TO GYMNASIEKAMMERATERS VILDE DRØMME HAR GJORT DET
MULIGT FOR GAMLE BILER AT LEVE VIDERE I FINE ARMBÅNDSURE.
VI HAR MØDT DANSKE REC WATCHES, SOM PÅ REKORDTID HAR
SKABT ET AF DE MEST ORIGINALE URMÆRKER.
ISÆR, HVIS DU ER BIDT AF EN KLASSISK PORSCHE.

Når biler blive til ure

Hvad nu, hvis vi skærer nogle gamle biler op og laver ure af dem,” sagde den ene til den anden en aften i en lille toværelses lejlighed tæt på Nørreport Station i København. Jonathan og Christian var endnu ikke fyldt 25, men de var bedste venner, og de var fulde af idéer, og så var de blevet godt fulde af den flaske whisky, de efterhånden havde tømt. De havde gået i gymnasiet sammen, og havde i årevis drømt om ting, de skulle lave. “Den ene dag ville vi sælge luksusbiler i Dubai. Den anden dag ville vi noget andet. Det betød ikke så meget, hvad det var. Bare der var en god historie i det. At det lige blev ure lavet af biler er et tilfælde, for ingen af os vidste særligt meget om ure, men vi vidste, at det var en god idé,” siger Jonathan Kamstrup. Sammen med Christian Mygh står han bag REC Watches, som forvandler dele fra klassiske biler til ure. En idé så original, at de to venner efter et besøg i iværksætterprogrammet Løvens Hule på DR1 fik fire af de fem investorer til at sætte penge i projektet. Heriblandt Hummel-ejeren Christian Stadil og serieiværksætteren Jesper Buch.

Idéen gik kort og godt ud på at skære ikoniske biler op og genbruge det rå, patinerede metal som skive i et armbåndsur designet med visuelle referencer til den pågældende bilmodel. “Vi var godt klar over, at det var et svært marked at møve sig ind på. Der findes masser af merchandise med logoer på derude. Og så er der alle de berømte mærker, som har eksisteret i mere end hundrede år, og som vi aldrig ville kunne matche. Vi tænkte, at hvis vi nu brugte dele fra 50-60 år gamle biler, så ville vi få noget historiefortælling ind i hvert enkelt ur,” forklarer Jonathan.
Kun kapitalen adskilte de to partnere fra idé til handling, men de fik skrabet en god portion penge sammen og bestilte 1.000 ure.

Det var først, da en stor lastbil bakkede ind i den lille gade i det indre København og chaufføren begyndte at læsse paller af, at det gik op for dem, hvad de havde gang i. Kasserne fyldte hele lejligheden, og eftersom de hverken havde hjemmeside eller webshop, forsøgte Jonathan og Christian at afsætte urene til familie og venner gennem Facebook. “Det var naturligvis en ret dum løsning, så vi endte med at opsøge urforretninger i København, for at få dem til at købe vores ure. Det var en virkelig sløv start.”

De fleste vil formodentlig have givet op, men det gjorde Jonathan og Christian ikke. De tog til Baselworld, som er for urentusiaster hvad Geneva Motor Show er for bilfans, og her hentede de al den viden, de vidste, de havde brug for. De fleste producenter sendte de to danskere på porten, men der var også dem, som syntes, at idéen var interessant. En af dem var den jyske virksomhed Comtech Watches, som kunne bidrage med mere end 25 års erfaring i produktion af kvalitetsure, og som blandt andet havde haft del i succesen med Skagen-urene.
Det var på det tidspunkt, at Jonathan og Christian vovede sig ind i Løvens Hule og endte med at få en kapitalindsprøjtning på 900.000 kroner med ud. Samtidig lancerede de deres næste kollektion som en crowdfunding-kampagne på Kickstarter – en slags social kapitalindsamling, hvor folk kan forudbestille et produkt med en given rabat som tak for hjælpen. “Det måtte briste eller bære, og vi havde ærligt talt svært ved at tro på det. 6.000 kroner var mange penge for noget, som på det tidspunkt kun var en tegning,” fortæller Jonathan. Men efter blot en måned havde kampagnen rejst 3,5 millioner kroner, og det fik selv to selvsikre iværksættere til at spærre øjnene op. “Vi troede ikke vores egne øjne. Vi havde sat ny danmarksrekord på Kickstarter, og det var dér, det gik op for os, at vi havde fat i noget rigtigt.”

I dag, tre år efter den famøse whiskyaften, sælger REC Watches ure i 25 lande. Alene sidste år producerede det danske firma mellem 5.000 og 6.000 ure, og hvor det tidligere var en kamp bare at få opmærksomhed, er distributørerne nu selv begyndt at henvende sig. Ikke mindst efter firmaet i slutningen af 2016 lancerede en tredje kollektion, 901 Collection. Og hvorfor så lige Porsche? “Alle ved, hvad en Porsche 911 er. De kender formen, de kender lyden. Meget få bilmodeller gemmer på samme fantastiske historie, og samtidig går designelementerne fra datidens modeller igen i de moderne udgaver,” forklarer Jonathan.

Kollektionen består af tre varianter, som adskiller sig i farver og rem – fra det klassiske til det sportslige design. Fælles for varianterne er selve uret med de mange referencer til 911-modellen, for eksempel den ikoniske kølergrill i motorhjelmen, som er gengivet dér, hvor remmen er fæstnet til urkassen. Kendere vil desuden lægge mærke til, at kronen er designet som kapslen på rattet i de tidligste 911-modeller, mens den karakteristiske Fuchs-fælg pryder bagsiden af uret. Instrumentet, som angiver, hvor meget energi, det mekaniske urværk har til rådighed, giver associationer til brændstof- og olietryksmåleren i de klassiske 911-instrumenter, mens tallene på den yderste krans under glasset er skrevet med den klassiske Porsche-font.

Men kan det virkelig passe, at en Porsche skal lade livet for at genopstå omkring et håndled? “Nej, bestemt ikke. Det er uhyggeligt vigtigt for os at fortælle, at urene er lavet af reservedele eller biler, som af den ene eller anden grund ikke har været mulige at restaurere. Det kan være et vrag, som har været i så dårlig stand, at man har valgt at skrotte det. Det kan også være en defekt skærm eller en fronthjelm fra en bil, som stadig kører rundt et sted derude. Vi giver tingene nyt liv, vi tager ikke livet fra bilerne,” forklarer Jonathan.
“I al respekt er urene forsynet med en metalplade, som angiver stelnummeret på den bil, hvorfra metallet til urskiven kommer fra. Vi tager kontakt til den tidligere ejer for at få information og anekdoter om det liv, som bilen har haft. Alt dette bliver til en lille film, som følger med uret og fortæller om netop dén bil, som har været med til at skabe uret omkring dit håndled.”