JØRGEN SCHULTZ OG NIELS NORDENDORFF HAR EN FÆLLES PASSION FOR PORSCHE.
SAMMEN HAR DE TO UNGDOMSVENNER KØBT EN CAYMAN GT4, SOM DE TAGER MED SIG
RUNDT I DANMARK OG UDLANDET FOR AT DYRKE DERES HELT STORE LIDENSKAB:
TRACKDAYS.

Lege kammerater

Jørgen Schultz og Niels Nordendorff har det med Porsche, som kammerater har det med regningen i baren. De deles om den. De ejer hver en halvpart i deres gule Porsche Cayman GT4, som de sidste år bestilte hos Porsche Center Jylland og fik leveret i efteråret. En bil, som skal bruges til at dyrke en anden stor lidenskab, Jørgen og Niels har tilfælles: Trackdays. Men faktisk går historien om de to legekammerater næsten 40 år tilbage. De to mødte nemlig hinanden i slutningen af halvfjerdserne, da de begge havde fritidsjob hos olieselskabet Kai Dige Bach. “Jeg havde en Puch 3-gear dengang, og Jørgen kom kørende i sin meget fine Ford Granada. Jeg passede telefonen, og Jørgen kørte ud med olie,” fortæller Niels, mens vi spiser frokost.

Vi befinder os på Ring Knutstorp sydøst for Helsingborg. Anledningen er Porsche Club Danmarks første trackday, og kantinen på den svenske racerbane er fyldt med entusiaster, som efter en lang vinter endelig har fået deres legetøj på asfalt igen. To af dem er Jørgen og Niels, som begge er iført køredragt. “På et tidspunkt fandt vi ud af, at vi havde en fælles interesse for biler, så jeg inviterede Jørgen ud til mit værksted, hvor jeg var ved at restaurere en Porsche 356 sammen med min bror. Så blev han smittet,” fortæller Niels.
Det var også Niels, som en dag så, at der stod en gammel Porsche 911 til salg på Birkerød Kongevej. “Den købte Jørgen – og gav sin spritnye BMW i bytte. Du skulle have set hans far i hovedet, da han fik det at vide,” griner han og bliver afbrudt af sin kammerat. “Jeg købte egentlig bilen fordi den var bred og havde en kæmpe hækspoiler. Det så fedt ud dengang,” siger Jørgen.

Bilen viste sig imidlertid at være en original, men meget ombygget 911 Carrera RS 2,7 fra 1973. Den trængte til en kærlig hånd, og sammen fik de to kammerater sat skik på den gamle Porsche, som Jørgen senere brugte til manøvreprøver – forløberen for de trackdays, der afvikles i dag. “Det var noget med at køre tre omgange på tid, efterfulgt af en keglebane på parkeringspladsen. Til slut skulle vi køre en distance ligeud på tid. Det var skideskægt, og det var altid Porscherne, som vandt,” fortæller han.
Også Niels begyndte at køre ræs. Det startede med klubræs i halvfemserne og udviklede sig til et mere seriøst plan med deltagelse i store europæiske FIA-løb på Nürburgring og andre berømte baner. Dette i den samme røde Porsche 356, som han havde under renovering, da han solgte olie sammen med Jørgen hos Kai Dige Bach. En bil, som stadig er i familien hos lillebror – men garagen er blevet større. Den består nu også af en meget fin 911 S fra 1971, som han har bygget op til historisk ræs, og som han ligeledes deler sammen med Jørgen. “I nullerne besluttede jeg mig for at renovere min Carrera RS 2,7 og bygge den op fuldstændig, som da den var ny,” fortæller Jørgen. “Det er ingen hemmelighed, at priserne på dén model har udviklet sig voldsomt gennem årene. Så jeg solgte den og købte en 993 i stedet. Men jeg savnede at dyrke ræs, og da Niels samtidig klagede over, at hans garage var begyndt at blive for lille til alle hans biler, foreslog jeg at købe en halvpart i hans 911 S – og så begyndte vi at køre trackdays sammen.” Det var, da Niels var til serviceeftersyn med sin 911 GT3 hos Porsche Center Jylland, at idéen til en fælles Cayman GT4 poppede op. “Jeg blev pludselig tilbudt at bestille én, og det var lidt af en chance, for den var jo blevet revet væk i første omgang,” forklarer Niels, som skyndte sig at ringe til Jørgen. “Men han skulle i hvert fald ikke have flere biler, og så snakkede vi ikke mere om dét – indtil han ringede tilbage samme aften og sagde ’jo, det skal vi fandeme,'” griner han. “Jeg skulle lige på Youtube og se på lidt videoer, og så ændrede jeg holdning,” svarer Jørgen retur.

Sammen satte de sig foran konfiguratoren for at sammensætte deres nye Cayman GT4. Farven var ikke til diskussion, eftersom både Niels og Jørgens bedre halvdele mente, at den skulle være Racing Yellow – og den blev desuden specificeret med Clubsport-pakke bestående af FIA-godkendt bur, brandslukker og dybe skålsæder med H-seler. Og så var det bare at vente.

Bilen landede i efteråret og skal fortrinsvis anvendes til trackdays arrangeret af Porsche Club Danmark og Porsche Danmark, mens højdepunkterne bliver en Porsche Danmark-arrangeret tur til den private racerbane Bilster Berg i Tyskland samt et andet stort event i Polen. Kammeraterne stiller også op til det velgørende Sportscar Event, hvor der køres penge til kræftramte børn, ligesom Jørgen ser frem til den alpetur, han har tilmeldt sig senere på året.

Men hvorfor lige en GT4, spørger vi de to gutter. “Jeg kan godt lide, at den er mere kompakt end en 911,” svarer Jørgen. “Ja, og så er den helt komplet. Hvis jeg skulle vælge én Porsche lige nu, som du både kan køre med på en bane og tage med på ferie, så er det dén her,” siger Niels, som også elsker, at en Cayman GT4, ligesom 911 GT3, giver de hardcore trackday-entusiaster mulighed for selv at justere på undervognen. “Jeg har været på nettet og læse lidt. Den understyrede en smule på de små baner, som vi kører på her i Skandinavien, så jeg har givet den mere negativ camber på forhjulene, ligesom krængningsstabilisatorerne er blevet justeret en smule. Nu kører den helt perfekt,” siger han og giver tegn til Jørgen om, at det er tid til at komme afsted. De tager deres kørehandsker, rejser sig fra bordet og forlader kantinen. Få minutter senere triller den gule Cayman GT4 ud på banen.