Letvægtskonstruktion

Den materialemæssige udfordring: at blive lettere og dermed hurtigere. Og samtidig sikre en stor stivhed i konstruktionen og i kurverne. Også derfor er den nye 911 GT3 RS konstrueret i en kompositkonstruktion af aluminium og stål. Det holder bilens egenvægt nede. Og præstationsevnen oppe.

Fronten består af letvægtspolyurethan med hule glaskugler og kulfiberelementer. Det højteknologiske materiale er ikke bare meget stabilt, det er også – som det også ligger i navnet – også utroligt let.

Kulfiberforstærket kunststof, eller kort CfK, er blevet anvendt ved den konturerede frontklap, forskærmene, bagklappen og ikke mindst i forbindelse med diverse interiørkomponenter.

Taget er fremstillet af magnesium og er ligesom frontklappen kontureret. Den er ikke blot et visuelt differentieringskendetegn for letvægtskomponenter, for den øger også komponenternes stivhed.

Bagruden og de bageste sideruder er af letvægtsglas. Materialet er cirka lige så let som polycarbonat og har i forhold til det både en højere modstandsdygtighed over for ridser og brud samt en betydeligt mindre krumning ved høje hastigheder.

Hvis du mener det alvorligt på racerbanen, kan du som valgmulighed også fravælge soundsystemet eller 2-zoners klimaanlægget.

I konkrete tal giver alle de vægtreducerende tiltag en præstationsvægt på kun 2,75 kg/hk. Et tal, der ikke bare ser godt ud på papiret, men som også kan måles i besparede sekunder på racerbanen.

Modelinformation