718 Cayman GT4

Fra kr. 1.801.082

Teknik | Konfigurér

Tekniske Data

Teknisk data


Brændstofforbrug/emissioner*

Brændstofforbrug ved blandet kørsel: 9,1 km/l

CO2-emissioner ved blandet kørsel: 251 g/km

9,1
km/l
251
g/km
420 hk/309 kW Ydelse (hk/kW)
4,4 sek. Acceleration 0 - 100 km/t
304 km/t Tophastighed
1.801 mm Bredde
4.456 mm Længde
Highlights
*

Ideen bag 718 Cayman GT4

*

Fornuft. Ufornuft. Forstand. Vanvid. Fuldkommen. Fuldkommen vanvittig. Grænsen derimellem er nogle gange meget smal. Og nogle gange er den skarp som et barberblad.

Den nye 718 Cayman GT4 er den perfekte sportsvogn til alle, der gerne kører helt til grænsen. Til alle, der stiller spørgsmålet ”Hvorfor egentlig ikke” frem for ”Hvorfor”. Til alle, der tager sjov alvorligt og hellere vil sidde i et sportssæde end i en lænestol.

Til dem har vi udstyret den nye 718 Cayman GT4 med alt det, som får pulsen i vejret. En 4,0-liters 6-cylindret boxersugemotor med 420 hk, manuel gearkasse, hækspoiler. Med en diffusor, der indgyder respekt, og en ekstremt downforceorienteret aerodynamik. GT3-teknik til undervognen og i kabinen – motorsportsgener. Resultatet er en voldsom køremaskine, som aldrig har hørt om autonom kørsel.

Fuldkommen? Måske. Ufornuftig? Sandsynligvis. Sandheden ligger – ligesom motoren – i midten. Men midten er i dette tilfælde ikke noget kompromis, men i stedet skarp som et barberblad.

Den nye 718 Cayman GT4.

*

Design og aerodynamik

*

Ikke en lummer vind. Ikke en blid brise. Der er udsigt til storm. Et blik på den nye 718 Cayman GT4 er nok til at se, at luftmodstand ikke kan betale sig.

Det aerodynamiske koncept til den nye 718 Cayman GT4 er blevet skærpet markant. Det starter allerede på fronten. Dens klart definerede udformning med den Porsche typiske pileform angiver en entydig retning for fartvinden og stiller den en klar opgave: at skabe det optimale downforcetryk.

Den markant udformede frontspoilerliste giver med sin ekstra spoilereffekt foran hjulkasserne ekstra aerodynamisk downforce på forakslen. Det centrale luftindtag i fronten optimerer aerodynamikken yderligere og leder luftstrømmen opad gennem luftudtaget foran frontklappen. Selv undersiden af frontspoilerlisten er blevet aerodynamisk optimeret. Her sørger en særlig profil – der minder om overfladen på en golfbold – for en så lav luftmodstand som muligt.

Air curtains i fronten minimerer luftturbulens ved hjulene og dermed luftmodstanden, ved at de målrettet leder den indstrømmende luft ud af hjulkasserne foran hjulene.

De nye luftindtagsgitre er forsynet med en bikubeformet overflade. På den måde giver de mindre modstand over for fartvinden, men beskytter stadig køleren pålideligt mod stenslag – og spiser fluer til morgenmad.

Luftindtagene på siderne bag dørene er endnu et eksempel på præstationsorienteret design: Sideblades med indpræget GT4-logo sørger for ekstra tryk. Resultatet er en bedre luftindsugning og en mere effektiv køling af motoren.

Bilens tyngdepunkt: lavt. Afstanden til vejbanen: minimal. For den nye 718 Cayman GT4 har tæt kontakt til alt det, som er vigtigt for den. Platinfarvede 20” letmetalfælge, som næsten fylder hjulkasserne helt ud, sørger for optimal kontakt. Den brede sporvidde i kombination med sportsdækkene forbedrer både vejgrebet, men også præstationen i sving.

Bagenden er domineret af den faste hækspoiler udført i én del med integrerede sideblades og støtter af aluminium. Den stammer også umiskendeligt fra racerbanen, giver downforce på bagakslen og dermed godt vejgreb – ikke kun i sving. Samtidig skaber den klare forhold og signalerer til alle optimister, som gerne vil overhale den nye 718 Cayman GT4: Glem det.

En sportslig afslutning ned mod asfalten: den nye underdel på bagenden. De to sorte afgangsrør fra sportsudstødningssystemet er rykket et godt stykke væk fra hinanden. Det skaber plads til den nye diffusor. Ikke nogen optisk sniksnak, men i stedet supersportsvognsteknologi, som skaber en meget hurtig luftstrøm ved den bageste del af bilens bund og dermed et endnu stærkere undertryk eller 40 % mere downforce på bagakslen end på forgængermodellen.

Resten er tavshed. I hvert fald hos rivalerne til den nye 718 Cayman GT4.

Ideen bag 718 Cayman GT4

Fornuft. Ufornuft. Forstand. Vanvid. Fuldkommen. Fuldkommen vanvittig. Grænsen derimellem er nogle gange meget smal. Og nogle gange er den skarp som et barberblad.

Den nye 718 Cayman GT4 er den perfekte sportsvogn til alle, der gerne kører helt til grænsen. Til alle, der stiller spørgsmålet ”Hvorfor egentlig ikke” frem for ”Hvorfor”. Til alle, der tager sjov alvorligt og hellere vil sidde i et sportssæde end i en lænestol.

Til dem har vi udstyret den nye 718 Cayman GT4 med alt det, som får pulsen i vejret. En 4,0-liters 6-cylindret boxersugemotor med 420 hk, manuel gearkasse, hækspoiler. Med en diffusor, der indgyder respekt, og en ekstremt downforceorienteret aerodynamik. GT3-teknik til undervognen og i kabinen – motorsportsgener. Resultatet er en voldsom køremaskine, som aldrig har hørt om autonom kørsel.

Fuldkommen? Måske. Ufornuftig? Sandsynligvis. Sandheden ligger – ligesom motoren – i midten. Men midten er i dette tilfælde ikke noget kompromis, men i stedet skarp som et barberblad.

Den nye 718 Cayman GT4.

Design og aerodynamik

Ikke en lummer vind. Ikke en blid brise. Der er udsigt til storm. Et blik på den nye 718 Cayman GT4 er nok til at se, at luftmodstand ikke kan betale sig.

Det aerodynamiske koncept til den nye 718 Cayman GT4 er blevet skærpet markant. Det starter allerede på fronten. Dens klart definerede udformning med den Porsche typiske pileform angiver en entydig retning for fartvinden og stiller den en klar opgave: at skabe det optimale downforcetryk.

Den markant udformede frontspoilerliste giver med sin ekstra spoilereffekt foran hjulkasserne ekstra aerodynamisk downforce på forakslen. Det centrale luftindtag i fronten optimerer aerodynamikken yderligere og leder luftstrømmen opad gennem luftudtaget foran frontklappen. Selv undersiden af frontspoilerlisten er blevet aerodynamisk optimeret. Her sørger en særlig profil – der minder om overfladen på en golfbold – for en så lav luftmodstand som muligt.

Air curtains i fronten minimerer luftturbulens ved hjulene og dermed luftmodstanden, ved at de målrettet leder den indstrømmende luft ud af hjulkasserne foran hjulene.

De nye luftindtagsgitre er forsynet med en bikubeformet overflade. På den måde giver de mindre modstand over for fartvinden, men beskytter stadig køleren pålideligt mod stenslag – og spiser fluer til morgenmad.

Luftindtagene på siderne bag dørene er endnu et eksempel på præstationsorienteret design: Sideblades med indpræget GT4-logo sørger for ekstra tryk. Resultatet er en bedre luftindsugning og en mere effektiv køling af motoren.

Bilens tyngdepunkt: lavt. Afstanden til vejbanen: minimal. For den nye 718 Cayman GT4 har tæt kontakt til alt det, som er vigtigt for den. Platinfarvede 20” letmetalfælge, som næsten fylder hjulkasserne helt ud, sørger for optimal kontakt. Den brede sporvidde i kombination med sportsdækkene forbedrer både vejgrebet, men også præstationen i sving.

Bagenden er domineret af den faste hækspoiler udført i én del med integrerede sideblades og støtter af aluminium. Den stammer også umiskendeligt fra racerbanen, giver downforce på bagakslen og dermed godt vejgreb – ikke kun i sving. Samtidig skaber den klare forhold og signalerer til alle optimister, som gerne vil overhale den nye 718 Cayman GT4: Glem det.

En sportslig afslutning ned mod asfalten: den nye underdel på bagenden. De to sorte afgangsrør fra sportsudstødningssystemet er rykket et godt stykke væk fra hinanden. Det skaber plads til den nye diffusor. Ikke nogen optisk sniksnak, men i stedet supersportsvognsteknologi, som skaber en meget hurtig luftstrøm ved den bageste del af bilens bund og dermed et endnu stærkere undertryk eller 40 % mere downforce på bagakslen end på forgængermodellen.

Resten er tavshed. I hvert fald hos rivalerne til den nye 718 Cayman GT4.

*

Drivlinje

*

Boxermotor, sugemotor, placeret centralt. En slagvolumen på 4,0 l. 6 cylindre. 420 hk (309 kW). Det lyder vanvittigt. Det er det også.

Den komplet nyudviklede 6-cylindrede boxermotor er udstyret med direkte benzinindsprøjtning (DFI), integreret tørsumpsmøring og en adaptiv cylinderstyring. Desuden sørger et variabelt indsugningssystem med aktiverbart resonansspjæld for en optimal lufttilførsel til motoren. Det lyder teknisk og en lille smule tørt, men det er faktisk præcist det modsatte.

Ud fra slagvolumenen på 4,0 liter genererer motoren hele 420 hk – 35 hk mere end motoren i forgængermodellen. Det maksimale omdrejningstal? 8.000 omdr./min. Det maksimale drejningsmoment på 420 Nm er til rådighed mellem 5.000 og 6.800 omdr./min. Dermed sprinter den nye 718 Cayman GT4 fra 0 til 100 km/h på 4,4 sek. Tophastigheden er over 300 km/h.

Et statement i sig selv: lyden af den nye 718 Cayman GT4. Takket være det nye, markante sportsudstødningssystem med de to sorte afgangsrør, som er rykket et godt stykke væk fra hinanden, i venstre og højre side af hækdiffusoren. For en endnu kraftigere sportsvognslyd med et tryk på en knap.

*

Kraftoverføring

*

6-trins manuel gearkasse

Den præcise 6-trins manuelle gearkasse er udstyret med et dobbelt svinghjul og overfører med sine optimalt afstemte udvekslinger motorens høje ydelse direkte til vejen. Og så sørger den tilmed for en særligt sportslig køreoplevelse. Skarpt sving forude, nedgearing, lang lige strækning, opgearing: Du er selv herre over gearskiftet. For en præstation, der ikke kun kan måles i ydelsestal. Men også i en masse køreglæde. Og den dynamiske mellemgasfunktion hjælper også med til at holde dig – og dine endorfiner – i ilden, hvis du ønsker det.

Porsche Torque Vectoring (PTV) inkl. bagakseltværspærring

Kort sagt: PTV forbedrer køredynamikken. Og lidt mere udførligt: Den integrerede bagakseltværspærring giver mulighed for et bedre vejgreb samt en markant forøget tværdynamik og kørselsstabilitet ved belastningsskift i sving og ved vognbaneskift. Derudover kommer der ved en dynamisk kørestil målrettede bremseindgreb på det baghjul, der er inderst i svinget, allerede når man drejer rattet. Det giver mere trækkraft på det baghjul, der er yderst i svinget, så bilen nærmest trækkes ind i svinget. Indstyringsegenskaberne forbedres, adrætheden forøges.

*

Porsche Torque Vectoring (PTV) inkl. bagakseltværspærring

*

Er det fornuftigt at blive rystet igennem omgang for omgang? At mærke hver en centimeter af strækningen, hele tiden bagdelen helt tæt på vejen? Naturligvis ikke. Og derfor er det jo så sjovt. Og præcist derfor et den adaptive GT-sportsundervogn sat endnu mere konsekvent op til køreglæde. Resultatet er en usædvanlig adræthed, høj kørselssikkerhed og stabile køreegenskaber i højhastighedsområdet. Grundlaget er GT-teknik. Letvægtsfjederbensakslen foran har en GT-typisk opbygning, mens letvægtsfjederbensakslen bagpå er blevet tilpasset til 718 Cayman GT4's enorme præstationer med ekstra forstærkninger og hjælpefjedre samt specifikke hjullejehuse. Kugleled på begge aksler binder desuden undervognen særligt stramt sammen med karrosseriet og gør derfor en endnu mere præcis hjulføring mulig. Højde, styrt og sporing samt undervognens stabilisatorer kan indstilles individuelt, når bilen skal anvendes på racerbanen. Du skal nok komme til at opleve, hvad du får ud af det.

Dynamiske gearkasseophæng

Det elektronisk regulerede system minimerer på den ene side de mærkbare svingninger og vibrationer fra hele drivlinjen, især fra motoren. På den anden side tilpasser det dæmpningskraften og stivheden til kørestilen og vejens beskaffenhed. Derfor kan man udnytte fordelene ved både et hårdt og et blødt motorophæng. Ved belastningsskift og i hurtige sving bliver køreegenskaberne mærkbart mere stabile og præcise. Samtidig reduceres motorens lodrette svingninger ved acceleration med fuldlast. Resultatet er en mere jævn og kraftfuld trækkraft på bagakslen, bedre vejgreb og en bedre acceleration. Og ved en afdæmpet kørestil øges kørekomforten takket være en blødere indstilling af de dynamiske gearkasseophæng. Hvis du da ønsker det.

Porsche Active Suspension Management (PASM)

Det variable støddæmpersystem regulerer dæmpningskraften aktivt og kontinuerligt – afhængigt af kørestilen og kørselssituationen – for hvert enkelt hjul. Med et tryk på en knap kan du vælge mellem to forskellige sportslige programmer: den normale indstilling til sportslig kørsel på offentlige veje og sportsindstillingen til maksimal tværacceleration og bedst muligt vejgreb på racerbanen. Derudover er karrosseriet sænket med 30 mm i forhold til 718 Cayman for at opnå et lavt tyngdepunkt for bilen. Det giver reducerede vippe- og nikkebevægelser for mere køredynamik og usædvanlige længde- og tværaccelerationer.

Porsche Stability Management (PSM)

PSM er et automatisk reguleringssystem til stabilisering i det køredynamiske grænseområde. Ud over antiblokeringssystemet (ABS) omfatter det reguleringssystemerne Electronic Stability Control (ESC) og Traction Control (TC). Sensorer beregner hele tiden kørselsretningen, kørsels- og rotationshastigheden samt tværaccelerationen. Derudfra beregner PSM den faktiske bevægelsesretning. Hvis den afviger fra den ønskede kurs, iværksætter systemet målrettede nedbremsninger på de enkelte hjul. Det særlige ved PSM i den nye 718 Cayman GT4 er den sportslige afstemning med yderst følsomme og præcist doserede reguleringsindgreb. Derudover kan systemerne deaktiveres komplet i to trin.

Drivlinje

Boxermotor, sugemotor, placeret centralt. En slagvolumen på 4,0 l. 6 cylindre. 420 hk (309 kW). Det lyder vanvittigt. Det er det også.

Den komplet nyudviklede 6-cylindrede boxermotor er udstyret med direkte benzinindsprøjtning (DFI), integreret tørsumpsmøring og en adaptiv cylinderstyring. Desuden sørger et variabelt indsugningssystem med aktiverbart resonansspjæld for en optimal lufttilførsel til motoren. Det lyder teknisk og en lille smule tørt, men det er faktisk præcist det modsatte.

Ud fra slagvolumenen på 4,0 liter genererer motoren hele 420 hk – 35 hk mere end motoren i forgængermodellen. Det maksimale omdrejningstal? 8.000 omdr./min. Det maksimale drejningsmoment på 420 Nm er til rådighed mellem 5.000 og 6.800 omdr./min. Dermed sprinter den nye 718 Cayman GT4 fra 0 til 100 km/h på 4,4 sek. Tophastigheden er over 300 km/h.

Et statement i sig selv: lyden af den nye 718 Cayman GT4. Takket være det nye, markante sportsudstødningssystem med de to sorte afgangsrør, som er rykket et godt stykke væk fra hinanden, i venstre og højre side af hækdiffusoren. For en endnu kraftigere sportsvognslyd med et tryk på en knap.

Kraftoverføring

6-trins manuel gearkasse

Den præcise 6-trins manuelle gearkasse er udstyret med et dobbelt svinghjul og overfører med sine optimalt afstemte udvekslinger motorens høje ydelse direkte til vejen. Og så sørger den tilmed for en særligt sportslig køreoplevelse. Skarpt sving forude, nedgearing, lang lige strækning, opgearing: Du er selv herre over gearskiftet. For en præstation, der ikke kun kan måles i ydelsestal. Men også i en masse køreglæde. Og den dynamiske mellemgasfunktion hjælper også med til at holde dig – og dine endorfiner – i ilden, hvis du ønsker det.

Porsche Torque Vectoring (PTV) inkl. bagakseltværspærring

Kort sagt: PTV forbedrer køredynamikken. Og lidt mere udførligt: Den integrerede bagakseltværspærring giver mulighed for et bedre vejgreb samt en markant forøget tværdynamik og kørselsstabilitet ved belastningsskift i sving og ved vognbaneskift. Derudover kommer der ved en dynamisk kørestil målrettede bremseindgreb på det baghjul, der er inderst i svinget, allerede når man drejer rattet. Det giver mere trækkraft på det baghjul, der er yderst i svinget, så bilen nærmest trækkes ind i svinget. Indstyringsegenskaberne forbedres, adrætheden forøges.

Porsche Torque Vectoring (PTV) inkl. bagakseltværspærring

Er det fornuftigt at blive rystet igennem omgang for omgang? At mærke hver en centimeter af strækningen, hele tiden bagdelen helt tæt på vejen? Naturligvis ikke. Og derfor er det jo så sjovt. Og præcist derfor et den adaptive GT-sportsundervogn sat endnu mere konsekvent op til køreglæde. Resultatet er en usædvanlig adræthed, høj kørselssikkerhed og stabile køreegenskaber i højhastighedsområdet. Grundlaget er GT-teknik. Letvægtsfjederbensakslen foran har en GT-typisk opbygning, mens letvægtsfjederbensakslen bagpå er blevet tilpasset til 718 Cayman GT4's enorme præstationer med ekstra forstærkninger og hjælpefjedre samt specifikke hjullejehuse. Kugleled på begge aksler binder desuden undervognen særligt stramt sammen med karrosseriet og gør derfor en endnu mere præcis hjulføring mulig. Højde, styrt og sporing samt undervognens stabilisatorer kan indstilles individuelt, når bilen skal anvendes på racerbanen. Du skal nok komme til at opleve, hvad du får ud af det.

Dynamiske gearkasseophæng

Det elektronisk regulerede system minimerer på den ene side de mærkbare svingninger og vibrationer fra hele drivlinjen, især fra motoren. På den anden side tilpasser det dæmpningskraften og stivheden til kørestilen og vejens beskaffenhed. Derfor kan man udnytte fordelene ved både et hårdt og et blødt motorophæng. Ved belastningsskift og i hurtige sving bliver køreegenskaberne mærkbart mere stabile og præcise. Samtidig reduceres motorens lodrette svingninger ved acceleration med fuldlast. Resultatet er en mere jævn og kraftfuld trækkraft på bagakslen, bedre vejgreb og en bedre acceleration. Og ved en afdæmpet kørestil øges kørekomforten takket være en blødere indstilling af de dynamiske gearkasseophæng. Hvis du da ønsker det.

Porsche Active Suspension Management (PASM)

Det variable støddæmpersystem regulerer dæmpningskraften aktivt og kontinuerligt – afhængigt af kørestilen og kørselssituationen – for hvert enkelt hjul. Med et tryk på en knap kan du vælge mellem to forskellige sportslige programmer: den normale indstilling til sportslig kørsel på offentlige veje og sportsindstillingen til maksimal tværacceleration og bedst muligt vejgreb på racerbanen. Derudover er karrosseriet sænket med 30 mm i forhold til 718 Cayman for at opnå et lavt tyngdepunkt for bilen. Det giver reducerede vippe- og nikkebevægelser for mere køredynamik og usædvanlige længde- og tværaccelerationer.

Porsche Stability Management (PSM)

PSM er et automatisk reguleringssystem til stabilisering i det køredynamiske grænseområde. Ud over antiblokeringssystemet (ABS) omfatter det reguleringssystemerne Electronic Stability Control (ESC) og Traction Control (TC). Sensorer beregner hele tiden kørselsretningen, kørsels- og rotationshastigheden samt tværaccelerationen. Derudfra beregner PSM den faktiske bevægelsesretning. Hvis den afviger fra den ønskede kurs, iværksætter systemet målrettede nedbremsninger på de enkelte hjul. Det særlige ved PSM i den nye 718 Cayman GT4 er den sportslige afstemning med yderst følsomme og præcist doserede reguleringsindgreb. Derudover kan systemerne deaktiveres komplet i to trin.

Highlights
*

Fælge og dæk

*

De 20” letmetalfælge til den nye 718 Cayman GT4 er lakeret i farven platinum (silkeglans), og de fås som ekstraudstyr også i farven aurum (silkeglans), sort (silkeglans) eller sølvfarve. En markant detalje er centerkapslen med GT4-modelbetegnelse.

Størrelserne på sportsdækkene med tilladelse til vejbrug er tilpasset til bilens ydelse. Mere præcist 245/35 ZR 20 på 8,5 J x 20 foran og 295/30 ZR 20 på 11 J x 20 bagpå. Masser af kontaktflade og grip, men på grund af den lavere profildybde er der dog øget fare for akvaplaning på våd vej.

Dæktrykskontrolsystemet (RDK) advarer i tilfælde af et tryktab og er desuden udstyret med en racerbaneindstilling, som tager hensyn til dækkenes tryk- og temperaturforhold ved kørsel på racerbane.

*

Interiør

*

Ser godt ud. Rart at røre ved. Sportslig-stram purisme, Porsche typisk ergonomi i topklasse. Alt er perfekt. Alt er egentlig ret fornuftigt. Indtil du starter motoren – og hårene på armene rejser sig.

Straks i centrum for begivenhederne: kombiinstrumentet med tre runde instrumenter – typisk for 718 – og central omdrejningstæller, hvor den gule viser drejer hurtigt om og retur igen. Instrumenternes baggrund er titanfarvet og forsynet med GT4-modelbetegnelse.

Det GT-specifikke sportsrat er forsynet med en kl. 12-markering samt sorte eger inklusive indlæg. Alcantara® giver godt greb både på ratkransen og på gearstangen. Derudover er grebene i dørbeklædningen, afdækningen på opbevaringsrummet i midterkonsollen samt A-stolperne og loftbeklædningen betrukket med det motorsportsafprøvede materiale.

Syningerne, blandt andet på armlænene i dørene og på sæderne, er sølvfarvede. Det samme gælder GT4-modelbetegnelsen på hovedstøtterne og døråbningsstropperne. Pyntebeklædningerne på instrumentpanelet og midterkonsollen i børstet aluminium understreger den sportslige karakter i den nye 718 Cayman GT4. Som ekstraudstyr fås interiørpakken i børstet aluminium også i GT-specifik antracitfarve.

Læderinteriør med udvidet omfang af læder, syninger og Alcantara® fås som ekstraudstyr. Optisk highlight: Pyntebeklædningen i børstet aluminium på instrumentpanelet går igen på dørene.

I forbindelse med læderinteriør kan syningerne og døråbningsstropperne også fås i kontrastfarverne rød eller gul. Farven på selerne kan ligeledes tilpasses individuelt som ekstraudstyr.

Sæderne i den nye 718 Cayman GT4 afspejler også dens sportslige ambitioner. Indtrækket er på alle sædevarianter af sort læder, mens sædernes midterstykke er betrukket med Alcantara®. På hovedstøtterne er der en broderet GT4-modelbetegnelse med forskellig farve på syningen afhængigt af udstyrsvarianten.

Sportssæder Plus

I den nye 718 Cayman GT4 byder sportssæderne Plus på optimal støtte med deres sportslige-stramme polstring og forhøjede sidestykker. Ryglænet kan indstilles elektrisk, mens sædehøjden og længdepositionen kan indstilles mekanisk.

Adaptive sportssæder Plus

De adaptive sportssæder Plus går skridtet videre. De supplerer sportssæderne Plus med en elektrisk 18-vejs-indstilling. Det betyder, at sæderne kan tilpasses optimalt til dine behov, når det gælder sædehøjde, sæde- og ryglænshældning, sædedybdeindstilling, indstilling i længderetningen og 4-vejs-lændestøtte. Derudover kan sidestykkerne på sædehynden og ryglænet indstilles individuelt. For en præcist tilpasset sideføring i sving samt mere komfort på lange strækninger.

Komplet skålformede sæder

De komplet skålformede sæder er fremstillet af kulfiberforstærket kunststof (CfK) i kulfiberlook. Dermed giver de en særligt god sideføring samtidig med en minimal vægt. Indstillingen i længderetningen foretages manuelt, mens højdeindstillingen er elektrisk.

Fælge og dæk

De 20” letmetalfælge til den nye 718 Cayman GT4 er lakeret i farven platinum (silkeglans), og de fås som ekstraudstyr også i farven aurum (silkeglans), sort (silkeglans) eller sølvfarve. En markant detalje er centerkapslen med GT4-modelbetegnelse.

Størrelserne på sportsdækkene med tilladelse til vejbrug er tilpasset til bilens ydelse. Mere præcist 245/35 ZR 20 på 8,5 J x 20 foran og 295/30 ZR 20 på 11 J x 20 bagpå. Masser af kontaktflade og grip, men på grund af den lavere profildybde er der dog øget fare for akvaplaning på våd vej.

Dæktrykskontrolsystemet (RDK) advarer i tilfælde af et tryktab og er desuden udstyret med en racerbaneindstilling, som tager hensyn til dækkenes tryk- og temperaturforhold ved kørsel på racerbane.

Interiør

Ser godt ud. Rart at røre ved. Sportslig-stram purisme, Porsche typisk ergonomi i topklasse. Alt er perfekt. Alt er egentlig ret fornuftigt. Indtil du starter motoren – og hårene på armene rejser sig.

Straks i centrum for begivenhederne: kombiinstrumentet med tre runde instrumenter – typisk for 718 – og central omdrejningstæller, hvor den gule viser drejer hurtigt om og retur igen. Instrumenternes baggrund er titanfarvet og forsynet med GT4-modelbetegnelse.

Det GT-specifikke sportsrat er forsynet med en kl. 12-markering samt sorte eger inklusive indlæg. Alcantara® giver godt greb både på ratkransen og på gearstangen. Derudover er grebene i dørbeklædningen, afdækningen på opbevaringsrummet i midterkonsollen samt A-stolperne og loftbeklædningen betrukket med det motorsportsafprøvede materiale.

Syningerne, blandt andet på armlænene i dørene og på sæderne, er sølvfarvede. Det samme gælder GT4-modelbetegnelsen på hovedstøtterne og døråbningsstropperne. Pyntebeklædningerne på instrumentpanelet og midterkonsollen i børstet aluminium understreger den sportslige karakter i den nye 718 Cayman GT4. Som ekstraudstyr fås interiørpakken i børstet aluminium også i GT-specifik antracitfarve.

Læderinteriør med udvidet omfang af læder, syninger og Alcantara® fås som ekstraudstyr. Optisk highlight: Pyntebeklædningen i børstet aluminium på instrumentpanelet går igen på dørene.

I forbindelse med læderinteriør kan syningerne og døråbningsstropperne også fås i kontrastfarverne rød eller gul. Farven på selerne kan ligeledes tilpasses individuelt som ekstraudstyr.

Sæderne i den nye 718 Cayman GT4 afspejler også dens sportslige ambitioner. Indtrækket er på alle sædevarianter af sort læder, mens sædernes midterstykke er betrukket med Alcantara®. På hovedstøtterne er der en broderet GT4-modelbetegnelse med forskellig farve på syningen afhængigt af udstyrsvarianten.

Sportssæder Plus

I den nye 718 Cayman GT4 byder sportssæderne Plus på optimal støtte med deres sportslige-stramme polstring og forhøjede sidestykker. Ryglænet kan indstilles elektrisk, mens sædehøjden og længdepositionen kan indstilles mekanisk.

Adaptive sportssæder Plus

De adaptive sportssæder Plus går skridtet videre. De supplerer sportssæderne Plus med en elektrisk 18-vejs-indstilling. Det betyder, at sæderne kan tilpasses optimalt til dine behov, når det gælder sædehøjde, sæde- og ryglænshældning, sædedybdeindstilling, indstilling i længderetningen og 4-vejs-lændestøtte. Derudover kan sidestykkerne på sædehynden og ryglænet indstilles individuelt. For en præcist tilpasset sideføring i sving samt mere komfort på lange strækninger.

Komplet skålformede sæder

De komplet skålformede sæder er fremstillet af kulfiberforstærket kunststof (CfK) i kulfiberlook. Dermed giver de en særligt god sideføring samtidig med en minimal vægt. Indstillingen i længderetningen foretages manuelt, mens højdeindstillingen er elektrisk.

*

Clubsport-pakke

*

Tænk fornuftigt, ager ufornuftigt. Det ligger vel i menneskets natur. For en sikkerheds skyld kan man i hvert fald vælge Clubsport-pakken som ekstraudstyr til den nye 718 Cayman GT4. Med komponenterne fra den professionelle motorsport byder Clubsport-pakken på ekstra beskyttelse på racerbanen. En smule fornuft ind imellem kan jo ikke skade.

Clubsport-pakken omfatter et sortlakeret sikkerhedsbur af stål, som er skruet fast på karrosseriet, bag forsæderne og en vedlagt 6-punkts-sele til førersiden inklusive dobbelt udførelse af skulderselerne til anvendelse med eller uden HANS®-sikkerhedssystem (Head And Neck Support).

Derudover omfatter pakken en ildslukker med holder.

*

Sikkerhed

*

Den nye 718 Cayman GT4

Brændstofforbrug/emissioner*
Brændstofforbrug* ved blandet kørsel: 9,1 km/l
CO2-emissioner* ved blandet kørsel: 251 g/km

Selv om køreglæden er i højsædet, så har man nogle gange brug for den nødvendige alvor. Især når det handler om kvalitet og bæredygtighed. Og om det vigtigste: At du kommer sikkert frem.

Bremser

Den nye 718 Cayman GT4 leverer ikke kun toppræstationer, når det gælder sprinten fra 0 til 100, men også når du skal stoppe ned til 0 igen. Takket være 6-stemplede aluminiums-monobloc-fastsaddelbremser foran og 4-stemplede aluminiums-monobloc-fastsaddelbremser bagpå, alle med røde bremsesadler. For en stor formstivhed og en fremragende trykpunktsadfærd, også ved høje belastninger. De sammensatte bremseskiver har foran og bagpå en diameter på 380 mm, og de er perforerede og indvendigt ventilerede – for en høj bremseeffekt selv under vanskelige vejrforhold.

For at opnå en høj stabilitet er bremsesystemet også udstyret med en effektiv bremseventilation og -køling. Det sørger selvstændige kølekanaler samt bremseluftspoilere og luftledeelementer for.

Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB)

Testet i motorsporten: Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). Med deres særligt store bremseskivediametre, 410 mm foran og 390 mm bagpå, byder de på en endnu bedre bremseeffekt. Anvendelsen af gule 6-stemplede aluminiums-monobloc-fastsadler på forakslen og 4-stemplede aluminiums-monobloc-fastsadler på bagakslen sørger for et meget højt og især konstant bremsetryk. Især ved høj belastning er der gode forudsætninger for en kort bremselængde. Den afgørende fordel ved keramikbremsesystemet er den ekstremt lave vægt. Bremseskiverne er ca. 50 % lettere end støbejernsskiver med sammenlignelig konstruktion og størrelse. Det har ikke kun en positiv indflydelse på præstationerne og forbruget, men reducerer også de uaffjedrede og roterende masser. Effekten er bedre vejgreb samt øget køre- og rullekomfort, især på ujævn vej.

Ud over det regulære serviceomfang i forbindelse med standardserviceintervallerne skal der udføres yderligere servicearbejde i forbindelse med kørsel på racerbane.

Lyssystemer

For at du altid ved, hvad der venter dig, er den nye 718 Cayman GT4 som standard udstyret med bixenonforlygter med integreret LED-dagskørelys. Som ekstraudstyr fås mørkttonede bixenonforlygter inklusive Porsche Dynamic Light System (PDLS) og LED-forlygter med Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus).

Airbags og Porsche Side Impact Protection System (POSIP)

Den avancerede airbagteknologi: fullsizeairbags til fører og forsædepassager, som udløses i to trin afhængigt af ulykkens grad og karakter. Derudover er Porsche Side Impact Protection System (POSIP) standard. Det består af sidekollisionsbeskyttelsen i dørene samt to sideairbags i hver side: I sædernes sidestykker er der integreret en sideairbag, mens der i dørelementerne sidder en hovedairbag, som udfoldes nedefra og opad ud fra dørelementet.

*

Chrono-pakke og Porsche Track Precision App

*

I forbindelse med Porsche Communication Management (PCM) og navigation inkl. Porsche Connect kan du med den nye Porsche Track Precision App måle og bedømme dine præstationer endnu mere detaljeret. Appens brugerflade har fået en omfattende opgradering – den er nu endnu nemmere og mere intuitiv at bruge. Appen byder på en præcis visning, registrering og analyse af køredata på en smartphone. Omgangstider kan stoppes automatisk via et GPS-signal i PCM eller manuelt via betjeningsarmen til Chrono-pakken (ekstraudstyr) og sammenlignes på smartphonen.

Appen visualiserer din køredynamik fra racerbanen på din smartphone. Ud over sektor- og omgangstider bliver der også vist afvigelser i forhold til en defineret referenceomgang. Grafiske analyser af køredataene samt en videoanalyse hjælper med til at forbedre kørselspræstationerne yderligere. Administration og udskiftning af registreringer, stræknings- og førerprofiler kan udføres direkte på smartphonen.

Ved hjælp af en laptrigger, der fås via Porsche Tequipment, kan man opnå endnu mere præcise målinger af omgangstiderne – som i motorsporten – fordi den kan placeres ved siden af start- og målstregen på strækningen og automatisk stopper og formidler omgangstiderne. Du kan læse flere informationer på www.porsche.com/tequipment.

Clubsport-pakke

Tænk fornuftigt, ager ufornuftigt. Det ligger vel i menneskets natur. For en sikkerheds skyld kan man i hvert fald vælge Clubsport-pakken som ekstraudstyr til den nye 718 Cayman GT4. Med komponenterne fra den professionelle motorsport byder Clubsport-pakken på ekstra beskyttelse på racerbanen. En smule fornuft ind imellem kan jo ikke skade.

Clubsport-pakken omfatter et sortlakeret sikkerhedsbur af stål, som er skruet fast på karrosseriet, bag forsæderne og en vedlagt 6-punkts-sele til førersiden inklusive dobbelt udførelse af skulderselerne til anvendelse med eller uden HANS®-sikkerhedssystem (Head And Neck Support).

Derudover omfatter pakken en ildslukker med holder.

Sikkerhed

Den nye 718 Cayman GT4

Brændstofforbrug/emissioner*
Brændstofforbrug* ved blandet kørsel: 9,1 km/l
CO2-emissioner* ved blandet kørsel: 251 g/km

Selv om køreglæden er i højsædet, så har man nogle gange brug for den nødvendige alvor. Især når det handler om kvalitet og bæredygtighed. Og om det vigtigste: At du kommer sikkert frem.

Bremser

Den nye 718 Cayman GT4 leverer ikke kun toppræstationer, når det gælder sprinten fra 0 til 100, men også når du skal stoppe ned til 0 igen. Takket være 6-stemplede aluminiums-monobloc-fastsaddelbremser foran og 4-stemplede aluminiums-monobloc-fastsaddelbremser bagpå, alle med røde bremsesadler. For en stor formstivhed og en fremragende trykpunktsadfærd, også ved høje belastninger. De sammensatte bremseskiver har foran og bagpå en diameter på 380 mm, og de er perforerede og indvendigt ventilerede – for en høj bremseeffekt selv under vanskelige vejrforhold.

For at opnå en høj stabilitet er bremsesystemet også udstyret med en effektiv bremseventilation og -køling. Det sørger selvstændige kølekanaler samt bremseluftspoilere og luftledeelementer for.

Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB)

Testet i motorsporten: Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB). Med deres særligt store bremseskivediametre, 410 mm foran og 390 mm bagpå, byder de på en endnu bedre bremseeffekt. Anvendelsen af gule 6-stemplede aluminiums-monobloc-fastsadler på forakslen og 4-stemplede aluminiums-monobloc-fastsadler på bagakslen sørger for et meget højt og især konstant bremsetryk. Især ved høj belastning er der gode forudsætninger for en kort bremselængde. Den afgørende fordel ved keramikbremsesystemet er den ekstremt lave vægt. Bremseskiverne er ca. 50 % lettere end støbejernsskiver med sammenlignelig konstruktion og størrelse. Det har ikke kun en positiv indflydelse på præstationerne og forbruget, men reducerer også de uaffjedrede og roterende masser. Effekten er bedre vejgreb samt øget køre- og rullekomfort, især på ujævn vej.

Ud over det regulære serviceomfang i forbindelse med standardserviceintervallerne skal der udføres yderligere servicearbejde i forbindelse med kørsel på racerbane.

Lyssystemer

For at du altid ved, hvad der venter dig, er den nye 718 Cayman GT4 som standard udstyret med bixenonforlygter med integreret LED-dagskørelys. Som ekstraudstyr fås mørkttonede bixenonforlygter inklusive Porsche Dynamic Light System (PDLS) og LED-forlygter med Porsche Dynamic Light System Plus (PDLS Plus).

Airbags og Porsche Side Impact Protection System (POSIP)

Den avancerede airbagteknologi: fullsizeairbags til fører og forsædepassager, som udløses i to trin afhængigt af ulykkens grad og karakter. Derudover er Porsche Side Impact Protection System (POSIP) standard. Det består af sidekollisionsbeskyttelsen i dørene samt to sideairbags i hver side: I sædernes sidestykker er der integreret en sideairbag, mens der i dørelementerne sidder en hovedairbag, som udfoldes nedefra og opad ud fra dørelementet.

Chrono-pakke og Porsche Track Precision App

I forbindelse med Porsche Communication Management (PCM) og navigation inkl. Porsche Connect kan du med den nye Porsche Track Precision App måle og bedømme dine præstationer endnu mere detaljeret. Appens brugerflade har fået en omfattende opgradering – den er nu endnu nemmere og mere intuitiv at bruge. Appen byder på en præcis visning, registrering og analyse af køredata på en smartphone. Omgangstider kan stoppes automatisk via et GPS-signal i PCM eller manuelt via betjeningsarmen til Chrono-pakken (ekstraudstyr) og sammenlignes på smartphonen.

Appen visualiserer din køredynamik fra racerbanen på din smartphone. Ud over sektor- og omgangstider bliver der også vist afvigelser i forhold til en defineret referenceomgang. Grafiske analyser af køredataene samt en videoanalyse hjælper med til at forbedre kørselspræstationerne yderligere. Administration og udskiftning af registreringer, stræknings- og førerprofiler kan udføres direkte på smartphonen.

Ved hjælp af en laptrigger, der fås via Porsche Tequipment, kan man opnå endnu mere præcise målinger af omgangstiderne – som i motorsporten – fordi den kan placeres ved siden af start- og målstregen på strækningen og automatisk stopper og formidler omgangstiderne. Du kan læse flere informationer på www.porsche.com/tequipment.

Design og aerodynamik.

Ikke en lummer vind. Ikke en blid brise. Der er udsigt til storm. Et blik på den nye 718 Cayman GT4 er nok til at se, at luftmodstand ikke kan betale sig.
Galleri