Det var en drøm, som gik i opfyldelse, da Julia Wilhelmsen
fik læreplads som mekaniker hos Porsche Center Sjælland.
Den 20-årige pige drømmer om en fremtid omgivet af teknologi.

Miss Porsche

En overgang drømte hun om at blive matematiklærer, men i dag er Julia Wilhelmsen fra København i gang med at uddanne sig til personbilsmekaniker hos Porsche Center Sjælland. “Min far er tjener og min mor er pædagog, så det har aldrig ligget i kortene, at jeg en dag skulle arbejde med biler. Men jeg har altid syntes at teknologi var spændende, og jeg husker, at jeg som barn legede med små modelbiler. Da jeg blev ældre, tænkte jeg på at blive flytekniker og rejse verden rundt,” fortæller hun. Hun gik i 8. klasse, da hun ligesom sine klassekammerater skulle vælge et sted at komme i erhvervspraktik – og der blev kigget lidt, da Julia valgte et autoværksted.

Det med teknologi og motorer viste sig imidlertid at blive den unge piges helt store interesse, så da hun skulle videre fra folkeskolen, meldte hun sig som mekaniker. “Min studievejleder mente, at mine karakterer var for gode og foreslog gymnasiet, men jeg ville gerne noget praktisk,” fortæller hun. I dag er hun eneste kvinde på det store autoriserede serviceværksted på Banevingen i København, og faktisk var det lidt af et tilfælde, at hun endte blandt sportsvognene fra Zuffenhausen. “Jeg havde længe søgt en læreplads, men uden held, og jeg var i området for at aflevere en ansøgning hos et andet bilhus, da jeg tog chancen og gik herind. Værkføreren var enormt flink – og han endte sjovt nok med at være den eneste, som overhovedet svarede tilbage på min ansøgning. Det var en vild dag, da jeg fik at vide, at jeg havde fået læreplads hos Porsche.”

Det med at reparere noget, kan Julia godt lide. “Der er en tendens i samfundet til at smide ting væk, når de holder op med at virke. Det irriterer mig. Samtidig synes jeg også, at teknikken bag en forbrændingsmotor er enormt spændende. Stempler, kompression, tandhjul, ventiler og computere som spiller sammen og får en bil til at køre,” forklarer hun. “Det er et fag, hvor du hele tiden kan udvikle og blive bedre. Du kan videreuddanne dig i forskellige retninger, og du kan specialisere dig i bestemte områder, som for eksempel hybridteknologi. Der bliver forsket vildt meget i alternative drivmidler, så om 10 år er mit job måske slet ikke det samme, som nu. Jeg tror, at mange har en helt forkert idé om, hvad en mekaniker skal håndtere i dag. Der stilles store krav til sprogfærdigheder og boglige kompetencer, og udover den generelle uddannelse bliver vi lærlinge også specialiseret i Porsches systemer og teknologier,” forklarer den unge mekanikerlærling, som også sætter pris på at arbejde med materialer, som hun med egne ord beskriver som ’en klasse for sig’. “Det, som er fedt ved Porsche er, at mange komponenter er fuldstændig gennemtænkt og designet, selv om ejeren måske aldrig får dem at se. Der står ’Porsche’ på selv den mindste lille del, og man kan mærke, det er kram, fordi det ofte er lettere, end det ville have været på en almindelig bil. Sådan noget som at have en keramisk bremseskive mellem hænderene – det ville jeg jo aldrig opleve på et almindeligt autoværksted.”

Henover brystet på Julia Wilhelmsens arbejdsuniform står der ’Porsche ’ med store, røde bogstaver. Det håber hun, at der bliver ved med gøre, når hun om halvandet år er færdiguddannet som personbilsmekaniker – selv om hun længere ude i fremtiden drømmer om at læse videre til maskiningeniør. At være ene kvinde i en mandepræget dagligdag har hun det helt fint med, ikke mindst fordi, hun har nogle særlige egenskaber, som de mandlige kolleger ofte sukker efter. “Jeg har meget små hænder, og det er en stor fordel, når man arbejder med sportsvogne, hvor der ofte ikke er særligt meget plads,” smiler hun. “Men du skal kunne klare en hård tone. Sådan er det bare at være på et travlt værksted, hvor tiden skal passes og en masse kunder skal være tilfredse. For mange af kunderne er deres bil jo meget mere end et transportmiddel. Det er ikke unormalt, at de kommer ud på værkstedet og får en snak med mekanikeren, som de ret ofte også er på fornavn med. Det er passion, som går begge veje, og det er fedt.”