Tekniske Data
Akselafstand: 2.453 mm
Længde: 4.549 mm Højde: 1.297 mm
Modelinformation

Ideen bag 911 GT2 RS

Den nye 911 GT2 RS er intet mindre end den hidtil mest kraftfulde 911'er fra Porsche – med præstationer på niveau med en supersportsvogn. Dens design kombinerer de aerodynamiske krav til optimal downforce og maksimal lufttilførsel. Konsekvent letvægtskonstruktion gør den til en rendyrket sportsvogn. Racerbaneundervognen med stor svingstabilitet giver den nye 911 GT2 RS nogle ekstra sekunders forspring. Og dens 3,8-liters 6-cylindrede biturbomotor med 700 hk giver den rigeligt med autoritet til at forsvare førstepladsen.

Læs mere

Aerodynamik & design

Designet på den nye 911 GT2 RS skal forene diametrale krav: Tophastighed (en så lav cw-værdi som muligt) på den ene side og en racerbaneoptimeret aerodynamik (så meget downforce som muligt) på den anden side. Det er ikke nogen let opgave? Vores ingeniører leverer gerne en pragtpræstation, især når det virkelig gælder. De mægtige luftindtag på den aerodynamisk formede front sørger for optimal køling. Det ekstra luftudtag før frontklappen understøtter gennemstrømningen af midterkøleren og sørger ved hjælp af en omdirigering af luftstrømmen for aerodynamisk downforce på forakslen. Det største bidrag til downforcen kommer dog fra den brede frontspoilerkant. Alle køleluftåbninger er beskyttet af titanfarvede luftgitre. Der er også motorsportsteknologi i skærmenes forreste hjulkasseudluftninger. Dér sørger lameller af kulfiber for en effektiv udluftning af de forreste hjulkasser. Det reducerer det overtryk, som skabes af de kørende hjul, og dermed opdriften. Disse lameller minder tilfældigt om gællerne på en haj. En yderst funktionel detalje: to ventilationsåbninger på frontklappen. Disse såkaldte NACA-luftindtag anvendes også på 911 GT3 Cup-bilerne til ventilation af kabinen. På 911 GT2 RS anvendes de for første gang i en serieproduceret Porsche til ventilation af bremsesystemet, endda uden at det går ud over cw-værdien. Deres form er blevet udviklet af National Advisory Committee for Aeronautics (NACA), som er forløberen for rumfartsmyndigheden NASA. Et kendetegn for en ekstrem præstationsevne: Luftindtagene i siderne til ladeluftkølingen – på den nye 911 GT2 RS er de ekstra store. Derudover er sideskørterne blevet endnu bredere end på forgængeren, hvilket giver en større flade under bilens bund og dermed øget downforce. Den nye 911 GT2 RS er baseret på 911 Turbos ekstra brede karrosseri. Dens kraftfulde formsprog ses ved første blik på bagenden, og de smalle og tonede baglygter i LED-teknik understreger denne fremtoning. Den faste hækspoiler af kulfiber leverer sit eget bidrag til det ekstremt sportslige samlede indtryk. Spoilerens støtter er fremstillet af smedet aluminium, mens de nye sideplates er holdt i bilens farve. Et udråbstegn – men et vandret et af slagsen. To ram air-forhøjninger på bagklappen – som samler trykket – er ligeledes fremstillet af kulfiber og forsyner motoren med forbrændingsluft. Beklædningen på bagenden med store luftudtag er specifik for 911 GT2 RS. Bagest på bundbeklædningen forstærker fire finner diffusorens aerodynamiske effekt. Den måske mest markante detalje på den nye beklædning på bagenden: rørhalerne til det strømningsoptimerede udstødningssystem, som skaber den karakteristiskt kraftige lyd fra 911 GT2 RS. Teknisk funktionelle og optisk imponerende: katalysatorerne, der lyser i en lys rød farve ved høje motoromdrejningstal og belastningsområder som kan ses gennem de åbne spjæld – i det mindste for dem, der kan følge med. Lad os sammenfatte: en optimal aerodynamik til racerbanen og en god cw-værdi til langsiden. Harmoniseret i et design, som siger tingene rent ud. Hvad er det, man siger? Den skal måles på handlingerne, ikke på ordene.

Læs mere

Letvægtskonstruktion

Vægten er lige så vigtig som drivlinjen, når det gælder præstationerne i en supersportsvogn som 911 GT2 RS. Derfor har vi lagt hver enkelt komponent på vægten og hele tiden søgt efter det funktionelt letteste materiale. Resultatet er konsekvent letvægtskonstruktion ned i mindste detalje. For en præstationsvægt helt nede på 2,1 kg/hk (2,85 kg/kW), som giver mulighed for usædvanlige præstationer. Bevisførelsen kommer nu. Forskærmene, hjulkasseudluftningerne, den øverste del af SportDesign-sidespejlene, luftindtagene i sidedelene bagi og elementer på bagenden er ligesom mange af interiørkomponenterne fremstillet af kulfiberforstærket kunststof (CfK). Frontklappen er også fremstillet af kulfiber og har en særlig kontur i midten ligesom magnesiumtaget. Fordybningen er ikke blot et optisk differentieringskendetegn for letvægtskomponenter, for den øger også komponentens stivhed. En intelligent letvægtskonstruktion i aluminium og stål holder bilens vægt nede. Endnu et minus, som er et plus for præstationerne: letvægtspolyurethan med hule glaskugler og kulfiberelementer. Det lette og alligevel ekstremt stabile hightechmateriale er brugt til beklædningen på fronten og bagenden. For første gang anvender Porsche letvægtsglas til bagruden og de bageste sideruder. Materialet er lige så let som polycarbonat og er særligt modstandsdygtigt over for ridser og brud. Indvendigt er den nye 911 GT2 RS desuden udstyret med lette dørplader med åbningsstropper. Hvis man ønsker endnu mere vægtbesparelse, kan man også fravælge soundsystemet eller klimaanlægget.

Læs mere

Weissach-Pakke

Den nye 911 GT2 RS er en super effektiv køremaskine, som giver føreren åndenød. Og alligevel: Vores udviklere er lykkedes med at øge intensiteten, den rene fremtoning og unikhed for denne helt særlige atlet yderligere. Med Weissach-pakken, der fås som ekstraudstyr. Alene navnet er noget af et løfte. For siden Weissach-pakken i lignende form blev tilbudt for første gang til Porsche 918 Spyder, har den stået for ekstrem letvægtskonstruktion. Og for den størst mulige nærhed til motorsporten. Udseende og letvægtskonstruktion udgør her en ægte syntese med særligt fokus på vægtbesparelse. Med Weissach-pakken reduceres vægten med yderligere næsten 30 kg i forhold til en 911 GT2 RS med Clubsport-pakke. For at opnå fremragende præstationer har man for første gang på en serieproduceret bil fremstillet stabilisatorerne på for- og bagakslen og deres forbindelsesstænger af kulfiber. Et optisk kendetegn fra Weissach-pakken: den centrale dekorstribe lakeret i bilens farve på frontklappen og taget af kulfiber. Den udgør på en måde ideallinjen på 911 GT2 RS. Et meget klart signal på hækspoileren: PORSCHE logoet. Fra letvægtskunststof til letmetal. Med de smedede magnesiumfælge lakeret i farven hvidguldmetallic (silkeglans) falder vægten på den nye 911 GT2 RS med Weissach-pakke alene ca. 11,5 kg – mens fremtoningen løftes. Man kan også kalde det en dobbeltsejr. Letvægtskonstruktion også i kabinen: Det påskruede sikkerhedsbur er fremstillet af titan og 12 kg lettere end sikkerhedsburet af stål, der fås som ekstraudstyr med Clubsport-pakken. De ultralette skiftekontakter og ratafdækningen er udført i kulfiber. Letvægtskonstruktion ned i mindste detalje kan ikke øges yderligere? Jo da. I deres søgning efter flere vægtbesparelser har vores biludviklere sågar beskåret bundbeklædningen yderligere. For hvert gram tæller. Til gengælde må vi indrømme, at ”Weissach”-logoet på hovedstøtterne og logoet på afdækningen til drikkevareholderen udelukkende har en ren optisk funktion. For uanset hvor rendyrket pakken er, så skal der være plads til denne stolthed.

Læs mere
Galleri
Modelinformation
Ideen bag 911 GT2 RS

Ideen bag 911 GT2 RS

Den nye 911 GT2 RS er intet mindre end den hidtil mest kraftfulde 911'er fra Porsche – med præstationer på niveau med en supersportsvogn. Dens design kombinerer...

Læs mere
Aerodynamik & design

Aerodynamik & design

Designet på den nye 911 GT2 RS skal forene diametrale krav: Tophastighed (en så lav cw-værdi som muligt) på den ene side og en racerbaneoptimeret aerodynamik...

Læs mere
Letvægtskonstruktion

Letvægtskonstruktion

Vægten er lige så vigtig som drivlinjen, når det gælder præstationerne i en supersportsvogn som 911 GT2 RS. Derfor har vi lagt hver enkelt komponent på vægten og hele tiden...

Læs mere
Weissach-pakke

Weissach-pakke

Den nye 911 GT2 RS er en super effektiv køremaskine, som giver føreren åndenød. Og alligevel: Vores udviklere er lykkedes med at øge intensiteten, den rene fremtoning og unikhed for denne...

Læs mere