Den nye 718 Spyder

Fra kr. 1.745.130

Teknik | Konfigurér

Tekniske Data

Tekniske data


Brændstofforbrug/emissioner*

Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 9,1 km/l

CO2-emissioner ved blandet kørsel: 251 g/km

9,1
km/l
251
g/km
420 hk/309 kW Ydelse (hk/kW)
4,4 sek. Acceleration 0 - 100 km/t
301 km/t Tophastighed
1.801 mm Bredde
4.430 mm Længde
Highlights
*

Ideen bag 718 Spyder

*

Hidsigprop. Vovehals. Himmelstormer. Den nye 718 Spyder skiller sig ud fra mængden. Og den er et løfte – til alle veje og alle førere. For her kommer en helt unik Roadster. Uden kompromiser. Uden dårlig samvittighed. Uden rationelle argumenter.

I stedet får du utæmmelige emotioner og masser af fartvind. Med et yderst adræt centermotorkoncept, som giver alle sportsvognsfans glædestårer i øjnene. Med en letvægtskaleche, som du nok aldrig kommer til at lukke. Med sportsundervogn, manuel gearkasse, døråbningsstropper – altså med alt det, som din dagligdag ikke har brug for, men som dit hjerte i høj grad har brug for.

Med alt det forfølger den nye 718 Spyder egentlig kun ét mål: Den vil tage søvnen fra dig – og fornuften. Den vil slippe din vilde side løs. Vække dine mest oprindelige instinkter. Bringe dig så tæt på himlen som muligt. Og endnu tættere på vejbanen.

Den nye 718 Spyder.

*

Design og aerodynamik

*

Hårnålesving. Spidse sving. Stigninger. Bjergracerløb har altid været en særlig udfordring. I starten af 1960'erne udbyggede Porsche med 718 RS 60 Spyder succeskonceptet med den legendariske 550 Spyder og dens efterfølgermodeller yderligere – letvægtskonstruktion, lavt tyngdepunkt, centermotor, stor adræthed – og skabte dermed opstandelse ved en lang række bjerg- og langdistanceracerløb.

Formsproget på 718 RS 60 Spyder var præget af dens funktion. At være hurtig, adræt, at vinde racerløb. Og lige netop dette formsprog ses nu igen på den nye 718 Spyder. Eksempelvis med den umiskendelige silhuet med den centermotortypiske flyline. Eller fronten: elegant afrundet, lav, tættere på vejbanen. Fronten er reduceret til det væsentlige. Dens klart definerede udformning med den Porsche typiske pileform stiller fartvinden en klar opgave: at skabe det optimale downforcetryk. Især i sving.

Den markant udformede frontspoilerliste giver med sin ekstra spoilereffekt foran hjulkasserne en reducering af den aerodynamiske opdrift på forakslen. Det centrale luftindtag i fronten optimerer aerodynamikken yderligere og leder luftstrømmen opad gennem luftudtaget foran frontklappen.

Selv undersiden af frontspoilerlisten er blevet aerodynamisk optimeret. Her sørger en særlig profil – der minder om overfladen på en golfbold – for en så lav luftmodstand som muligt. Air curtains i fronten minimerer luftturbulens ved hjulene og dermed luftmodstanden, ved at de målrettet leder den indstrømmende luft ud af hjulkasserne foran hjulene.

De store luftindtag med luftindtagsgitter sikrer en høj køleeffekt. Takket være gitrenes nye bikubeformede struktur er de rent aerodynamisk endnu mere effektive end på forgængermodellen.

Designet fuldendes yderligere af de 20" letmetalfælge, der sidder stramt i hjulkasserne og takket være sportsdæk overfører 718 Spyders præstationer til vejbanen med en stor flade. Den 718-typiske linjeføring på dørene sender luften ind i luftindtagene på siderne. De forsyner centermotoren med frisk luft og sørger for en effektiv køling af motoren – når det går hedt for sig.

På bagenden af den nye 718 Spyder ser man tydeligt, hvor fuldkommen ufornuft kan være. Bagenden er præget af de karakteristiske streamlinere, der rent optisk viderefører formen fra de sorte styrtbøjler. De giver den nye 718 Spyder sit umiskendelige look og minder samtidig om silhuetten på et par af forgængerne.

Den markante hækspoiler mellem de mørkttonede baglygter understreger det præstationsorienterede design. Ved hastigheder over 120 km/h køres den automatisk ud – og reducerer opdriften og giver øget kørselsstabilitet.

Den dynamiske afslutning på bagenden udgøres af diffusoren og det nye, iøjnefaldende sportsudstødningssystem. Dets to sorte sportsafgangsrør er rykket længere væk fra hinanden og skaber den ufiltrerede lyd, som ind imellem får selv fornuften til at være tavs. Den nye hækdiffusor skaber en meget hurtig strømning ved den bageste del af bilens bund og bidrager i afgørende grad til at reducere den samlede opdrift med 50 %. Supersportsvognsteknologi, som gør sig bemærket i hvert eneste sekund – yderst positivt naturligvis.

Ideen bag 718 Spyder

Hidsigprop. Vovehals. Himmelstormer. Den nye 718 Spyder skiller sig ud fra mængden. Og den er et løfte – til alle veje og alle førere. For her kommer en helt unik Roadster. Uden kompromiser. Uden dårlig samvittighed. Uden rationelle argumenter.

I stedet får du utæmmelige emotioner og masser af fartvind. Med et yderst adræt centermotorkoncept, som giver alle sportsvognsfans glædestårer i øjnene. Med en letvægtskaleche, som du nok aldrig kommer til at lukke. Med sportsundervogn, manuel gearkasse, døråbningsstropper – altså med alt det, som din dagligdag ikke har brug for, men som dit hjerte i høj grad har brug for.

Med alt det forfølger den nye 718 Spyder egentlig kun ét mål: Den vil tage søvnen fra dig – og fornuften. Den vil slippe din vilde side løs. Vække dine mest oprindelige instinkter. Bringe dig så tæt på himlen som muligt. Og endnu tættere på vejbanen.

Den nye 718 Spyder.

Design og aerodynamik

Hårnålesving. Spidse sving. Stigninger. Bjergracerløb har altid været en særlig udfordring. I starten af 1960'erne udbyggede Porsche med 718 RS 60 Spyder succeskonceptet med den legendariske 550 Spyder og dens efterfølgermodeller yderligere – letvægtskonstruktion, lavt tyngdepunkt, centermotor, stor adræthed – og skabte dermed opstandelse ved en lang række bjerg- og langdistanceracerløb.

Formsproget på 718 RS 60 Spyder var præget af dens funktion. At være hurtig, adræt, at vinde racerløb. Og lige netop dette formsprog ses nu igen på den nye 718 Spyder. Eksempelvis med den umiskendelige silhuet med den centermotortypiske flyline. Eller fronten: elegant afrundet, lav, tættere på vejbanen. Fronten er reduceret til det væsentlige. Dens klart definerede udformning med den Porsche typiske pileform stiller fartvinden en klar opgave: at skabe det optimale downforcetryk. Især i sving.

Den markant udformede frontspoilerliste giver med sin ekstra spoilereffekt foran hjulkasserne en reducering af den aerodynamiske opdrift på forakslen. Det centrale luftindtag i fronten optimerer aerodynamikken yderligere og leder luftstrømmen opad gennem luftudtaget foran frontklappen.

Selv undersiden af frontspoilerlisten er blevet aerodynamisk optimeret. Her sørger en særlig profil – der minder om overfladen på en golfbold – for en så lav luftmodstand som muligt. Air curtains i fronten minimerer luftturbulens ved hjulene og dermed luftmodstanden, ved at de målrettet leder den indstrømmende luft ud af hjulkasserne foran hjulene.

De store luftindtag med luftindtagsgitter sikrer en høj køleeffekt. Takket være gitrenes nye bikubeformede struktur er de rent aerodynamisk endnu mere effektive end på forgængermodellen.

Designet fuldendes yderligere af de 20" letmetalfælge, der sidder stramt i hjulkasserne og takket være sportsdæk overfører 718 Spyders præstationer til vejbanen med en stor flade. Den 718-typiske linjeføring på dørene sender luften ind i luftindtagene på siderne. De forsyner centermotoren med frisk luft og sørger for en effektiv køling af motoren – når det går hedt for sig.

På bagenden af den nye 718 Spyder ser man tydeligt, hvor fuldkommen ufornuft kan være. Bagenden er præget af de karakteristiske streamlinere, der rent optisk viderefører formen fra de sorte styrtbøjler. De giver den nye 718 Spyder sit umiskendelige look og minder samtidig om silhuetten på et par af forgængerne.

Den markante hækspoiler mellem de mørkttonede baglygter understreger det præstationsorienterede design. Ved hastigheder over 120 km/h køres den automatisk ud – og reducerer opdriften og giver øget kørselsstabilitet.

Den dynamiske afslutning på bagenden udgøres af diffusoren og det nye, iøjnefaldende sportsudstødningssystem. Dets to sorte sportsafgangsrør er rykket længere væk fra hinanden og skaber den ufiltrerede lyd, som ind imellem får selv fornuften til at være tavs. Den nye hækdiffusor skaber en meget hurtig strømning ved den bageste del af bilens bund og bidrager i afgørende grad til at reducere den samlede opdrift med 50 %. Supersportsvognsteknologi, som gør sig bemærket i hvert eneste sekund – yderst positivt naturligvis.

*

Kaleche

*

Vi kan lige så godt sige det, som det er: Du kommer kun til at ville lukke den i undtagelsestilfælde: den delvis elektriske og højhastighedskompatible letvægtskaleche på den nye 718 Spyder. Den er nem at åbne og lukke og forstærker også i lukket tilstand fremtoningen af den nye 718 Spyder.

Sidelinjen på kalechen er lav, og dens udformning videreføres harmonisk i streamlinerne på bagklappen. Bagest går kalechen over i to stramt spændte finner.

Frigørelsen foregår elektrisk. Kalechen stuves sammen under bagklappen med få bevægelser – naturligvis uden at det går ud over bagagerumsvolumenen. I forbindelse med Classic-pakken fås kalechen også tofarvet i rød-sort. Styrtbøjlerne kan som ekstraudstyr også fås lakeret i karrosserifarven.

*

Drivlinje

*

En 718 Boxster med 6-cylindret boxersugemotor. Klart. Men med en slagvolumen på 4,0 l? Spørgsmålet: "Kan det lade sig gøre?" Det kan det. Sagtens endda.

Fuldkommen. Eller sagt på en anden måde: en komplet nyudviklet boxermotor. 6 cylindre, en slagvolumen på 4,0 l, sugemotor, omdrejningsvillig. Klare meldinger, som vores ingeniører præsenterede med et bredt smil.

Med sine 420 hk yder motoren 45 hk mere end forgængermodellen. Et variabelt indsugningssystem med aktiverbart resonansspjæld sørger for en optimal lufttilførsel. Dertil kommer direkte benzinindsprøjtning (DFI), integreret tørsumpsmøring og en adaptiv cylinderstyring.

Det maksimale omdrejningstal? 8.000 omdr./min. Det maksimale drejningsmoment på 420 Nm er til rådighed mellem 5.000 og 6.800 omdr./min. Og det giver tilstrækkelig fremdrift til at accelerere den nye 718 Spyder fra 0 til 100 km/h på 4,4 sek. Ufornuftig: Sprinten slutter først på den anden side af 300 km/h.

Et akustisk udråbstegn: lyden fra den nye 718 Spyder. Takket være det markante sportsudstødningssystem med de to sorte afgangsrør, som er rykket et godt stykke væk fra hinanden, i venstre og højre side af hækdiffusoren. For en endnu kraftigere sportsvognslyd med et tryk på en knap.

*

Kraftoverføring

*

1. gear: igangsætning. 2. gear: acceleration. 3. gear: hævede øjenbryn. 4. gear: hævede mundvige. 5. gear: høj jubel. 6. gear: et tilfreds suk. Og det hele kan gentages, så ofte man ønsker det.

Kraftoverføringen i den nye 718 Spyder foregår via den præcise 6-trins manuelle gearkasse med dobbelt svinghjul, som er afstemt optimalt efter den høje ydelse. Skiftevejene er sprøde og korte. Køreoplevelsen er særligt aktiv, intensiv og rendyrket. Den dynamiske mellemgasfunktion hjælper også med til at holde dig – og dine endorfiner – i ilden, hvis du ønsker det.


Porsche Torque Vectoring (PTV) inkl. bagakseltværspærring

Kort sagt: PTV forbedrer køredynamikken. Og lidt mere udførligt: Den integrerede bagakseltværspærring giver mulighed for et bedre vejgreb samt en markant forøget tværdynamik og kørselsstabilitet ved belastningsskift i sving og ved vognbaneskift. Derudover kommer der ved en dynamisk kørestil målrettede bremseindgreb på det baghjul, der er inderst i svinget, allerede når man drejer rattet. Det giver mere trækkraft på det baghjul, der er yderst i svinget, så bilen nærmest trækkes ind i svinget. Indstyringsegenskaberne forbedres, adrætheden forøges.

Kaleche

Vi kan lige så godt sige det, som det er: Du kommer kun til at ville lukke den i undtagelsestilfælde: den delvis elektriske og højhastighedskompatible letvægtskaleche på den nye 718 Spyder. Den er nem at åbne og lukke og forstærker også i lukket tilstand fremtoningen af den nye 718 Spyder.

Sidelinjen på kalechen er lav, og dens udformning videreføres harmonisk i streamlinerne på bagklappen. Bagest går kalechen over i to stramt spændte finner.

Frigørelsen foregår elektrisk. Kalechen stuves sammen under bagklappen med få bevægelser – naturligvis uden at det går ud over bagagerumsvolumenen. I forbindelse med Classic-pakken fås kalechen også tofarvet i rød-sort. Styrtbøjlerne kan som ekstraudstyr også fås lakeret i karrosserifarven.

Drivlinje

En 718 Boxster med 6-cylindret boxersugemotor. Klart. Men med en slagvolumen på 4,0 l? Spørgsmålet: "Kan det lade sig gøre?" Det kan det. Sagtens endda.

Fuldkommen. Eller sagt på en anden måde: en komplet nyudviklet boxermotor. 6 cylindre, en slagvolumen på 4,0 l, sugemotor, omdrejningsvillig. Klare meldinger, som vores ingeniører præsenterede med et bredt smil.

Med sine 420 hk yder motoren 45 hk mere end forgængermodellen. Et variabelt indsugningssystem med aktiverbart resonansspjæld sørger for en optimal lufttilførsel. Dertil kommer direkte benzinindsprøjtning (DFI), integreret tørsumpsmøring og en adaptiv cylinderstyring.

Det maksimale omdrejningstal? 8.000 omdr./min. Det maksimale drejningsmoment på 420 Nm er til rådighed mellem 5.000 og 6.800 omdr./min. Og det giver tilstrækkelig fremdrift til at accelerere den nye 718 Spyder fra 0 til 100 km/h på 4,4 sek. Ufornuftig: Sprinten slutter først på den anden side af 300 km/h.

Et akustisk udråbstegn: lyden fra den nye 718 Spyder. Takket være det markante sportsudstødningssystem med de to sorte afgangsrør, som er rykket et godt stykke væk fra hinanden, i venstre og højre side af hækdiffusoren. For en endnu kraftigere sportsvognslyd med et tryk på en knap.

Kraftoverføring

1. gear: igangsætning. 2. gear: acceleration. 3. gear: hævede øjenbryn. 4. gear: hævede mundvige. 5. gear: høj jubel. 6. gear: et tilfreds suk. Og det hele kan gentages, så ofte man ønsker det.

Kraftoverføringen i den nye 718 Spyder foregår via den præcise 6-trins manuelle gearkasse med dobbelt svinghjul, som er afstemt optimalt efter den høje ydelse. Skiftevejene er sprøde og korte. Køreoplevelsen er særligt aktiv, intensiv og rendyrket. Den dynamiske mellemgasfunktion hjælper også med til at holde dig – og dine endorfiner – i ilden, hvis du ønsker det.


Porsche Torque Vectoring (PTV) inkl. bagakseltværspærring

Kort sagt: PTV forbedrer køredynamikken. Og lidt mere udførligt: Den integrerede bagakseltværspærring giver mulighed for et bedre vejgreb samt en markant forøget tværdynamik og kørselsstabilitet ved belastningsskift i sving og ved vognbaneskift. Derudover kommer der ved en dynamisk kørestil målrettede bremseindgreb på det baghjul, der er inderst i svinget, allerede når man drejer rattet. Det giver mere trækkraft på det baghjul, der er yderst i svinget, så bilen nærmest trækkes ind i svinget. Indstyringsegenskaberne forbedres, adrætheden forøges.

Highlights
*

Undervogn

*

Stille cruising. At svæve langs vejen på en sky. I en læderlænestol på fire hjul. For at sige det helt kort: I den nye 718 Spyder er du lige så langt væk fra det som en racerkører fra en bustur med pensionister.

Den adaptive GT-sportsundervogn på den nye 718 Spyder er konsekvent sat op til, at du skal kunne opleve hver eneste centimeter af vejbanen så direkte som muligt. Og klare alle sving. Takket være den brede sporvidde, den stramme afstemning af støddæmperne og det sænkede karrosseri bliver alle køreture ekstremt dynamiske.

Letvægtsfjederbensakslen foran har en GT-typisk opbygning, mens letvægtsfjederbensakslen bagpå er blevet tilpasset til 718 Spyders høje præstationer med ekstra forstærkninger og fjedre samt specifikke hjullejehuse. Kugleled på begge aksler binder desuden undervognen særligt stramt sammen med karrosseriet og gør derfor en endnu mere præcis hjulføring mulig. Højde, styrt og sporing samt undervognens stabilisatorer kan indstilles individuelt. Så den nye 718 Spyder holder både kursen og dit adrenalinniveau – fx ved det næste bjergracerløb.

Dynamiske gearkasseophæng

Det elektronisk regulerede system minimerer på den ene side de mærkbare svingninger og vibrationer fra hele drivlinjen, især fra motoren. På den anden side tilpasser det dæmpningskraften og stivheden til kørestilen og vejens beskaffenhed. Derfor kan man udnytte fordelene ved både et hårdt og et blødt motorophæng. Ved belastningsskift og i hurtige sving bliver køreegenskaberne mærkbart mere stabile og præcise. Samtidig reduceres motorens lodrette svingninger ved acceleration med fuldlast. Resultatet er en mere jævn og kraftfuld trækkraft på bagakslen, bedre vejgreb og en bedre acceleration. Og ved en afdæmpet kørestil øges kørekomforten takket være en blødere indstilling af de dynamiske gearkasseophæng.

Porsche Active Suspension Management (PASM)

Det variable støddæmpersystem regulerer dæmpningskraften aktivt og kontinuerligt – afhængigt af kørestilen og kørselssituationen – for hvert enkelt hjul. Med et tryk på en knap kan du vælge mellem to forskellige sportslige programmer: den normale indstilling til sportslig kørsel på offentlige veje og sportsindstillingen til maksimal tværacceleration og bedst muligt vejgreb på racerbanen. Derudover er karrosseriet sænket med 30 mm for at opnå et lavt tyngdepunkt for bilen. Det giver reducerede vippe- og nikkebevægelser for mere køredynamik og usædvanlige længde- og tværaccelerationer. Det vanvittige: Langturskomforten er stadig imponerende.

Porsche Stability Management (PSM)

PSM er et automatisk reguleringssystem til stabilisering i det køredynamiske grænseområde. Ud over antiblokeringssystemet (ABS) omfatter det reguleringssystemerne Electronic Stability Control (ESC) og Traction Control (TC). Sensorer beregner hele tiden kørselsretningen, kørsels- og rotationshastigheden samt tværaccelerationen. Derudfra beregner PSM den faktiske bevægelsesretning. Hvis den afviger fra den ønskede kurs, iværksætter systemet målrettede nedbremsninger på de enkelte hjul. Det særlige ved PSM i den nye 718 Spyder er den sportslige afstemning med yderst følsomme og præcist doserede reguleringsindgreb. Derudover kan systemerne deaktiveres komplet i to trin – noget, som hidtil har været forbeholdt GT-modellerne.

*

Fælge og dæk

*

De 20" letmetalfælge på den nye 718 Spyder er lakeret i sølvfarve. Som ekstraudstyr fås fælgene også lakeret i farven platinum (silkeglans) eller sort (silkeglans). Størrelserne på sportsdækkene med tilladelse til vejbrug er tilpasset til bilens ydelse. Mere præcist 245/35 ZR 20 på 8,5 J × 20 foran og 295/30 ZR 20 på 11 J × 20 bagpå. Masser af kontaktflade og grip, men på grund af den lavere profildybde er der dog øget fare for akvaplaning på våd vej.

Undervogn

Stille cruising. At svæve langs vejen på en sky. I en læderlænestol på fire hjul. For at sige det helt kort: I den nye 718 Spyder er du lige så langt væk fra det som en racerkører fra en bustur med pensionister.

Den adaptive GT-sportsundervogn på den nye 718 Spyder er konsekvent sat op til, at du skal kunne opleve hver eneste centimeter af vejbanen så direkte som muligt. Og klare alle sving. Takket være den brede sporvidde, den stramme afstemning af støddæmperne og det sænkede karrosseri bliver alle køreture ekstremt dynamiske.

Letvægtsfjederbensakslen foran har en GT-typisk opbygning, mens letvægtsfjederbensakslen bagpå er blevet tilpasset til 718 Spyders høje præstationer med ekstra forstærkninger og fjedre samt specifikke hjullejehuse. Kugleled på begge aksler binder desuden undervognen særligt stramt sammen med karrosseriet og gør derfor en endnu mere præcis hjulføring mulig. Højde, styrt og sporing samt undervognens stabilisatorer kan indstilles individuelt. Så den nye 718 Spyder holder både kursen og dit adrenalinniveau – fx ved det næste bjergracerløb.

Dynamiske gearkasseophæng

Det elektronisk regulerede system minimerer på den ene side de mærkbare svingninger og vibrationer fra hele drivlinjen, især fra motoren. På den anden side tilpasser det dæmpningskraften og stivheden til kørestilen og vejens beskaffenhed. Derfor kan man udnytte fordelene ved både et hårdt og et blødt motorophæng. Ved belastningsskift og i hurtige sving bliver køreegenskaberne mærkbart mere stabile og præcise. Samtidig reduceres motorens lodrette svingninger ved acceleration med fuldlast. Resultatet er en mere jævn og kraftfuld trækkraft på bagakslen, bedre vejgreb og en bedre acceleration. Og ved en afdæmpet kørestil øges kørekomforten takket være en blødere indstilling af de dynamiske gearkasseophæng.

Porsche Active Suspension Management (PASM)

Det variable støddæmpersystem regulerer dæmpningskraften aktivt og kontinuerligt – afhængigt af kørestilen og kørselssituationen – for hvert enkelt hjul. Med et tryk på en knap kan du vælge mellem to forskellige sportslige programmer: den normale indstilling til sportslig kørsel på offentlige veje og sportsindstillingen til maksimal tværacceleration og bedst muligt vejgreb på racerbanen. Derudover er karrosseriet sænket med 30 mm for at opnå et lavt tyngdepunkt for bilen. Det giver reducerede vippe- og nikkebevægelser for mere køredynamik og usædvanlige længde- og tværaccelerationer. Det vanvittige: Langturskomforten er stadig imponerende.

Porsche Stability Management (PSM)

PSM er et automatisk reguleringssystem til stabilisering i det køredynamiske grænseområde. Ud over antiblokeringssystemet (ABS) omfatter det reguleringssystemerne Electronic Stability Control (ESC) og Traction Control (TC). Sensorer beregner hele tiden kørselsretningen, kørsels- og rotationshastigheden samt tværaccelerationen. Derudfra beregner PSM den faktiske bevægelsesretning. Hvis den afviger fra den ønskede kurs, iværksætter systemet målrettede nedbremsninger på de enkelte hjul. Det særlige ved PSM i den nye 718 Spyder er den sportslige afstemning med yderst følsomme og præcist doserede reguleringsindgreb. Derudover kan systemerne deaktiveres komplet i to trin – noget, som hidtil har været forbeholdt GT-modellerne.

Fælge og dæk

De 20" letmetalfælge på den nye 718 Spyder er lakeret i sølvfarve. Som ekstraudstyr fås fælgene også lakeret i farven platinum (silkeglans) eller sort (silkeglans). Størrelserne på sportsdækkene med tilladelse til vejbrug er tilpasset til bilens ydelse. Mere præcist 245/35 ZR 20 på 8,5 J × 20 foran og 295/30 ZR 20 på 11 J × 20 bagpå. Masser af kontaktflade og grip, men på grund af den lavere profildybde er der dog øget fare for akvaplaning på våd vej.

*

Interiør

*

Vi ville gerne bare sige: "Værsgo at tage plads!", men det ville være en alt for utilstrækkelig beskrivelse af den første kontakt med den nye 718 Spyder. Man tager den nærmest på som en perfekt siddende handske. Det hele passer. Alt er tilpasset perfekt til føreren. Det skyldes især sportsvognsergonomien, som er blevet perfektioneret gennem årtier. Den stigende midterkonsol sikrer en kort afstand fra det motorsportstypisk lille GT-sportsrat til den forkortede gearstang og tilbage igen. Døråbningsstropper understreger det puristiske og sportslige interiør. Som option kan du også fravælge audio- og kommunikationssystemet – så er der slet ikke noget, der kan aflede din opmærksomhed fra den rendyrkede kørsel.

Kombiinstrumentet med de – typisk 718 – tre runde instrumenter og central omdrejningstæller forsyner hurtigt føreren med alle relevante informationer. Skiverne er sorte, mens viserne og stregerne på skalaerne er hvide, og det samme gælder for det analoge og digitale stopur (en del af Chrono-pakken) på instrumentpanelet. Midten af omdrejningstælleren er prydet af Spyder-modelbetegnelsen.

Pynteelementerne på instrumentpanelet og midterkonsollen er lakeret i karrosserifarven. Læderinteriør med udvidet omfang af læder, syninger og Alcantara® fås som ekstraudstyr. Optisk highlight: Den lakerede pynteliste på instrumentpanelet i eksteriørets farve går igen på dørene. Der fås også en interiørpakke med elementer af børstet aluminium i sort.

I forbindelse med læderinteriør kan man som ekstraudstyr vælge pyntesyningspakker, der skaber en kontrast i interiøret. De fås enten i sølvfarve, rød eller gul og omfatter også Spyder-modelbetegnelse på hovedstøtterne samt døråbningsstropperne. Farven på selerne kan ligeledes tilpasses individuelt som ekstraudstyr.

En henvisning til 718 Spyders historie: interiørpakken Spyder Classic (ekstraudstyr) i bordeauxrød-sort. Som ekstraudstyr kan farverne også vælges til kalechen, og de suppleres af et udvidet omfang af sort Alcantara® og pyntelister lakeret i GT-sølvmetallic.

Sæderne i den nye 718 Spyder afspejler også dens sportslige ambitioner. Indtrækket er på alle sædevarianter af sort læder, mens sædernes midterstykke er betrukket med Alcantara®. På hovedstøtterne er der en broderet Spyder-modelbetegnelse med forskellig farve på syningen afhængigt af udstyrsvarianten.

Sportssæder Plus

Sportssæderne Plus giver optimal støtte med deres sportslige og stramme polstring og forhøjede sidestykker. Ryglænet kan indstilles elektrisk, mens sædehøjden og længdepositionen kan indstilles mekanisk.

Adaptive sportssæder Plus

De adaptive sportssæder Plus går skridtet videre. De supplerer sportssæderne Plus med en elektrisk 18-vejs-indstilling. Det betyder, at sæderne kan tilpasses optimalt til dine behov, når det gælder sædehøjde, sæde- og ryglænshældning, sædedybdeindstilling, indstilling i længderetningen og 4-vejs-lændestøtte. Derudover kan sidestykkerne på sædehynden og ryglænet indstilles individuelt. For en præcist tilpasset sideføring i sving samt mere komfort på lange strækninger.

Skålformede sportssæder

Fås som ekstraudstyr: skålformede sportssæder med nedklappelige ryglæn, integreret sideairbag og manuel længdeindstilling. Sædeskålen er fremstillet af glas- og kulfiberforstærket kunststof med en overflade af kulfiber.

Komplet skålformede sæder

De komplet skålformede sæder er fremstillet af kulfiberforstærket kunststof (CfK) i kulfiberlook. Dermed giver de en særligt god sideføring samtidig med en minimal vægt. Indstillingen i længderetningen foretages manuelt, mens højdeindstillingen er elektrisk.

*

Interiørpakke Spyder Classic

*

Allerede tilbage i 1950'erne var vores ingeniører en smule ufornuftige – på den positive måde. I 1957 sendte de eksempelvis den dengang nyligt afprøvede 718 RSK Spyder på banen i verdens nok hårdeste langdistanceracerløb, 24 timer i Le Mans. Året efter opnåede den en tredjeplads og en fjerdeplads i løbet. De blev fulgt op med sejre i det europæiske bjergmesterskab og Targa Florio i 1959. Dens direkte efterfølger var 718 RS 60 Spyder. I fællesskab dominerede de bjergmesterskaberne gennem mange år.

Med interiørpakken Spyder Classic (ekstraudstyr) lever denne legende videre i den nye 718 Spyder. Det starter med det særlige tofarvede look i bordeauxrød-sort – der også fås som ekstraudstyr til kalechen på den nye 718 Spyder. Som en kontrast dertil er der et udvidet omfang af sort Alcantara®, som det kendes fra motorsporten. Pyntelisterne lakeret i GT-sølvmetallic udgør et modspil til den udtryksfulde farvekombination med enkel elegance og minder om stilen fra historiske racerbiler.

*

Sikkerhed

*

Til trods for al ufornuften kan vi også være ekstremt fornuftige. Ikke kun når det gælder kvalitet og bæredygtighed, men også når det gælder det vigtigste: at du kommer sikkert frem.

Bremser

En stor kraft medfører et stort ansvar, siger man. Derfor er den nye 718 Spyder udstyret med bremser, som er afledt direkte fra 911 GT3. Mere præcist foran 6-stemplede, bagpå 4-stemplede aluminiums-monobloc-fastsaddelbremser med røde bremsesadler. For en stor formstivhed og en fremragende trykpunktsadfærd, også ved høje belastninger. De sammensatte bremseskiver, som er tilpasset til den høje ydelse, har både for og bag en stor diameter på 380 mm. For at opnå en stor termisk belastningsevne og god respons – selv på våd vej – er de indvendigt ventilerede og perforerede.

Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB)

Testet i motorsporten: Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), der fås som ekstraudstyr. Med deres særligt store bremseskivediametre, 410 mm foran og 390 mm bagpå, byder de på en endnu bedre bremseeffekt. Anvendelsen af gule 6-stemplede aluminiums-monobloc-fastsadler på forakslen og 4-stemplede aluminiums-monobloc-fastsadler på bagakslen sørger for et meget højt og især konstant bremsetryk. Især ved høj belastning er der gode forudsætninger for en kort bremselængde. Den afgørende fordel ved keramikbremsesystemet er den ekstremt lave vægt. Bremseskiverne er ca. 50 % lettere end støbejernsskiver med sammenlignelig konstruktion og størrelse.

Det har ikke kun en positiv indflydelse på præstationerne og forbruget, men reducerer også de uaffjedrede og roterende masser. Effekten er bedre vejgreb samt øget køre- og rullekomfort, især på ujævn vej.

Passiv sikkerhed

Sikkerhedskonceptet består af en stivhedsoptimeret karrosserikonstruktion, en todelt styrtbøjle og to fullsizeairbags, som udløses i to trin afhængigt af ulykkens type og alvorsgrad. Der kommer ekstra beskyttelse fra Porsche Side Impact Protection System (POSIP), som består af sidekollisionsbeskyttelsen i dørene, sideairbags integreret i sædernes sidestykker og hovedairbags til fører og forsædepassager integreret i dørelementerne. Kort sagt: høj sikkerhed – også med åben kaleche.

Lyssystemer

For at du altid ved, hvad der venter dig, er den nye 718 Spyder som standard udstyret med bixenonforlygter med integreret LED-dagskørelys. Som ekstraudstyr fås mørkttonede bixenonforlygter inklusive Porsche Dynamic Light System (PDLS) og LED-forlygter med Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus).

Interiør

Vi ville gerne bare sige: "Værsgo at tage plads!", men det ville være en alt for utilstrækkelig beskrivelse af den første kontakt med den nye 718 Spyder. Man tager den nærmest på som en perfekt siddende handske. Det hele passer. Alt er tilpasset perfekt til føreren. Det skyldes især sportsvognsergonomien, som er blevet perfektioneret gennem årtier. Den stigende midterkonsol sikrer en kort afstand fra det motorsportstypisk lille GT-sportsrat til den forkortede gearstang og tilbage igen. Døråbningsstropper understreger det puristiske og sportslige interiør. Som option kan du også fravælge audio- og kommunikationssystemet – så er der slet ikke noget, der kan aflede din opmærksomhed fra den rendyrkede kørsel.

Kombiinstrumentet med de – typisk 718 – tre runde instrumenter og central omdrejningstæller forsyner hurtigt føreren med alle relevante informationer. Skiverne er sorte, mens viserne og stregerne på skalaerne er hvide, og det samme gælder for det analoge og digitale stopur (en del af Chrono-pakken) på instrumentpanelet. Midten af omdrejningstælleren er prydet af Spyder-modelbetegnelsen.

Pynteelementerne på instrumentpanelet og midterkonsollen er lakeret i karrosserifarven. Læderinteriør med udvidet omfang af læder, syninger og Alcantara® fås som ekstraudstyr. Optisk highlight: Den lakerede pynteliste på instrumentpanelet i eksteriørets farve går igen på dørene. Der fås også en interiørpakke med elementer af børstet aluminium i sort.

I forbindelse med læderinteriør kan man som ekstraudstyr vælge pyntesyningspakker, der skaber en kontrast i interiøret. De fås enten i sølvfarve, rød eller gul og omfatter også Spyder-modelbetegnelse på hovedstøtterne samt døråbningsstropperne. Farven på selerne kan ligeledes tilpasses individuelt som ekstraudstyr.

En henvisning til 718 Spyders historie: interiørpakken Spyder Classic (ekstraudstyr) i bordeauxrød-sort. Som ekstraudstyr kan farverne også vælges til kalechen, og de suppleres af et udvidet omfang af sort Alcantara® og pyntelister lakeret i GT-sølvmetallic.

Sæderne i den nye 718 Spyder afspejler også dens sportslige ambitioner. Indtrækket er på alle sædevarianter af sort læder, mens sædernes midterstykke er betrukket med Alcantara®. På hovedstøtterne er der en broderet Spyder-modelbetegnelse med forskellig farve på syningen afhængigt af udstyrsvarianten.

Sportssæder Plus

Sportssæderne Plus giver optimal støtte med deres sportslige og stramme polstring og forhøjede sidestykker. Ryglænet kan indstilles elektrisk, mens sædehøjden og længdepositionen kan indstilles mekanisk.

Adaptive sportssæder Plus

De adaptive sportssæder Plus går skridtet videre. De supplerer sportssæderne Plus med en elektrisk 18-vejs-indstilling. Det betyder, at sæderne kan tilpasses optimalt til dine behov, når det gælder sædehøjde, sæde- og ryglænshældning, sædedybdeindstilling, indstilling i længderetningen og 4-vejs-lændestøtte. Derudover kan sidestykkerne på sædehynden og ryglænet indstilles individuelt. For en præcist tilpasset sideføring i sving samt mere komfort på lange strækninger.

Skålformede sportssæder

Fås som ekstraudstyr: skålformede sportssæder med nedklappelige ryglæn, integreret sideairbag og manuel længdeindstilling. Sædeskålen er fremstillet af glas- og kulfiberforstærket kunststof med en overflade af kulfiber.

Komplet skålformede sæder

De komplet skålformede sæder er fremstillet af kulfiberforstærket kunststof (CfK) i kulfiberlook. Dermed giver de en særligt god sideføring samtidig med en minimal vægt. Indstillingen i længderetningen foretages manuelt, mens højdeindstillingen er elektrisk.

Interiørpakke Spyder Classic

Allerede tilbage i 1950'erne var vores ingeniører en smule ufornuftige – på den positive måde. I 1957 sendte de eksempelvis den dengang nyligt afprøvede 718 RSK Spyder på banen i verdens nok hårdeste langdistanceracerløb, 24 timer i Le Mans. Året efter opnåede den en tredjeplads og en fjerdeplads i løbet. De blev fulgt op med sejre i det europæiske bjergmesterskab og Targa Florio i 1959. Dens direkte efterfølger var 718 RS 60 Spyder. I fællesskab dominerede de bjergmesterskaberne gennem mange år.

Med interiørpakken Spyder Classic (ekstraudstyr) lever denne legende videre i den nye 718 Spyder. Det starter med det særlige tofarvede look i bordeauxrød-sort – der også fås som ekstraudstyr til kalechen på den nye 718 Spyder. Som en kontrast dertil er der et udvidet omfang af sort Alcantara®, som det kendes fra motorsporten. Pyntelisterne lakeret i GT-sølvmetallic udgør et modspil til den udtryksfulde farvekombination med enkel elegance og minder om stilen fra historiske racerbiler.

Sikkerhed

Til trods for al ufornuften kan vi også være ekstremt fornuftige. Ikke kun når det gælder kvalitet og bæredygtighed, men også når det gælder det vigtigste: at du kommer sikkert frem.

Bremser

En stor kraft medfører et stort ansvar, siger man. Derfor er den nye 718 Spyder udstyret med bremser, som er afledt direkte fra 911 GT3. Mere præcist foran 6-stemplede, bagpå 4-stemplede aluminiums-monobloc-fastsaddelbremser med røde bremsesadler. For en stor formstivhed og en fremragende trykpunktsadfærd, også ved høje belastninger. De sammensatte bremseskiver, som er tilpasset til den høje ydelse, har både for og bag en stor diameter på 380 mm. For at opnå en stor termisk belastningsevne og god respons – selv på våd vej – er de indvendigt ventilerede og perforerede.

Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB)

Testet i motorsporten: Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), der fås som ekstraudstyr. Med deres særligt store bremseskivediametre, 410 mm foran og 390 mm bagpå, byder de på en endnu bedre bremseeffekt. Anvendelsen af gule 6-stemplede aluminiums-monobloc-fastsadler på forakslen og 4-stemplede aluminiums-monobloc-fastsadler på bagakslen sørger for et meget højt og især konstant bremsetryk. Især ved høj belastning er der gode forudsætninger for en kort bremselængde. Den afgørende fordel ved keramikbremsesystemet er den ekstremt lave vægt. Bremseskiverne er ca. 50 % lettere end støbejernsskiver med sammenlignelig konstruktion og størrelse.

Det har ikke kun en positiv indflydelse på præstationerne og forbruget, men reducerer også de uaffjedrede og roterende masser. Effekten er bedre vejgreb samt øget køre- og rullekomfort, især på ujævn vej.

Passiv sikkerhed

Sikkerhedskonceptet består af en stivhedsoptimeret karrosserikonstruktion, en todelt styrtbøjle og to fullsizeairbags, som udløses i to trin afhængigt af ulykkens type og alvorsgrad. Der kommer ekstra beskyttelse fra Porsche Side Impact Protection System (POSIP), som består af sidekollisionsbeskyttelsen i dørene, sideairbags integreret i sædernes sidestykker og hovedairbags til fører og forsædepassager integreret i dørelementerne. Kort sagt: høj sikkerhed – også med åben kaleche.

Lyssystemer

For at du altid ved, hvad der venter dig, er den nye 718 Spyder som standard udstyret med bixenonforlygter med integreret LED-dagskørelys. Som ekstraudstyr fås mørkttonede bixenonforlygter inklusive Porsche Dynamic Light System (PDLS) og LED-forlygter med Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus).

Uden rationelle argumenter.

I stedet får du utæmmelige emotioner og masser af fartvind.
Galleri