Undervogn, bremser og Sport Chrono-pakke.
I midten slår dens hjerte. Og du kan mærke – og høre det.
Flacht. Stedet, hvor racerbilerne fra Porsche er født og hører hjemme, og som ligger i den sydlige ende af Porsches udviklingscenter i Weissach. Her udvikler, tester og forbedrer Porsche biler igen og igen. For en tiendedel af et sekund kan gøre den afgørende forskel på racerbanen. Også motoren i 718 Cayman GT4 RS stammer herfra. Det dybe og centrale tyngdepunkt, som centermotoren giver bilen, er karakteristisk for 718-modellerne og sikrer dynamiske egenskaber i sving og høj performance.
4,0-liters 6-cylindret boxersugemotor.
En motor med et højomdrejningskoncept, der er direkte afledt af 911 GT3 R og 911 RSR: Med en maksimal ydelse på 500 hk ved 8.400 omdr./min. og et maksimalt drejningsmoment på 450 Nm ved 6.750 omdr./min. er den centerplacerede 4,0-liters 6-cylindrede boxersugemotor den absolut mest kraftfulde i 718-modelrækken.
Testet til kørsel på racerbaner.
6 separate gasspjæld forsyner hver af de 6 cylindre optimalt med luft og bevirker en yderst direkte respons og en fremragende doseringsevne i motoren. Takket være den centrale olietilførsel, de smedede stempler og den lette titanplejlstang er den ikke kun kraftfuld, men også meget robust.
Egnet til motorsport.
Udviklingen af motoren er inspireret af racerbanen. Den faste ventilmekanisme samt tørsumpsmøringen med separat olietank har allerede stået deres prøve i 911 GT3. Det dobbelte svinghjul stammer fra 718 Cayman GT4 Clubsport.
Indvendig airbox med nyt, forbedret luftfilter.
Et teknisk highlight, en optisk lækkerbisken og en akustisk nydelse: airboxen, der er placeret i kabinen, i sort kunststof med sølvfarvet GT4 RS-logo og nyudviklet luftfilter. Den forsyner ikke kun motoren med frisk luft på optimal vis, men giver også en rendyrket lyd.
Puristisk lyd møder sportsligt look.
Den store volumen i letvægts- og sportsudstødningssystemet i ædelstål med lyddæmper og to afgangsrør i ædelstål, der er rykket væk fra hinanden, reducerer udstødningsmodtrykket. En stereo-lambda-regulering regulerer udstødningssammensætningen og overvåger skadestofomdannelsen i katalysatorerne. I forbindelse med Weissach-pakken er afgangsrøret som standard fremstillet af titan. Dets look minder om den lille 935-motorsportsserie i begrænset antal fra 2018 – en hyldest til den legendariske Le Mans-racerbil 935/78.
Fra irrationel til perfekt på hundrededele af et sekund.
Stor adræthed, korte skifteveje, særligt sportsligt afstemte gear – det er 7-trins Porsche dobbeltkoblingsgearkassen (PDK). Selv det 7. gear har en sportsligt kort udveksling. PDK-gearvælgerens design minder om en manuel gearstang og giver også mulighed for at skifte gear i den manuelle kulisse. Med skiftekontakterne direkte på rattet får du endnu kortere skifteveje. Det mekaniske spærredifferentiale sørger for en optimal overførsel af kræfterne til vejen.
Letvægtskonstruktion.
For en endnu større performance er det, der ikke er nødvendigt, blevet fjernet. Eller er blevet udskiftet med lettere materialer: Frontklap, forskærme, luftindtag i siderne, hækvinge, pyntebeklædninger og komplet skålformede sæder er fremstillet af let, modstandsdygtigt, kulfiberforstærket kunststof (CfK). Bagruden er af letvægtsglas, hvilket også reducerer vægten.
Sikkerhedsbur af titan.
Fås i Weissach-pakken (ekstraudstyr): det påskruede sikkerhedsbur af let, men modstandsdygtig titan. Det er ca. 6 kg lettere end Clubsport-pakkens stålsikkerhedsbur.
100 % performance ved ca. 1.400 kg.
Lettere. Endnu lettere. Tættere på perfektion. Det var den maksime, som vores ingeniører rettede sig efter ved udviklingen af 718 Cayman GT4 RS. Resultatet er ren performance ved en samlet vægt på blot 1.415 kg.
GT-teknik i undervognen.
En særlig kombination af motorsportstestede undervognskomponenter, der er optimeret til racerbanen. Letvægtsstøddæmperne har samme konstruktionsprincip som på 911 GT3 RS (991 II). Stive fjedre sammen med motorsportstypiske hjælpefjedre og specifikke hjullejehuse giver godt vejgreb og høj stabilitet. Kugleled giver mulighed for en særligt præcis hjulføring. Undervognshøjde, styrt, sporing og stabilisator kan indstilles individuelt til racerbanen.
Undervogn og reguleringssystemer.
Undervogn: Affjedringsniveauerne og støddæmperafstemningerne følger principperne på 911 GT3 RS (991 II). En ny støddæmperteknologi og stivere fjedre i forbindelse med motorsportstypiske hjælpefjedre anvendes både for og bag. Resultatet er en racerbaneundervogn for høj dynamik i sving, spontane indstyringsegenskaber og dermed højere hastighed i sving.
Porsche Active Suspension Management (PASM, -30 mm): Den elektroniske regulering af støddæmpersystemet regulerer aktivt og kontinuerligt dæmpningskraften i hvert enkelt hjul – afhængigt af kørebanens tilstand og kørestilen. PASM har to indstillinger: sportslig-komfortabel og sportslig-stram.
Porsche Stability Management (PSM): PSM er et automatisk reguleringssystem til stabilisering i det køredynamiske grænseområde. Systemerne kan deaktiveres komplet i to trin. For bevidst sportslige køreegenskaber på racerbanen.
Porsche Torque Vectoring (PTV): Kort sagt, PTV forbedrer køredynamikken. Og lidt mere udførligt, den integrerede mekaniske bagakseltværspærring giver mulighed for et bedre vejgreb og en bedre tværdynamik samt en markant forhøjet kørselsstabilitet ved belastningsskift i sving og ved vognbaneskift.
Liftsystem på forakslen: 30 mm lyder måske ikke af meget, men i hastighedsområder op til ca. 60 km/t gør de den afgørende forskel takket være en større frihøjde. Derfor er 718 Cayman GT4 RS udstyret med et forakselliftsystem som den første model i modelrækken.
Bremser.
De 6-stemplede aluminiums-monoblok-fastsadler foran, de 4-stemplede aluminiums-monoblok-fastsadler bagpå med røde bremsesadler og bremseskiver af en støbejerns-aluminiums-sammensætning med en særligt stor diameter på 408 mm på forakslen og 380 mm på bagakslen sørger for hurtig og mere sikker nedbremsning til stilstand takket være en nyudviklet afkøling af bremserne – selv ved høj belastning.
Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB).
Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), der fås som ekstraudstyr, og som har en diameter på 410 mm foran og 390 mm bagpå giver en høj bremseeffekt og mulighed for et konstant bremsetryk. En anden fordel er den ca. 50 % lavere vægt for bremseskiverne sammenlignet med støbejernsbremseskiver med sammenlignelig konstruktion og størrelse. Bremsesadlerne er som standard gule og fås som ekstraudstyr i sort (højglans).