DE NYE GTS-MODELLER ER OPTIMERET PÅ ALLE FRONTER. MERE POWER,
MERE DYNAMIK OG MERE KOMFORT KENDETEGNER DEN SENESTE GENERATION AF
DE POPULÆRE SPORTSMODELLER FRA 911-FAMILIEN.

Grand Turismo Sport

Da baronen ræser gennem de første kurver på den smalle bjergvej, får han en forunderlig følelse af, at han er ved at skrive historie. Han fortsætter på de rå, støvede og hullede nordsicilianske landeveje mod Caltavuturo. Passerer sicilianske hestevogne og heppende tilskuere i fuld fart, mens han kæmper sig vej op ad den snoede rute mod Collesano. Endelig rammer han den lange, lige strækning. Han har Middelhavet på sin højre side og næsen på den lille, elegante sportsvogn fra Zuffenhausen pegende mod landsbyen Cerda, hvor de 72 kilometers hårrejsende kamp mod stopuret får sin afslutning – men kun første runde. Yderligere ni skal overstås, og da Baron Antonio Pucci og hans codriver Colin Davis efter syv timer og ti minutters kørsel endelig kører i mål, er det som vindere af landevejsløbet Targa Florio. Bilen, som baronen kører dén aprildag i 1964, er en sølvfarvet Porsche Carrera – den første Porsche til at bære GTS-betegnelsen.
Kræfter, fart og holdbarhed er elementer, som traditionelt har skabt den sande racerbil. Men i en tid, hvor intet andet var mere prestigefyldt end at vinde de berømte landevejsløb så som Targa Florio, Tour de France og Carrera Panamericana, blev også racerkørerens komfort en afgørende faktor. De lange og nådesløse løb på offentlige veje krævede en helt ny type racerbil. En racerbil, som skulle være hurtig, men også sikker og komfortabel til de mange timers fokuseret kørsel på grænsen. Ingeniørerne fra Zuffenhausen fandt løsningen med Gran Turismo Sport – eller bare GTS.

Meget er sket siden dengang. Hvor GTS tidligere stod for tilføjet komfort i en fuldblodsracerbil, står bogstaverne i dag for en endnu mere sportslig køreoplevelse. Det gælder de nye 911 GTS-modeller, som findes i fem forskellige varianter: Carrera GTS, Carrera 4 GTS – begge både som Coupé og Cabriolet – samt Targa 4 GTS. Som altid er der flere kræfter i motorrummet, takket være en nyudviklet turbolader, som løfter ydelsen i den 3,0-liters 6-cylindrede boxermotor til 450 hestekræfter – eller 30 hestekræfter mere end den eksisterende Carrera S og 20 hestekræfter mere end forgængeren med sugemotor. Samtidig er drejningsmomentet løftet til hele 550 Nm fra 2.150 omdrejninger i minuttet. Uanset model kan du vælge mellem den manuelle 7-trins gearkasse eller Porsches eftertragtede dobbeltkoblingsgearkasse, PDK. De flere kræfter giver endnu bedre præstationer, og således er 911 Carrera GTS blot 4,1 sekunder om at runde de første 100 kilometer i timen (0,2 sekunder hurtigere end Carrera S), mens Carrera 4 GTS klarer disciplinen på fire sekunder rent – og blot 3,6 sekunder, hvis du vælger dem med PDK. Alle modeller præsterer en tophastighed på den anden side af 300 kilometer i timen. Hurtigst er Carrera GTS i den for puristerne mest klassiske version med manuel gearkasse og baghjulstræk.

Foruden Sport Chrono-pakke er også Porsche Active Suspension Management (PASM) med elektronisk styrede dæmpere standardudstyr i alle GTS-modeller. Systemet tilpasser dæmpningen af det enkelte hjul afhængig af underlag og kørestil, og resultatet er øget dynamik og performance, men også bedre komfort og stabilitet. GTS-modellerne adskiller sig ikke kun teknisk, men også optisk fra de øvrige modeller i 911-familien. Alle modeller er baseret på det brede karrosseri med de 44 mm bredere bagskærme, som ellers er forbeholdt de firehjulstrukne Carrera 4-modeller. Den bredere sporvidde giver foruden en bedre traktion ud af sving også en mere sportslig, mere kraftfuld bagende. Det samme gør sig gældende med den nye Sport Design-frontspoiler med store luftindtag, som understreger GTS-modellernes sportslighed. Frontspoilerens udformning har desuden en aerodynamisk effekt, da den minimerer vindens løft på forakslen – akkurat som den variable hækspoiler løfter sig en smule stejlere på GTS-modellerne og derved skaber øget downforce på bagakslen.

Det fokuserede blik i de mørktonede – endnu en GTS-detalje – forlygter skabes ved hjælp af Porsche Dynamic Light System (PDLS) og det iøjnefaldende 4-punkts LED-dagskørelys. Også bagpå er GTS-modellerne umiskendelige med de mørktonede baglygter, luftgitteret i sort højglans og de centralt placerede sorte afgangsrør fra det standardmonterede sportsudstødningssystem, der som bonus giver en ekstra intens lyd. En anden detalje er den sorte liste, som forbinder baglygterne og på diskret vis kendetegner de baghjulstrukne modeller – et rødt LED-bånd er forbeholdt de firehjulstrukne modeller. Også sidespejlene er i Sport Design med sorte stilke, de 20-tommers Turbo S-fælge med centermøtrik er lakeret i sort højglans, ligesom den karakteristiske Targa-bøjle er udført i sort – som en elegant hilsen til firsernes Targa-versioner.

Også interiøret er gennemsyret af GTS. Stopuret, som markerer Sport Chrono-pakken troner frem på instrumentbordet, og Porsche Track Precision-appen er videreudviklet specielt til lanceringen af GTS-modellerne. Appen giver blandt andet mulighed for at logge din kørsel på en bane samt give detaljeret visning og analyse af kørselsdata på din smartphone.
Stig ind i kabinen, som er holdt i det sorte og intime tema. De 4-vejs justerbare Sportssæder Plus er betrukket med Alcantara – det lette, ruskindslignende materiale, som oprindeligt blev udviklet til motorsport – akkurat som det tykke sportsrat, gearvælgeren, dørsiderne, armlænet, afdækningen til handskerummet samt loftet.
Og så kan ting, som allerede er kørt til grænsen, altid få en tand mere. Det beviser GTS-interiørpakken, som kan tilvælges. Her udvides kabinen med detaljer i kontrastfarverne Carmine Red eller Rhodium Silver. GTS-logoet på hovedstøtterne er broderet i kontrastfarve, ligesom syninger og Porsche-betegnelsen på gulvmåtterne. Også sikkerhedsselerne er udført i kontrastfarve, præcis som omdrejningstællerens skive. Sidstnævnte sidder naturligvis stadig i midten, ligesom tændingsnøglen sidder til venstre for rattet. Akkurat som det skal i en ægte sportsvogn med dybe rødder i motorsporten.

De nye Porsche 911 GTS-modeller er allerede lanceret i Danmark og fås til priser fra 2.374.130 kroner inklusive moms og afgifter. Modellen kan opleves hos Danmarks to autoriserede Porsche Centre, Porsche Center Sjælland og Porsche Center Jylland