INGENIØRERNE HOS PORSCHE MOTORSPORT HAR ENDNU EN GANG
SKABT EN AF VERDENS BEDSTE KØREMASKINER. STÆRKERE END
NOGENSINDE. HURTIG SOM ALDRIG FØR. DEN NYE 911 GT3 ER NOGET AF
DET TÆTTESTE, DU KOMMER PÅ EN RACERBIL TIL GADEBRUG

Helten er tilbage

Før den originale Porsche 911 GT3 blev introduceret i efteråret 1999, havde entusiasterne stadig en af verdens bedste køremaskiner til gode. At modellen er opkaldt efter en motorsportsklasse, siger det hele. GT3 er skabt til dem, som ønsker den rå og ufiltrerede køreoplevelse, og netop dét leverer den mest fokuserede af alle 911-modeller. 18 år efter introduktionen af den første generation brænder passionen stadig – og måske mere end nogensinde. Porsche har nemlig lyttet til de entusiaster, som siden introduktionen af den seneste 991-model har udtrykt deres ønske om en version med manuel gearkasse.
Derfor fås den nyeste generation både med den eftertragtede og effektive PDK-gearkasse – og en helt ny manuel gearkasse. Det er back to basics, med andre ord – og drevet af flere kræfter end nogensinde. Bag bagakslen ligger nu en 4,0-liters 6-cylindret boxermotor, som uden hjælp fra turboladere eller anden trykladning udvikler hele 500 hestekræfter – det er 25 hestekræfter mere end forgængeren med 3,8-litersmotor. Den optimerede undervogn med baghjulsstyring og dynamiske motorophæng sørger sammen med et letvægtschassis for at forvandle motorens massive kræfter til suveræn performance. Ved at designe, udvikle og teste side om side med fabrikkens succesfulde racerbiler, har Porsches motorsportscenter i Weissach endnu en gang integreret topmoderne teknologi fra motorsporten i en fuldblodssportsvogn.

GT3 er godkendt til gaden, men udviklet på banen, hvor størstedelen af GT3-ejerne ofte udfordrer sig selv og deres bil. Derfor er det på racerbanen, den for alvor viser sine suveræne egenskaber. Med den 7-trins PDK-gearkasse, der ligesom resten af bilen er særligt udviklet til modellen, vejer det seneste medlem af GT3-familien 1.430 kg inklusive fuld brændstoftank – svarende til et vægt-kraftforhold på blot 2,86 kg per hestekraft. Den kan accelerere fra 0-100 km/t på 3,4 sekunder, og stopper først ved 318 kilometer i timen. For puristerne, som ønsker selv at håndtere gearskiftet, er versionen med den specialudviklede 6-trins, manuelle gearkasse imidlertid det naturlige valg. Den gør det muligt at klare 0-100-disciplinen på 3,9 sekunder – og nå en tophastighed på hele 320 kilometer i timen.

I sin helhed er 911 GT3 et forædlet produkt, skabt på den viden, Porsche løbende har tilegnet sig gennem succesfulde årtier i motorsport – fra Targa Florio til Le Mans, hvor Porsche stadig er det mest vindende mærke. Adskillige runder på steder som Porsches egen testbane i Weissach og den nådesløse Nürburgring Nordschleife har forfinet undervognen, som foruden de unikke dæmpere og fjedre også er 25 millimeter tættere på asfalten end en Carrera S. Den elektronisk aktiverede baghjulsstyring sørger for endnu bedre svingegenskaber og højere stabilitet ved at dreje baghjulene i modsat eller samme retning som forhjulene afhængig af hastighed. Dertil kommer de aktive motorophæng, som varierer styrken af greb i motoren for at optimere præcision i sving og differentialespærret, der i samspil med alt den øvrige teknologi, medvirker

til at skabe den særlige kombination af power, præcision og underholdning, som kun en Porsche 911 GT3 kan levere.

Blot at betragte den nye GT3 gør dig bevidst om modellens dynamiske potentiale. Den dominerende hækspoiler i kulfiber understreger, at bilens form langtfra er tilfældig, men derimod bestemt af aerodynamisk videnskab fra vindtunnellen i Weissach. Den aggressive letvægtsfront med den markante spoiler, som skaber øget downforce, er optimeret med større luftindtag for at skabe endnu bedre køling – og kendere vil lægge mærke til, at blinklysene er gjort tyndere for at give plads til så store luftindtag som muligt. Ligesom fronten er også bagenden skabt i letvægtspolyurethan og forsynet med luftindtag, blandt andet til køling af udstødningssystemet, samt en ny diffuser.
Interiøret er skræddersyet til maksimal nydelse. Som altid med GT3 har der været fokus på køreren, der eksempelvis kan gribe om et kompakt og Alcantara-beklædt sportsrat, som har sin oprindelse i supersportsvognen 918 Spyder. Og eftersom optimal performancekørsel ikke lader sig gøre uden en optimal siddestilling, har GT3-ejeren flere valgmuligheder: Modellen har som standard sportssæder med forbedret sidestøtte, men adaptive sportssæder med 18-vejs elektrisk justering kan tilkøbes. Det samme gælder sportsskålsæder, som kan justeres i ryglænet, mens tredje mulighed er de lette, hardcore og faste skålsæder lavet af kulfiberforstærket plastik – akkurat som man vil gøre det i den hardcore racerbil, som GT3 deler sjæl med.
Fra designet af bilen til udvikling af motor, gearkasse og undervogn er GT3 sat i verden for at skabe en mere intens forbindelse med gaden og racerbanen. Dén opgave løser den seneste version bedre end nogensinde.

Den nye Porsche 911 GT3 koster fra kr. 2.940.530 inklusive moms og afgifter. Modellen kan bestilles hos Danmarks to autoriserede Porsche Centre, Porsche Center Sjælland og Porsche Center Jylland.