Aerodynamik & Design

Duk nakken. Eller alligevel hellere komplet konfrontation? Med modvinden er det ligesom med udfordringen. Det bedste er at forholde sig til det, der kommer. Uden omsvøb. Selvfølgelig ikke med bind for øjnene, men ved at bruge hovedet.

Den særlige udfordring ved designet af den nye 911 GT3 RS har været at holde cw-værdien lav og samtidig holde en høj downforce. For optimal downforce, især i sving. Hertil kommer frisk luft, for motor og bremser må heller aldrig blive overophedet ved fuld belastning.

De store luftindtag ved fronten med titanfarvede gitre sørger for en optimal køling. Det ekstra luftudtag før frontklappen understøtter gennemstrømningen af midterkøleren – og øger ved hjælp af en omdirigering af luftstrømmen samtidig den aerodynamiske downforce på forakslen.

I forhold til forgængermodellen er frontspoilerkanten blevet gjort endnu bredere, hvilket øger downforcen. Sidepanelerne er nu også blevet gjort et hak bredere, hvilket øger hele undervognens flade – og det øger downforcen yderligere.

Lamellerne ved forskærmene og de markante sorte lameller ved de forreste hjulkasseudluftninger giver et iøjnefaldende look og høj funktionalitet. Effekt: Det overtryk, der opstår på grund af de drejende hjul, bliver reduceret, og bilens downforce bliver forbedret.

Typisk for 911 GT3 RS er de to luftindtag til motoren i venstre og højre side i de bageste sidedele.

De såkaldte NACA-luftindtag på CfK-frontklappen er nye. De har til formål at ventilere bremsesystemet, men uden at forringe cw-værdien. Deres form er blevet udviklet af National Advisory Committee for Aeronautics (NACA), som er forløberen for rumfartsmyndigheden NASA. Rumfartsteknologi – for toppræstationer helt nede ved jordoverfladen.

Hvis vi bare havde ét enkelt ord til at beskrive den nye 911 GT3 RS’ formsprog, så ville ”fuldendt” være passende. Og hvis vi ikke engang havde det, ville vi først vise jer bagenden, for at gøre vores pointe klar. For bygget på det brede karrosseri til 911 Turbo tydeliggør bagenden til RS bedst, hvordan den ligger på vejen: fuldendt, sikkert og ikke til at flytte.

Meget tæt på asfalten finder man sportsudstødningssystemets to centrale afgangsrør. Lyddæmperen og afgangsrørene er af titan og giver den karakteristiske 911 GT3 RS-lyd.

De smalle, tonede baglygter i LED-teknik understreger bilens brede fremtoning rent visuelt. Den fastmonterede hækspoiler af kulfiberforstærket kunststof (CfK) skaber en enorm downforce på bagakslen og sørger for stor kørselsstabilitet også ved høje hastigheder. De sortlakerede spoilerstøtter er fremstillet af smedet aluminium.

Kort opsummeret: en optimal aerodynamik til racerbanen og en ikke mindre god cw-værdi til alle andre veje. Så der er altså ingen grund til at dukke nakken. For det bedste forsvar er jo som bekendt et angreb.

Modelinformation