres endnu mere præcist og behovstilpasset.

De rødlakerede 6-stemplede aluminiumsbremsesadler på forakslen og 4-stemplede aluminiumsbremsesadler på bagakslen er udført i en monobloc-konstruktion. For en stor formstivhed og en fremragende trykpunktsadfærd, også ved høje belastninger.

Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).
Letvægtskonstruktion og motorsport ligger også til grund for ekstraudstyret Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) med bremseskiver, som er ca. 50 % lettere end støbejernsskiver i en sammenlignelig konstruktion. De perforerede keramikbremseskiver har en stor diameter på 410 mm foran og 390 mm bagpå – for en endnu højere bremseeffekt. Gullakerede 6-stemplede aluminiums-monobloc-fastsadler på forakslen og 4-stemplede aluminiums-monobloc-fastsadler på bagakslen sørger i den forbindelse for et meget højt og især konstant bremsetryk under nedbremsningen. Derudover øges sikkerheden ved nedbremsning fra høje hastigheder på grund af PCCB's store fading-stabilitet.

*

Interiør

*

I det sportslige grænseområde handler det altid om den direkte vej. Især på racerbanen, men også omkring ergonomien i cockpittet. Og her ligger interiøret i den nye 911 GT3 i front. For det er koncentreret omkring klassiske 911-dyder, som er udvidet med nye teknologiske muligheder. Princippet: Analog fascination møder digital integration.

GT3-sportsrattet med PDK-skiftekontakter i Dark Silver giver mulighed for korte skifteveje som i motorsporten. Ratkransen i sort Race-Tex har et godt greb og ligger også godt i hånden, når man kører sportsligt. Alle materialerne er puristiske og alligevel eksklusive – ud over det sorte Race-Tex også sort læder og pyntelister i sort med indlæg af børstet aluminium i antracit.

En nyhed er muligheden for at vælge Track Screen, der som tilvalg viser dig de relevante køredata for racerbanen som fx dæktryk, G-kræfter, stopur, vandtemperatur samt olietemperatur og olietryk. Dermed har du alle informationer lige foran dig og kan koncentrere dig fuldt ud om racerbanen. I biler med den 6-trins manuelle GT-sportsgearkasse (og når gearvælgeren står i den manuelle kulisse i biler med PDK) viser Track Screen desuden en gearskifteassistent.

Den analoge omdrejningstæller i midten med belyst GT3-modelbetegnelse – både optisk og teknisk set det centrale element i kabinen. Hichtech: de 7” WVGA-TFT-farvedisplays med høj opløsning til venstre og højre for omdrejningstælleren, som viser bilinformationer, der kan konfigureres på virtuelle instrumenter.

Clubsport-pakke.
Clubsport-pakken fås som tilvalg og uden merpris, og den giver ekstra beskyttelse på racerbanen. Og udgør det perfekte grundlag for den ekstreme sportslighed.

Clubsport-pakken består af et sikkerhedsbur, som er skruet fast på karrosseriet bag forsæderne, en vedlagt 6-punkts-sele til førersiden, en vedlagt ildslukker med holder samt en for-montering til batterifrakoblingskontakten. Den kan købes separat hos Porsches motorsportsafdeling.

Sportssæder Plus.
Standardudstyret omfatter sportssæder Plus med forhøjede sidestøtter, elektrisk indstilling af sædehøjde og ryglæn samt manuel indstilling i længderetningen. Sidestøtterne er betrukket med læder, sædernes midterstykker er udført i sort Race-Tex, og GT3-modelbetegnelsen i sølvfarve er broderet ind i hovedstøtterne. Sidestøtterne på sædehynden og ryglænet har en sportslig-stram polstring og giver ekstra god sidestøtte – også ved bækkenet. Ryglænsskålen er udført i farven Dark Silver.

Som ekstraudstyr fås adaptive sportssæder Plus med elektrisk 18-vejs-indstilling af sædepositionen.

Komplet skålformede sæder.1
Som ekstraudstyr kan du vælge komplet skålformede sæder fremstillet udelukkende af kulfiberforstærket kunststof (CfK) i kulfiberlook med integreret side airbag. De giver en særligt god sideføring samtidig med en minimal vægt. Indstillingen i længderetningen foretages manuelt, mens højdeindstillingen er elektrisk. Indtrækket er som standard af sort læder med midterstykke af sort, perforeret Race-Tex, som har en baggrund i kontrastfarve med broderet GT3-modelbetegnelse i sølvfarve på hovedstøtterne.

1 Der må ikke anvendes børnesæder i forbindelse med de komplet skålformede sportssæder.

Chrono-pakke.
Er tid dyrebar? For at være ærlige, så går vi lidt mere præcist til værks her. For her handler det om tiendedele og hundrededele.

Chrono-pakken, der er ekstraudstyr, byder ud over det analoge og digitale stopur på instrumentpanelet også på følgende funktioner: Til visning, lagring og bedømmelse af målte omgangstider bliver PCM udvidet med Performance-visningen. Med den kan føreren få information om tiden og den kørte strækning på den aktuelle omgang samt det hidtidige antal omgange og de opnåede tider – helt ned i hundrededele af et sekund naturligvis. Derudover vises den hurtigste omgang og tankrækkevidden. Man kan både registrere valgfrie vejstrækninger og definere referencestrækninger.

*

Infotainment

*

Porsche Connect.
Porsche Connect understøtter dig med nye nyttige tjenester og Porsche Connect-appen. Via smartphone kan du synkronisere destinationer og kalender med din Porsche, planlægge ture med trafikinformationer i realtid fra Porsche Communication Management (PCM) og bruge musiktjenester. Lad dig guide, informere og underholde af din Porsche. Navigation & Infotainment-pakken hjælper dig med at komme endnu hurtigere frem til din destination takket være ruteberegning med aktuelle onlinekort. Via stemmebetjening kan du nemt hente informationer som fx vejrudsigten for destinationen, og du kan få oplæst aktuelle nyheder inden for økonomi, politik eller sport. Nok især, når du ikke lige er på vej rundt på racerbanen – eller måske på vejen derhen.

Porsche Track Precision-app.1
Med Porsche Track Precision-appen kan du måle og bedømme dine præstationer endnu mere detaljeret. Appen giver mulighed for en præcis visning, registrering og analyse af køredata på en smartphone. Omgangstider kan stoppes automatisk via et præcist 10 Hz GPS-signal i PCM eller manuelt via betjeningsarmen til Chrono-pakken eller endnu mere præcist med Laptriggeren, der fås som ekstraudstyr via Porsche Tequipment, og sammenlignes på smartphonen.

1 Det er kun tilladt at anvende appen på et afspærret område. Anvendelsen af dette produkt (især videooptagelsen) kan være forbudt i bestemte lande eller ved arrangementer på grund af retlige forskrifter. Før du anvender produktet, skal du hver gang undersøge, om anvendelsen er tilladt i henhold til de lokale retlige forskrifter.

Bremser

Bremser.
Spild ikke tiden – det gælder især ved den negative acceleration. Et nyudviklet og ekstra kraftfuldt bremsesystem udgør her det stabile grundlag. De standardmonterede bremseskiver af støbejerns-aluminiums-sammensætning har nu en diameter på 408 mm på forakslen – 28 mm mere end på forgængermodellen – og 380 mm på bagakslen. Takket være den ligeledes nyudviklede vakuumbremseforstærker kan bremsekraften nu doseres endnu mere præcist og behovstilpasset.

De rødlakerede 6-stemplede aluminiumsbremsesadler på forakslen og 4-stemplede aluminiumsbremsesadler på bagakslen er udført i en monobloc-konstruktion. For en stor formstivhed og en fremragende trykpunktsadfærd, også ved høje belastninger.

Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).
Letvægtskonstruktion og motorsport ligger også til grund for ekstraudstyret Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) med bremseskiver, som er ca. 50 % lettere end støbejernsskiver i en sammenlignelig konstruktion. De perforerede keramikbremseskiver har en stor diameter på 410 mm foran og 390 mm bagpå – for en endnu højere bremseeffekt. Gullakerede 6-stemplede aluminiums-monobloc-fastsadler på forakslen og 4-stemplede aluminiums-monobloc-fastsadler på bagakslen sørger i den forbindelse for et meget højt og især konstant bremsetryk under nedbremsningen. Derudover øges sikkerheden ved nedbremsning fra høje hastigheder på grund af PCCB's store fading-stabilitet.

Interiør

I det sportslige grænseområde handler det altid om den direkte vej. Især på racerbanen, men også omkring ergonomien i cockpittet. Og her ligger interiøret i den nye 911 GT3 i front. For det er koncentreret omkring klassiske 911-dyder, som er udvidet med nye teknologiske muligheder. Princippet: Analog fascination møder digital integration.

GT3-sportsrattet med PDK-skiftekontakter i Dark Silver giver mulighed for korte skifteveje som i motorsporten. Ratkransen i sort Race-Tex har et godt greb og ligger også godt i hånden, når man kører sportsligt. Alle materialerne er puristiske og alligevel eksklusive – ud over det sorte Race-Tex også sort læder og pyntelister i sort med indlæg af børstet aluminium i antracit.

En nyhed er muligheden for at vælge Track Screen, der som tilvalg viser dig de relevante køredata for racerbanen som fx dæktryk, G-kræfter, stopur, vandtemperatur samt olietemperatur og olietryk. Dermed har du alle informationer lige foran dig og kan koncentrere dig fuldt ud om racerbanen. I biler med den 6-trins manuelle GT-sportsgearkasse (og når gearvælgeren står i den manuelle kulisse i biler med PDK) viser Track Screen desuden en gearskifteassistent.

Den analoge omdrejningstæller i midten med belyst GT3-modelbetegnelse – både optisk og teknisk set det centrale element i kabinen. Hichtech: de 7” WVGA-TFT-farvedisplays med høj opløsning til venstre og højre for omdrejningstælleren, som viser bilinformationer, der kan konfigureres på virtuelle instrumenter.

Clubsport-pakke.
Clubsport-pakken fås som tilvalg og uden merpris, og den giver ekstra beskyttelse på racerbanen. Og udgør det perfekte grundlag for den ekstreme sportslighed.

Clubsport-pakken består af et sikkerhedsbur, som er skruet fast på karrosseriet bag forsæderne, en vedlagt 6-punkts-sele til førersiden, en vedlagt ildslukker med holder samt en for-montering til batterifrakoblingskontakten. Den kan købes separat hos Porsches motorsportsafdeling.

Sportssæder Plus.
Standardudstyret omfatter sportssæder Plus med forhøjede sidestøtter, elektrisk indstilling af sædehøjde og ryglæn samt manuel indstilling i længderetningen. Sidestøtterne er betrukket med læder, sædernes midterstykker er udført i sort Race-Tex, og GT3-modelbetegnelsen i sølvfarve er broderet ind i hovedstøtterne. Sidestøtterne på sædehynden og ryglænet har en sportslig-stram polstring og giver ekstra god sidestøtte – også ved bækkenet. Ryglænsskålen er udført i farven Dark Silver.

Som ekstraudstyr fås adaptive sportssæder Plus med elektrisk 18-vejs-indstilling af sædepositionen.

Komplet skålformede sæder.1
Som ekstraudstyr kan du vælge komplet skålformede sæder fremstillet udelukkende af kulfiberforstærket kunststof (CfK) i kulfiberlook med integreret side airbag. De giver en særligt god sideføring samtidig med en minimal vægt. Indstillingen i længderetningen foretages manuelt, mens højdeindstillingen er elektrisk. Indtrækket er som standard af sort læder med midterstykke af sort, perforeret Race-Tex, som har en baggrund i kontrastfarve med broderet GT3-modelbetegnelse i sølvfarve på hovedstøtterne.

1 Der må ikke anvendes børnesæder i forbindelse med de komplet skålformede sportssæder.

Chrono-pakke.
Er tid dyrebar? For at være ærlige, så går vi lidt mere præcist til værks her. For her handler det om tiendedele og hundrededele.

Chrono-pakken, der er ekstraudstyr, byder ud over det analoge og digitale stopur på instrumentpanelet også på følgende funktioner: Til visning, lagring og bedømmelse af målte omgangstider bliver PCM udvidet med Performance-visningen. Med den kan føreren få information om tiden og den kørte strækning på den aktuelle omgang samt det hidtidige antal omgange og de opnåede tider – helt ned i hundrededele af et sekund naturligvis. Derudover vises den hurtigste omgang og tankrækkevidden. Man kan både registrere valgfrie vejstrækninger og definere referencestrækninger.

Infotainment

Porsche Connect.
Porsche Connect understøtter dig med nye nyttige tjenester og Porsche Connect-appen. Via smartphone kan du synkronisere destinationer og kalender med din Porsche, planlægge ture med trafikinformationer i realtid fra Porsche Communication Management (PCM) og bruge musiktjenester. Lad dig guide, informere og underholde af din Porsche. Navigation & Infotainment-pakken hjælper dig med at komme endnu hurtigere frem til din destination takket være ruteberegning med aktuelle onlinekort. Via stemmebetjening kan du nemt hente informationer som fx vejrudsigten for destinationen, og du kan få oplæst aktuelle nyheder inden for økonomi, politik eller sport. Nok især, når du ikke lige er på vej rundt på racerbanen – eller måske på vejen derhen.

Porsche Track Precision-app.1
Med Porsche Track Precision-appen kan du måle og bedømme dine præstationer endnu mere detaljeret. Appen giver mulighed for en præcis visning, registrering og analyse af køredata på en smartphone. Omgangstider kan stoppes automatisk via et præcist 10 Hz GPS-signal i PCM eller manuelt via betjeningsarmen til Chrono-pakken eller endnu mere præcist med Laptriggeren, der fås som ekstraudstyr via Porsche Tequipment, og sammenlignes på smartphonen.

1 Det er kun tilladt at anvende appen på et afspærret område. Anvendelsen af dette produkt (især videooptagelsen) kan være forbudt i bestemte lande eller ved arrangementer på grund af retlige forskrifter. Før du anvender produktet, skal du hver gang undersøge, om anvendelsen er tilladt i henhold til de lokale retlige forskrifter.

Highlights
*

Aerodynamik & Design

*

Hvor vi bruger 99 % af vores udviklingstid: I den sidste procent.
Er tid dyrebar? For vores aerodynamikere gør det sig gældende for hvert et lille gram. Hvert et gram downforce. Mere downforce er nemlig ensbetydende med et større nedadgående tryk og dermed også med en højere hastighed i sving – takket være højere hjulbelastning og forbedret friktion. På den måde kommer bilen hurtigere – og bedre – gennem svinget.

Dette princip følger 911 GT3’s nye aerodynamiske koncept. Og princippet om ”form follows function” skærpes således atter. Alt skal underordnes dette princip; spoiler, diffusorer, luftindtag. Målsætningen: Et godt vejgreb i alle kørselssituationer.

Bagenden.
Bagenden på den nye 911 GT3 er imponerende. Den nye spoiler, som er monteret på oversiden, skaber masser af downforce ligesom på 911 RSR, hvor den også anvendes. Den holdes fast af to aluminiumsholdere, som er forbundet med karrosseriet. Den såkaldte svanehals-montering sørger for, at luften kun strømmer på undersiden af spoileren, hvilket giver markant mindre downforce-tab.

Den komplet nye diffusor på bagenden med store lameller er også et aerodynamisk effektivt element. Den leverer op til fire gange mere downforce end hækdiffusoren på forgængermodellen.

Fronten.
Så kan modvinden bare komme an: Fronten på den nye 911 GT3 karakteriseres ved sine store åbninger. Den luft, der strømmer ind, køler bremserne, mens de coatede luftindtagsgitre beskytter mod fremmedlegemer. Luftudtagene til midterkøleren er integreret i kulfiberfrontklappen og forstærker bilens motorsportslook.

Downforce. Balance. Køling. Det hele skal spille perfekt sammen. Eksempelvis sørger den brede frontspoilerkant for endnu mere downforce på forakslen. Takket være en ny frontdiffusor kan forakslens downforce og bilens balance nu indstilles trinvist. Sammen med den aerodynamisk forbedrede beklædning under bilens bund kan forakslens downforce og bilens balance afstemmes optimalt. Luftføringselementerne bag forhjulene er blevet komplet fornyet og giver nu dobbelt så meget downforce ved samme luftmodstand.

Resultatet.
Hvis man lægger alle aerodynamiske tiltag sammen, opnår den nye 911 GT3 ca. 60 % mere downforce end sin forgænger. I Performance-indstillingen, som ikke er godkendt til gadebrug, er der endda mere end dobbelt så meget downforce til kørsel på racerbanerne.

Men før du nu sidder og laver beregninger, så tag en tur ud på racerbanen. Der kan du opleve performance på den direkte måde.

Fælge og dæk.
For første gang kører 911 GT3 på forskellige størrelser fælge: Med 20” på forakslen og 21” på bagakslen. Brede fælge er ensbetydende med en stor dækrulleflade – og dermed stor køredynamik.

Fælgene er som standard sølvfarvede og fremstillet af smedet letmetal. Den sorte centermøtrik med GT3-modelbetegnelse er typisk for motorsporten – og yderst funktionel. Dækstørrelserne 255/35 ZR 20 på 9,5 J x 20 foran og 315/30 ZR 21 på 12 J x 21 bagpå. Sportsdæk med godkendelse til gadebrug sørger for det nødvendige vejgreb.1 Det standardmonterede dæktrykskontrolsystem (RDK) er udstyret med en racerbaneindstilling, som tager hensyn til det lavere lufttryk med kolde dæk ved starten på racerbanen.

1 På grund af den mindre profildybde er der øget fare for akvaplaning på våd vej.

*

Performance

*

Tid er dyrebar. I 911 GT3 tæller hvert sekund dobbelt.

Det tæller for dig. For hvert sekund, du sidder bag rattet, bringer dig videre – i retning mod en perfekt motorsportsoplevelse. Det tæller for os. For hvert sekund, vi gør bilen hurtigere, bringer os videre – i retning mod en perfekt sportsvogn.

En sugemotor, hvad ellers? Med hele 4 liter slagvolumen og 6 cylindre. I boxerkonstruktion. I bagenden. Som det hører sig til for en 911’er. Med seks separate gasspjæld for en endnu mere direkte og bedre doserbar respons fra motoren. Med et højomdrejningstal-koncept, som kommer helt tæt på de 9.000. Og med et maksimalt drejningsmoment på 470 Nm, som er øget med 10 Nm i forhold til forgængermodellen. Og alt sammen med en rendyrket lyd, som vil flyve om ørerne på dig.

Ud fra dette tekniske grundlag leverer motoren i den nye 911 GT3 en maksimal ydelse på 510 hk fra en slagvolumen på præcist 3.996 cm³. Med den standardmonterede 7-trins Porsche dobbeltkoblingsgearkasse (PDK) accelerere den fra 0 til 100 km/h på kun 3,4 sek. Fremdriften? Stopper først ved ganske imponerende 318 km/h.

Drivaggregatet er blevet udviklet der, hvor vi også bygger vores racerbiler - i Flacht. Den er baseret på grundmotoren i 911 GT3 Cup, er ekstra robust og har en særdeles høj ydelse. Princippet med olieforsyningen med separat motorolietank samt 4-ventil-teknikken med vippearme og fast ventilmekanisme kommer direkte fra motorsporten.

I den nye 911 GT3 anvendes der seks separate spjæld i stedet for et centralt gasspjæld. For optimal lufttilførsel til hver enkelt cylinder. Det forbedrer samtidig responsen, doserbarheden og gasgennemstrømningen – især ved høje omdrejningstal. Og dermed præstationerne.

En nyhed er den mere centrale placering af de bageste motorophæng. Den dermed opnåede strammere opsætning af ophængene reducerer motorvibrationer og stabiliserer bilen yderligere – især ved dynamisk kørsel i sving med ujævnheder.

Aerodynamik & Design

Hvor vi bruger 99 % af vores udviklingstid: I den sidste procent.
Er tid dyrebar? For vores aerodynamikere gør det sig gældende for hvert et lille gram. Hvert et gram downforce. Mere downforce er nemlig ensbetydende med et større nedadgående tryk og dermed også med en højere hastighed i sving – takket være højere hjulbelastning og forbedret friktion. På den måde kommer bilen hurtigere – og bedre – gennem svinget.

Dette princip følger 911 GT3’s nye aerodynamiske koncept. Og princippet om ”form follows function” skærpes således atter. Alt skal underordnes dette princip; spoiler, diffusorer, luftindtag. Målsætningen: Et godt vejgreb i alle kørselssituationer.

Bagenden.
Bagenden på den nye 911 GT3 er imponerende. Den nye spoiler, som er monteret på oversiden, skaber masser af downforce ligesom på 911 RSR, hvor den også anvendes. Den holdes fast af to aluminiumsholdere, som er forbundet med karrosseriet. Den såkaldte svanehals-montering sørger for, at luften kun strømmer på undersiden af spoileren, hvilket giver markant mindre downforce-tab.

Den komplet nye diffusor på bagenden med store lameller er også et aerodynamisk effektivt element. Den leverer op til fire gange mere downforce end hækdiffusoren på forgængermodellen.

Fronten.
Så kan modvinden bare komme an: Fronten på den nye 911 GT3 karakteriseres ved sine store åbninger. Den luft, der strømmer ind, køler bremserne, mens de coatede luftindtagsgitre beskytter mod fremmedlegemer. Luftudtagene til midterkøleren er integreret i kulfiberfrontklappen og forstærker bilens motorsportslook.

Downforce. Balance. Køling. Det hele skal spille perfekt sammen. Eksempelvis sørger den brede frontspoilerkant for endnu mere downforce på forakslen. Takket være en ny frontdiffusor kan forakslens downforce og bilens balance nu indstilles trinvist. Sammen med den aerodynamisk forbedrede beklædning under bilens bund kan forakslens downforce og bilens balance afstemmes optimalt. Luftføringselementerne bag forhjulene er blevet komplet fornyet og giver nu dobbelt så meget downforce ved samme luftmodstand.

Resultatet.
Hvis man lægger alle aerodynamiske tiltag sammen, opnår den nye 911 GT3 ca. 60 % mere downforce end sin forgænger. I Performance-indstillingen, som ikke er godkendt til gadebrug, er der endda mere end dobbelt så meget downforce til kørsel på racerbanerne.

Men før du nu sidder og laver beregninger, så tag en tur ud på racerbanen. Der kan du opleve performance på den direkte måde.

Fælge og dæk.
For første gang kører 911 GT3 på forskellige størrelser fælge: Med 20” på forakslen og 21” på bagakslen. Brede fælge er ensbetydende med en stor dækrulleflade – og dermed stor køredynamik.

Fælgene er som standard sølvfarvede og fremstillet af smedet letmetal. Den sorte centermøtrik med GT3-modelbetegnelse er typisk for motorsporten – og yderst funktionel. Dækstørrelserne 255/35 ZR 20 på 9,5 J x 20 foran og 315/30 ZR 21 på 12 J x 21 bagpå. Sportsdæk med godkendelse til gadebrug sørger for det nødvendige vejgreb.1 Det standardmonterede dæktrykskontrolsystem (RDK) er udstyret med en racerbaneindstilling, som tager hensyn til det lavere lufttryk med kolde dæk ved starten på racerbanen.

1 På grund af den mindre profildybde er der øget fare for akvaplaning på våd vej.

Performance

Tid er dyrebar. I 911 GT3 tæller hvert sekund dobbelt.

Det tæller for dig. For hvert sekund, du sidder bag rattet, bringer dig videre – i retning mod en perfekt motorsportsoplevelse. Det tæller for os. For hvert sekund, vi gør bilen hurtigere, bringer os videre – i retning mod en perfekt sportsvogn.

En sugemotor, hvad ellers? Med hele 4 liter slagvolumen og 6 cylindre. I boxerkonstruktion. I bagenden. Som det hører sig til for en 911’er. Med seks separate gasspjæld for en endnu mere direkte og bedre doserbar respons fra motoren. Med et højomdrejningstal-koncept, som kommer helt tæt på de 9.000. Og med et maksimalt drejningsmoment på 470 Nm, som er øget med 10 Nm i forhold til forgængermodellen. Og alt sammen med en rendyrket lyd, som vil flyve om ørerne på dig.

Ud fra dette tekniske grundlag leverer motoren i den nye 911 GT3 en maksimal ydelse på 510 hk fra en slagvolumen på præcist 3.996 cm³. Med den standardmonterede 7-trins Porsche dobbeltkoblingsgearkasse (PDK) accelerere den fra 0 til 100 km/h på kun 3,4 sek. Fremdriften? Stopper først ved ganske imponerende 318 km/h.

Drivaggregatet er blevet udviklet der, hvor vi også bygger vores racerbiler - i Flacht. Den er baseret på grundmotoren i 911 GT3 Cup, er ekstra robust og har en særdeles høj ydelse. Princippet med olieforsyningen med separat motorolietank samt 4-ventil-teknikken med vippearme og fast ventilmekanisme kommer direkte fra motorsporten.

I den nye 911 GT3 anvendes der seks separate spjæld i stedet for et centralt gasspjæld. For optimal lufttilførsel til hver enkelt cylinder. Det forbedrer samtidig responsen, doserbarheden og gasgennemstrømningen – især ved høje omdrejningstal. Og dermed præstationerne.

En nyhed er den mere centrale placering af de bageste motorophæng. Den dermed opnåede strammere opsætning af ophængene reducerer motorvibrationer og stabiliserer bilen yderligere – især ved dynamisk kørsel i sving med ujævnheder.

*

Kraftoverføring

*

7-trins PDK.
Til den nye 911 GT3 har 7-trins PDK fået en endnu mere sportslig tilpasning. Skiftevejene med skiftekontakterne er sprøde og korte. Alternativt kan du også skifte gear direkte med PDK-gearvælgeren – i den nye 911 GT3 minder den om en manuel gearstang. Uanset hvordan du skifter gear – med 7 performance-orienterede gear får du masser af motorsportsfornemmelse.

En nyhed er gearforvalget ved dynamisk nedgearing. Hvis føreren fx trækker i skiftekontakten ved nedbremsning før et sving, før det rette omdrejningstal er nået, så ”husker” PDK dette gearskift og skifter automatisk ned, så snart det optimale omdrejningstal er nået.

6-trins manuel GT-sportsgearkasse.
Med seks performance-orienterede gear, ekstremt korte skifteveje og yderst præcise, korte gearskift. I den forbindelse er der ikke fokus på hver tiendedel af et sekund, men på ubetinget køreglæde og ufiltrerede emotioner. Derudover sparer 911 GT3 ca. 17 kg vægt med den manuelle gearkasse inklusive dobbelt svinghjul og mekanisk bagakseltværspærring.

*

Letvægtskonstruktion

*

Adræthed.
Letvægtskonstruktion går altid helt ned i detaljen: Der finjusteres for hvert gram og kæmpes om hver eneste vægtbesparelse. Derfor er andelen af letvægtskomponenter af aluminium og kulfiberforstærket kunststof (CfK) øget yderligere, samtidig med at stabiliteten er bevaret. Dette giver endnu mere motorsportstypisk adræthed.

Kulfiber.
Frontklappen er fremstillet af kulfiberforstærket kunststof (CfK), hvilket hidtil har været forbeholdt 911 RS-modellerne. Hækspoileren er også af kulfiber, og det samme gælder taget (kan tilvælges).

Letvægtsglas.
En nyhed i 911 GT3 er anvendelsen af letvægtsglas til sideruderne og bagruden. Det er yderst stabilt, ridsefast og ekstra let.

Resultatet.
Resultatet er, at den nye 911 GT3 opnår et ydelses-vægt-forhold på 2,81 kg/hk og en cW-værdi på 0,34. Sådan sætter man nye rekordtider. Legende. Og især let.

*

Reguleringssystemer

*

Bagakselstyring med sportsafstemning.
Ved lave hastigheder styrer systemet baghjulene i modsat retning af de drejede forhjul. Det øger adrætheden, særligt i sving. Ved højere hastigheder styrer systemet baghjulene i samme retning som de drejede forhjul. Det øger kørselsstabiliteten, særligt i højhastighedsområdet og ved overhalinger på racerbanen.

Porsche Active Suspension Management (PASM, -20 mm).
Den elektroniske regulering af støddæmpersystemet regulerer aktivt og kontinuerligt dæmpningskraften til hvert enkelt hjul – afhængigt af kørebanens tilstand og kørestilen. PASM har to indstillinger; sportslig-komfortabel og sportslig-stram.

Porsche Stability Management (PSM).
PSM er et automatisk reguleringssystem til stabilisering i det køredynamiske grænseområde. Systemerne kan deaktiveres komplet i to trin. For bevidst sportslige køreegenskaber på racerbanen.

Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus).
I forbindelse med den 7-trins PDK arbejder systemet med en elektronisk reguleret, fuldt variabel bagakseltværspærring med fuldt variabel momentfordeling. For bedre vejgreb og en forøgelse af tværdynamikken samt øget kørselsstabilitet ved belastningsskift i sving og ved vognbaneskift.

Liftsystemet ”Smart”.
Liftsystemet, der fås som ekstraudstyr, hæver 911 GT3 30 mm på forakslen. Til forøgelse af frihøjden ved hastigheder op til ca. 50 km/h. En nyhed er den automatiske liftfunktion på grundlag af personligt lagrede positionsdata.

Kraftoverføring

7-trins PDK.
Til den nye 911 GT3 har 7-trins PDK fået en endnu mere sportslig tilpasning. Skiftevejene med skiftekontakterne er sprøde og korte. Alternativt kan du også skifte gear direkte med PDK-gearvælgeren – i den nye 911 GT3 minder den om en manuel gearstang. Uanset hvordan du skifter gear – med 7 performance-orienterede gear får du masser af motorsportsfornemmelse.

En nyhed er gearforvalget ved dynamisk nedgearing. Hvis føreren fx trækker i skiftekontakten ved nedbremsning før et sving, før det rette omdrejningstal er nået, så ”husker” PDK dette gearskift og skifter automatisk ned, så snart det optimale omdrejningstal er nået.

6-trins manuel GT-sportsgearkasse.
Med seks performance-orienterede gear, ekstremt korte skifteveje og yderst præcise, korte gearskift. I den forbindelse er der ikke fokus på hver tiendedel af et sekund, men på ubetinget køreglæde og ufiltrerede emotioner. Derudover sparer 911 GT3 ca. 17 kg vægt med den manuelle gearkasse inklusive dobbelt svinghjul og mekanisk bagakseltværspærring.

Letvægtskonstruktion

Adræthed.
Letvægtskonstruktion går altid helt ned i detaljen: Der finjusteres for hvert gram og kæmpes om hver eneste vægtbesparelse. Derfor er andelen af letvægtskomponenter af aluminium og kulfiberforstærket kunststof (CfK) øget yderligere, samtidig med at stabiliteten er bevaret. Dette giver endnu mere motorsportstypisk adræthed.

Kulfiber.
Frontklappen er fremstillet af kulfiberforstærket kunststof (CfK), hvilket hidtil har været forbeholdt 911 RS-modellerne. Hækspoileren er også af kulfiber, og det samme gælder taget (kan tilvælges).

Letvægtsglas.
En nyhed i 911 GT3 er anvendelsen af letvægtsglas til sideruderne og bagruden. Det er yderst stabilt, ridsefast og ekstra let.

Resultatet.
Resultatet er, at den nye 911 GT3 opnår et ydelses-vægt-forhold på 2,81 kg/hk og en cW-værdi på 0,34. Sådan sætter man nye rekordtider. Legende. Og især let.

Reguleringssystemer

Bagakselstyring med sportsafstemning.
Ved lave hastigheder styrer systemet baghjulene i modsat retning af de drejede forhjul. Det øger adrætheden, særligt i sving. Ved højere hastigheder styrer systemet baghjulene i samme retning som de drejede forhjul. Det øger kørselsstabiliteten, særligt i højhastighedsområdet og ved overhalinger på racerbanen.

Porsche Active Suspension Management (PASM, -20 mm).
Den elektroniske regulering af støddæmpersystemet regulerer aktivt og kontinuerligt dæmpningskraften til hvert enkelt hjul – afhængigt af kørebanens tilstand og kørestilen. PASM har to indstillinger; sportslig-komfortabel og sportslig-stram.

Porsche Stability Management (PSM).
PSM er et automatisk reguleringssystem til stabilisering i det køredynamiske grænseområde. Systemerne kan deaktiveres komplet i to trin. For bevidst sportslige køreegenskaber på racerbanen.

Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus).
I forbindelse med den 7-trins PDK arbejder systemet med en elektronisk reguleret, fuldt variabel bagakseltværspærring med fuldt variabel momentfordeling. For bedre vejgreb og en forøgelse af tværdynamikken samt øget kørselsstabilitet ved belastningsskift i sving og ved vognbaneskift.

Liftsystemet ”Smart”.
Liftsystemet, der fås som ekstraudstyr, hæver 911 GT3 30 mm på forakslen. Til forøgelse af frihøjden ved hastigheder op til ca. 50 km/h. En nyhed er den automatiske liftfunktion på grundlag af personligt lagrede positionsdata.

 

 

Galleri