Porsche E-Performance

Det kræver mod at gå nye veje. Denne vej går vi med den nye Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo. Den vil ændre dit syn på hybridteknologi. Ligesom den vil ændre din hverdag. Med en maksimal systemydelse på 462 hk. Lyder det godt? Så læs videre.

Det afgørende for hybriddrivlinjekonceptets performance er kombinationen af en forbrændingsmotor og en elmotor: Forbrændingsmotoren genererer ydelse og drejningsmoment i takt med et stigende omdrejningstal. Elmotorens maksimale drejningsmoment er til gengæld til rådighed med det samme. Resultatet er, at der allerede er et enormt drejningsmoment på 700 Nm lige fra start – igangsætningsegenskaberne er enestående og giver et nyt boost til din indre adrenalinjunkie.

Altså helt igennem sportsvognspræstationer. Tallene taler for sig selv: en acceleration fra 0 til 100 km/h på blot 4,6 sek. og en tophastighed på 275 km/h. Og det med hele 40,0 km/l.

Seks køreindstillinger 
Via Mode-kontakten på rattet, som er afledt fra 918 Spyder, og Porsche Communication Management (PCM) kan du vælge mellem seks køreindstillinger – og funktionen SPORT Response for maksimal respons.

1. E-power
I E-power-indstillingen kører bilen rent elektrisk. Hvis du træder forbi et trykpunkt i speederen, træder forbrændingsmotoren også til, og du kan dermed altid gøre brug af den maksimalt tilgængelige systemydelse.

2. Hybrid Auto
Den intelligente Hybrid Auto-indstilling er bilens mest effektive indstilling ved bykørsel og kørsel uden for bymæssig bebyggelse. Her kommer Panamera 4 E-Hybrids fremdrift – alt efter kørselssituationen – fra elmotoren, fra forbrændingsmotoren eller fra begge på samme tid. For den bedst mulige kombination af de to motorer beregnes den optimale driftsstrategi ved hjælp af oplysninger om køreprofil, opladningsniveau, topologi og hastighed.

3. E-hold
I E-hold-indstillingen holdes højvoltsbatteriets opladningsniveau på det aktuelle niveau. Batteriets energi kan på den måde anvendes på et senere tidspunkt – fx til kørsel udelukkende på el eller til boost-manøvrer.

4. E-charge
Ved kørsel i E-charge-indstillingen lades højvoltsbatteriet op af forbrændingsmotoren. På den måde kan du eksempelvis bruge en del af en motorvejsstrækning til at køre den efterfølgende bykørsel udelukkende på el.

5. SPORT
I SPORT-indstillingen er forbrændingsmotoren aktiveret som standard og accelererer Panamera 4 E-Hybrid Sport Turismo sammen med elmotoren. Drivlinjen og undervognen skifter til en mere sportslig afstemning. Endvidere er hele højvoltsbatteriets energi til rådighed til boost-manøvrer.

6. SPORT PLUS
I SPORT PLUS-indstillingen er drivlinjen og undervogn i Performance-indstillingen. Herudover er tophastigheden på 275 km/h til rådighed i SPORT PLUS-indstillingen. Batteriet lades op af forbrændingsmotorens kraftreserver – og dermed kan denne energi anvendes til boost-manøvrer.

Modelinformation